Rekordním letem se Qantas připravuje na projekt ultradálkových letů Sunrise

  • 21.10.2019 08:00

Společnost Qantas o víkendu využila předávacího letu Boeingu 787-9 (QF7879), aby non-stop přeletem z New Yorku do Sydney ověřil dopady dlouhé cesty na posádku a cestující. Na palubě bylo 49 osob, mezi nimi i generální ředitel společnosti Qantas Alan Joyce. Společnost plánuje v roce 2022 či nejpozději 2023 zahájit non-stop lety z východního pobřeží Austrálie do Londýna, New Yorku a případně Jižní Ameriky. Letoun přistál v Sydney krátce před přistáním pravidelné linky (QF12), která startovala z New Yorku tři hodiny před odletem testovacího letu. Zajímavé video z odletu z New Yorku včetně komunikace posádky najdete zde.

Rekordní let trval 19 hod. 16 min. a překonal vzdálenost 16 300 km. V řízení letadla se střídali čtyři piloti a během letu byla kromě jiného snímána data o jejich mozkové činnosti. Let by měl pomoci zjistit, jak lze potlačit dopady jet legu (pásmové nemoci) na cestující a posádku, a to např. osvětlením na palubě, časováním podání jídla, zajištěním optimálního pohybu cestujících atd. Ověřit vliv dlouhého letu na posádku a cestující je podmínkou pro udělení povolení k takto dlouhým pravidelným letům. Plánované non-stop lety Sydney – Londýn by měly být ještě asi o hodinu delší, než byl zkušební let z New Yorku.

Pokud jde o výrobce letadel, oba konkurenti, Airbus i Boeing, dělají pro výhru této vysoce prestižní zakázky maximum. Boeing nebude mít k termínu zahájení provozu ve výrobě model 777-8. Nabízí proto jako přechodné řešení 777-9 a nevýhody chce kompenzovat finančně, a to než bude schopen nabídnout verzi 777-8. 

Airbus nově doplnil svou datovou dokumentaci dvěma variantami Airbusu A350-1000 se zvýšenou max. vzletovou hmotností, a to až na 319 t, tj. o 3 t více než byla zatím největší varianta. Kapacita nádrží tak vzrostla na 159 000 l, čímž se dosáhne doletu 16 100 km. Airbus oznámil, že další „těžší“ variantu A350 neplánuje.

Oba výrobci nabízí řešení v horizontu roku 2022. Pro Airbus svědčí nejdelší non-stop pravidelná linka Singapur – New York, kterou provozují Singapore Airlines letadlem A350-900ULR. Pro Boeing zase pozitivní zkušenost Qantasu s non-stop letem z Perthu do Londýna, který obsluhuje Boeing 787.

Qantas je s linkou Perth – Londýn mimořádně spokojen, neboť se těší vysokému sedačkovému využití a příznivým cenám. Společnost je přesvědčena, že otevření dalších non-stop ultradálkových letů má komerční smysl. Finální rozhodnutí o projektu má padnout do konce tohoto roku. (Foto: Qantas)  



Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace