Jihoamerický trh čekají zásadní změny: United Airlines je na cestě získat Avianca Colombia. A Viva Air mění trh s razancí Ryanairu.

  • 26.05.2019 08:30

Avianca je ve vážných hospodářských potížích a může snadno ztratit svou samostatnost. Součástí partnerské smlouvy s United Airlines je totiž klauzule, která dává v případě nesplacení půjček právo United Airlines získat majoritní podíl ve společnosti. A tato situace může nyní nastat. Pro United by to znamenalo, že kromě silného postavení na severoamerickém trhu se stane také silným hráčem v Jižní Americe. 

Avianca Colombia kontroluje asi 54 % kolumbijského trhu a 67 % jihoamerického mezinárodního trhu. Provozuje 130 letadel od Airbusu A318 po Boeing 787. Má moderní flotilu a silný brand. Historie společnosti sahá do roku 1919.

Problémem společnosti Avianca Colombia je, že finanční svět zatím nepřivykl novému vývoji v Kolumbii, která nedávno vyšla z 60leté občasné války. Nedůvěra a (nezaslouženě) špatný obraz Kolumbie ve světě způsobuje obtíže při získávání půjček a nemožnost dosáhnout výhodných podmínek. Majoritní vlastník Avianca Colombia, BRW, si proto zajistil půjčku 456 mil. USD od United Airlines a za tuto půjčku ručí majoritním podílem v Avianca Colombia. A půjčku nyní splatit nemůže.

Spojení United a Avianca Colombia by znamenalo vytvoření pan-amerického provozovatele a výrazně změnilo poměry na jihoamerickém trhu. United Airlines by kromě významného podílu na jihoamerickém trhu získaly také lví podíl na linkách mezi Jižní a Severní Amerikou.

Spojení obou společností by způsobilo bolení hlavy zejména společnosti LATAM a urychlilo konsolidaci jihoamerického trhu. LATAM je dnes dominantním provozovatelem v Chile, Peru a Brazílii.  A aby toho nebylo málo, zdola budou na LATAM (a další tradiční společnosti) tlačit agresivní a rychle rostoucí nízkonákladové společnosti skupiny Viva Air. Tu vlastní jeden ze zakladatelů Ryanair Holdings, Declan Ryan. Jeho společnost má ambice replikovat v Jižní Americe model Ryanairu a stát se nízkonákladovou jedničkou. Nízkonákladová doprava má přitom v Jižní Americe mimořádně velkou perspektivu, neboť kontinent se těší prudkému růstu střední třídy, která potřebuje dostupnou leteckou dopravu.

Viva Colombia je dnes třetí největší společností v Kolumbii (po pouhých sedmi letech od svého založení) a Viva Air Peru je druhou největší společností v Peru, kde zahájila činnost teprve v roce 2017. Třetí společnost by měla Viva Air založit v Ekvádoru nebo střední Americe.

Ryanova Irelandia Aviation nyní prodala za 50 mil. USD podíl ve společnosti finančním investorům a prostředků použije k pořízení 50 nových Airbusů A320neo. Do tří let by měla Viva Air jít na burzu v New Yorku, což by zajistilo investice na masivní rozvoj společnosti.

Jak již bylo zmíněno, neopomenutelným hráčem je a bude LATAM. Je to mimořádně silná a efektivní společnost, která své pozice na trhu bude tvrdě bránit a posilovat. I když to možná není zcela známý fakt, jedná se o jednu z největších leteckých skupin na světě. Vloni přepravila skupina LATAM takřka 70 mil. cestujících, provozuje 320 letadel s průměrným stářím 9 let. Pokud jde o kvalitu služeb, LATAM obsazuje místa v TOP10 nejrůznějších ratingových anket a dlouhodobě zaujímá čelní místa v dochvilnosti letů. Společnost je členem aliance oneworld.

Budoucí trh letecké dopravy v Jižní Americe se tak bude nejspíše formovat právě okolo skupin LATAM, Avianca (pokud dojde ke spojení s United) a Viva Air. Norwegian Air, který rozvinul svou pobočku v Argentině, se pomalu stahuje, protože potřebuje letadla spíše v Evropě a kvůli svému zadlužení musí krotit své ambice. Nejistý makroekonomický vývoj v Argentině přibrzdí dalšího jihoamerického hráče, Aerolineas Argentinas.

Pokud vše půjde naznačený směrem, během pouhých několika let projde jihoamerický trh letecké dopravy zásadní konsolidací, a to daleko větším tempem, než v Evropě. Bude proto nepochybně zajímavé tyto změny sledovat. (Foto: Avianca Colombia, Viva Colombia, latam.com, planes.cz).


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace