Co se stane s letadly cestovky Thomas Cook Airlines? A proč nemohla společnost dopravit britské turisty z dovolených?

  • 27.09.2019 13:00

Součástí zbankrotované britské kanceláře Thomas Cook Group plc je také několik leteckých společností, které provozují dohromady přes 100 letadel. Jedná se o Thomas Cook Airlines UK, Thomas Cook Airlines Scandinavia a Thomas Cook Airlines Balearic. Skupina vlastní takřka 50 % německé společnosti Condor.

Britská Thomas Cook Airlines provozuje 33 letadel, 24x Airbus A321, 7x A330-200 a 2x Boeing 757-200. Průměrné stáří leteckého parku je takřka 11 let. Dalších asi 11 letadel má společnost pronajatých na dobu největšího prázdninového provozu.

Kromě asi pěti letadel má skupina zbytek flotily v pronájmu od 38 různých leasingových společností. Jedná se o vcelku běžné řešení. V konkrétním případě Thomas Cook Airlines je rozhodující podíl pronajatých letadel dán finanční situací Thomas Cook Group plc, která žila v podstatě po celou dobu od spojení s MyTravel v roce 2007 na hraně. V roce 2010 se společnost dostala do ztrát, do zisku se vrátila teprve v roce 2014-2015.  

KPMG uvádí, že zatímco v roce 1999 měly společnosti pronajato od leasingových firem jen asi 15 % letadel, dnes toto číslo dosáhlo takřka 50 %. Leasingové společnosti, jako jsou Aircastle, Avion Express, ALC či SMBC Capital, vlastní přes 12 000 letadel. Nepřekvapí, že pro většinu leasingových společností jsou nejziskovější letadla řady Airbus A320 a Boeing 737. Tato letadla generují největší marži a nejrychleji najdou odbyt na trhu.

V případě krachu společnosti leasingové společnosti letadla zaberou zpět. Thomas Cook Airlines v těchto dnech letadla již vrací. Analýza FlightGlobal ukazuje, že 6 letadel Airbus A330 a 16 A321 se ihned po krachu vrátilo do Manchesteru a na Gatwick. Jeden letoun A330 a tři A321 zůstaly v Glasgow, zbývající A321 jsou odstavena na letištích Birmingham, Bristol, Newcastle a Belfast.

Thomas Cook neplatí a nemůže platit leasingové poplatky, čímž leasingová společnost získá právo letadlo zabrat. Kromě toho je zde ještě další důvod, proč Thomas Cook Airlines nemohou použít k repatriaci turistů svá letadla a posádky. Podle pravidel EU ztrácí společnost svou licenci v případě, že nesplňuje požadovaná kritéria, a to včetně finančních prostředků a odpovídajícího pojištění. To znamená, že Thomas Cook Airlines již není leteckým dopravcem.

Jiná byla např. situace v případě kolapsu Air Berlin v roce 2017. Německé právo dovoluje v těchto případech a se souhlasem věřitelů poskytnout překlenovací úvěr. Na základě takového úvěru od banky KfW (Kreditanstalt für Wiederaufbau) zůstaly Air Berlin v provozu a paralelně se vedly rozhovory o převzetí společnosti. Totéž je nyní aktuální návrh pro společnost Condor. Britský systém takové řešení neumožňuje.

Leasingové společnosti nyní přeletí letadla na vlastní báze nebo na letiště, kde je možné parkovat letadla levněji. Takovým je např. letiště Newquay v Cornwallu. Poptávka po letadlech je sice nyní vysoká, ale letadla přijdou na trh zhruba v době, kdy se do služby budou pomalu vracet uzemněné Boeingy 737 MAX. Pro leasingové společnosti není proto načasování ideální. (Foto: Cornwall Live, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace