Pakt Delta – LATAM otřese aliancemi. A možná i jejich budoucností vůbec.

  • 12.10.2019 08:30

Oznámení Delty o záměru koupit 20 % největšího jihoamerického dopravce LATAM a ustavit strategické partnerství má závažné dopady na aliance. Navíc šéf Delty i předseda představenstva LATAM dali minulý týden vědět, že před aliancemi preferují bilaterální partnerství s významnými lokálními společnostmi, podpořené kapitálovým podílem. LATAM oznámil, že opouští alianci Oneworld a nepřipojí se k alianci SkyTeam. Delta sice nenaznačila, že se chystá SkyTeam opustit, ale její šéf nepovažuje SkyTeam za úspěch. Je přesvědčen, že aliance nabízí cestujícím jen velmi málo. Delta demonstruje příklon ke strategickým partnerstvím investicemi do společností Virgin Atlantic, Aeromexico, Korean Air, China Eastern a Air France/KLM. A nejnověji tedy záměrem investovat do LATAM. Delta je také stále ve hře v privatizační agónii Alitalie. Je tak členem aliance SkyTeam a zároveň má v některých jejich členských společnostech kapitálový podíl. Je zjevné, že to Deltě poskytuje dobrý prostor pro manévrování.

Odchod LATAMu je pro alianci Oneworld je těžkou ranou, neboť ztratila partnera na významném jihoamerickém trhu. Členské aerolinie aliance Oneworld – American Airlines, British Airways, Iberia, Qantas a Qatar Airways sice do Jižní Ameriky létají, ale jediným aliančním letem Oneworld v rámci kontinentu nabízeným je linka Sao Paulo – Buenos Aires, kterou v rámci „páté svobody“ provozují Qatar Airways. Ke smůle aliance není na jihomameickém trhu jediný dopravce, který by mezeru po LATAM mohl zaplnit. Avianca, Copa Airlines a Aerolíneas Argentinas jsou členy konkurenčních aliancí. Zbývají tedy pouze brazilské GOL Airlines a Azul, které sice nejsou členy žádné aliance, ale jejich nabídka je velmi omezená. Alianční role LATAM je tedy nezastupitelná. Datum odchodu z aliance Oneworld zatím nebylo komunikováno, LATAM dodržuje veškeré závazky, které z jejího členství v Oneworld vyplývají. Oneworld nemá aliančního partnera ani pro Afriku, ale to změní v polovině roku 2020 vstup Royal Air Maroc.

Změny v LATAM však nejsou výhrou ani pro alianci SkyTeam, neboť ta LATAM nezískala, a navíc čelí tvrdé kritice Eda Bastiana, šéfa Delty. Právě díky kapitálovým partnerstvím má Delta možnost kdykoliv prásknout dveřmi.

LATAM zároveň vystupuje z partnerství s American Airlines. Delta tak sesadila American z pozice hlavního hráče na jihoamerickém trhu a tuto pozici zaujme díky partnerství s LATAM sama. Předpokládá se, že Delta a LATAM začnou nabízet codesharové lety ještě letos, zatímco kapitálový vstup Delty do společnosti může trvat rok i déle, neboť je podmíněn souhlasem regulačních orgánů.

Další společností dotčenou paktem Delta-LATAM jsou Qatar Airways. Qatar drží v LATAMu 10% podíl a křeslo v představenstvu společnosti. Qatar sdělil, že společnost nebyla Deltou konzultována. Vzájemné vztahy společností Qatar a Delta jsou již dlouho pod bodem mrazu. Delta kritizuje Qatar, že využívá nedovolené státní podpory na transatlantických linkách. Výhrada se týká také transatlantických linek Air Italy. Předlužená Qatar Airways může situace využít k exitu z investice v LATAM. Naopak Delta ukončí své partnerství s brazilskou GOL, ve které drží 9% podíl. To není pro Deltu velká oběť, protože Delta tak jako tak nedostala z této investice to, co očekávala.

Smysl aliancí nevidí ani společnosti, jako jsou Emirates či Etihad. Oman Air preferuje před členstvím v aliancích vytváření společných podniků. Vystoupením z Oneworld hrozil minulý rok opakovaně šéf společnosti Qatar. V roce 2017 neobnovila své členství v alianci SkyTeam China Southern, která byla členem aliance od roku 2007 (obr. Oneworld)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Petr - nepřihlášený host (...162.119...)
13.10.2019 12:04
Aliance jsou k nicemu

Řekneme si to na rovinu: aliance jsou k ničemu! BA jako leader one world se po převzetí Iberie začal soustředit na chudší klientelu, což logicky nevyhovuje treba Qatar Airways. Sky Team je ve vleku AF/KLM, což jsou dnes obě horší aerolinky, než bývala kdysi Delta a logicky s tím nechce nic mít Korean, když si hraje na prémiovku proti Asiana, která je ve Star Alliance. A hlavně, Emirates žádnou allianci nepotřebuje, jim stačí partnerství s Qantesem. Jižni Amerika je logicky nezajímá (nedává to geograficky smysl). A citovat Etihad - což je jenom takový trucpodnik, nebo Omán Air - to je něco jako ČSA v Evropě, to je fakt mimo mísu.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace