Airbus A380 začne v příští dekádě rychle mizet ze služby. Společnosti urychlují přechod na dvoumotorová letadla.

  • 05.08.2019 08:00

Airbus v únoru ohlásil ukončení výroby svého superjumba v roce 2021. Toto rozhodnutí spolu s tlakem na zvýšení efektivnosti a snížení exhalací akcelerovalo rozhodnutí řady provozovatelů urychlit náhradu letadla dvoumotorovými typy. Nejnověji minulý týden, 30. července, rozhodlo představenstvo skupiny Air France – KLM o plánu vyřadit zbývající A380 do roku 2022. Nejstaršímu letadlu A380 přitom bude pouze okolo 13 let. Air France studuje možnosti náhrady.

Prakticky ve stejnou dobu, kdy výrobce komunikoval ukončení výroby, ohlásily Qatar Airways svůj plán vyřadit svých deset A380, jakmile dosáhnou 10 let ve službě. Jejich průměrný věk nyní je okolo 4 let a letadla měla být vyřazena v rozpětí let 2024 až 2028. Poslední A380 převzala společnost teprve vloni. V červnu oznámil Akbar Al Baker, šéf skupiny Qatar Airways, rozhodnutí vyřadit všechna letadla A380 již v roce 2024. S dosažením 10 let ve službě vyřadily pět prvních letadel A380 také Singapore Airlines.

V březnu se Airbus dohodl s Lufthansou, že v období let 2022 a 2023 odkoupí zpět šest A380 ze 14, přičemž Lufthansa objedná dalších 20 letadel A350-900. Zbývající superjumba Lufthansy zmizí, jakmile bude zajištěna jejich kapacitní náhrada.

Emirates, největší uživatel letadel A380, neodebraly původně kontrahovaný počet letadel. CEO Emirates Tim Clark uvedl, že společnost bude používat A380 do poloviny 30. let.

Qantas zrušil v únoru objednávku na zatím nedodané A380, interiér svých 12 letadel A380 modernizuje a předpokládá, že superjumba budou sloužit u společnosti do roku 2029. Pokud plán náhrady nedozná změn, jsou tedy letadla v poločase a dosáhnou v moment svého plánovaného vyřazení průměrného věku asi 20 let.   

Airbusy A380 používají následující společnosti:

  • Air France
  • ANA
  • Asiana Airlines
  • British Airways
  • China Southern Airlines
  • Emirates
  • Etihad Airways
  • Hi Fly
  • Korean Air
  • Lufthansa
  • Malaysia Airlines
  • Qantas
  • Qatar Airways
  • Singapore Airlines
  • Thai Airways

Rychlému odchodu superjumba z nebe napomáhá fakt, že pro odstavená (a stále relativně velmi nová letadla) neexistuje druhotný trh. Většina letadel proto nejspíše skončí ve šrotu. Zatím jedinou výjimkou je nákup A380 od Singapore Airlines společností Hi Fly. (Foto: Lufthansa, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Ymsak - nepřihlášený host (...67.81...)
06.08.2019 15:13
emirates

Emirates si je nechají, přece jenom je cena paliva zas tak moc netrápí když si ho sami produkují a každý slot na přetížené Dubaji je dobrý.

Atlas - nepřihlášený host (...64.71...)
05.08.2019 21:55

Som zvedavy co toto spravi s emirates.
Ak by zostali jedinym operatorom a380 na svete tak si myslim ze by mali stale plne lietadla.

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace