Tiskové konferenci Airbusu dominovalo téma ukončení výroby A380. Změna v čele firmy přinese pragmatickou strategii a silný záběr na výrobu. Bez A380 bude Airbus SE silnější.

  • 14.02.2019 12:25

Zahájení zprávy o konsolidovaných ročních výsledcích zahájila firma Airbus SE výrokem, že rozhodnutí o ukončení výroby A380 označuje konec čtyřmotorové tryskové éry. Airbus přitom připustil, že možná vstoupil do tohoto segmentu o 10 let později, než měl. Airbus však přitom nikdy nepředpokládal, že letadlo čeká masová poptávka a masová výroba. V situaci, kdy se z roku na rok poptávka v důsledku rozhodnutí Emirates rozplynula, bylo proto přijato jediné možné a kolektivní rozhodnutí program ukončit. 

Airbus zdůraznil, že přes ukončení výroby v roce 2021 budeme cestovat Airbusy A380 ještě přinejmenším celou další dekádu. Zpráva o konci „superjumba“ přirozeně zastínila ostatní informace o finančních výsledcích loňského roku. Předesíláme, že podle očekávání jsou provozní i finanční výsledky mimořádně příznivé. Firma dosáhla rekordních výnosů 64 mld. EUR (nárůst o 8 %), i rekordního zisku EBIT 5 mld. EUR (růst o 89 %). Čistý zisk dosáhl 3 mld. EUR, a to proti 2,4 mld. EUR v roce 2017. Firma zaměstnávala na konci roku 134 tis. zaměstnanců. Vzhledem k ukončení programu A380 firma přijala opravnou položku na EBIT o -463 mil. EUR, ale vzhledem k silným výsledkům jsou všechny související náklady plně absorbovány v pozitivních výsledcích společnosti.  

Loňský rok byl pro Airbus drama. Ještě v polovině roku měl výrobce na plochách svých výrobních závodů odstaveno přes sto „kluzáků“ A320neo, tj. vyrobených letadel, které čekaly na dodávky motorů. To také značně poškodilo finanční výsledky prvních dvou kvartálů, které vypadaly dramaticky. Cíl dodat trhu 800 letadel se ještě před koncem roku zdál být sci-fi. Neskutečný finiš na konci roku však dovolil cíl 800 dodaných letadel splnit, což finanční výsledky výrazně vylepšilo. Proti původním plánům ke splnění cíle přispěla také výroba A220 v Kanadě.

Novými typy, které byl zařazeny do komerční služby v loňském roce, byly  Airbus A321LR a A330-900 z rodiny A330neo. První let vykonal také A330-800, který bude nasazen do komerčního provozu letos. A321LR a A330neo jsou přitom vnímány jako hlavní strategický nástroj proti perspektivnímu Boeingu NMA. Proto je pro Airbus důležité, že tato letadla jsou již ve vzduchu, a to ve výrazném předstihu proti předpokládanému vstupu Boeingu NMA na trh kolem roku 2025. Navíc Boeing stále nepotvrdil své finální rozhodnutí ani podobu nového letadla. Prodejní argument Airbusu je tedy sázka na kompletní menu, které existuje.  

Mimořádným strategickým počinem bylo převzetí kontroly nad programem Bombardier CSeries dne 1. července 2018. Společnost získala za krátkou dobu kolem 550 objednávek na letadla rodiny A220, a je tak ve vynikající pozici dominovat rychle rostoucímu trhu crossoverů, a to ještě předtím, než na tento trh vstoupí Boeing.

Kromě segmentu dopravních letadel se dařilo také prodeji vrtulníků a tentokráte i poněkud problematickému vojenskému transportéru A400M, kterých bylo vloni dodáno 17 (proti 19 v roce 2017). Je to sice zatím skromný výsledek, ale Airbus věří, že je program bezpečně na správné cestě, a že se snížila veškerá rizika, a to také díky exportním zakázkám. Přítomní novináři o tom zjevně úplně přesvědčeni nebyli.

V loňském roce získal Airbus 747 nových objednávek, což představuje snížení proti roku 2017 o 362 objednávek. A také méně, než registroval Boeing (893). Katalogová cena objednávek získaných v loňském roce je 55 mld. EUR, celkový objem objednávek dosahuje je odhadována na 460 mld. EUR podle standardu IFRS 15.

V tomto roce plánuje Airbus dodat trhu 880 až 890 letadel, a to s hlavním zaměřením na letadla rodiny A320neo. Boeing letos chce vyrobit 906 letadel, takže budeme svědky nebývalé bitvy titánů.  Z finančního hlediska je významné, že bude dosaženo bodu zvratu také u typu A350.  Mimochodem, jistě pozoruhodný výsledek ve srovnání s konkurenčním 787.

Airbus připomněl, že DNA Airbusu A380 pomohla právě A350 stát se letadlem, které dnes představuje absolutní špičku mezi dopravními letadly. A technologie A350 zase pomohly modelu A330neo. Dědictvím A380 je zejména zvládnutí a široké využití kompozitních materiálů v konstrukci, uspořádání kabiny, ale zejména moderní výrobní technologie a digitalizace celé výroby. Proto je A350 nyní vnímán společností jako „next big thing“, tj. další velká věc. To, že se Emirates vrátily k původně zrušené objednávce A350 signalizuje velkou míru důvěry v toto letadlo. Airbus vyrábí A350 tempem 10 letadel měsíčně, ale bude usilovat o zvýšení produkce. 

Přicházející generální ředitel Guillaume Faury (viz obr.) během tiskové konference opakovaně zdůraznil, že absolutní prioritou pro Airbus SE je zvýšit výrobu, automatizovat, digitalizovat a robotizovat. Chce také zjednodušit organizaci skupiny Airbus Group. A samozřejmě pracovat na dalším snižování nákladů a růstu ziskovosti. Na cestě není žádný nový typ, ale zato řada technologických inovací. Firma se nechce rozptylovat aspekty jako je např. vývoj nadzvukového dopravního letadla. Ta nejsou na pořadu dne, a to také proto, že dosud není vyřešena řada s tím souvisejících regulačních otázek.

Airbus však bude nadále zkoumat možnosti elektrických či chcete-li hybridních pohonů letadel. Prioritou z hlediska produkčních kapacit je A320neo, který představuje asi 6000 objednávek z celkového počtu 7577. Firma dosáhne letos měsíční produkce 63 letadel měsíčně, a to s ohledem na úzká hrdla, kde hlavním je nedostatek motorů. Je to konzervativní cíl a firma doufá v jeho překonání.

Tisková konference se znovu a znovu vracela k tématu A380. Top management opakovaně připomínal, že nemá smysl pokračovat ve výrobě letadla, které trh nechce. Airbus SE bude v této souvislosti řešit implikace pro zaměstnance programu A380, a to zejména ve Španělsku a Velké Británii. Firma již ohlásila, že propustí asi 3500 svých zaměstnanců.

Je zjevné, že nastupující generální ředitel Guillaume Faury mění strategii Airbusu, která bude nyní více pragmatická, soustředěna na efektivitu a růst akcionářské hodnoty. V loňském roce již dokázal, že umí motivovat a výrobě rozumí. Ukončení programu A380 ho navíc zbavuje nepříjemné bolesti hlavy a uvolňuje ruce soustředit se na hlavní růstové příležitosti.

Jak si tipnete? Bude letos největším výrobcem dopravních letadel Airbus nebo Boeing?

(Foto: Airbus)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



martinHK - nepřihlášený host (...93.201...)
14.02.2019 14:36
brexit a Airbus

Když se tu minulý týden na planes psalo, jak Tom Enders od Airbusu označil příznivce brexitu za šílence a nehorázně hrozil, že v případě brexitu přesunou výrobu křídel A380 jinam, tak jsem žasnul. Škoda, že zároveň také neřekl, že tu výrobu křídel přesunou do pr…e, at to ať už brexit bude nebo nebude. No a také mohl rovnou říci, že jako GŘ končí. Takže to teď dává smysl.

borovej (...17.10...)
14.02.2019 13:39
motory

Kdyz bude dost motoru bude to Airbus

planesfun (...17.10...)
14.02.2019 13:04
Airbus

Racionalni rozhodnuti. :-)

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace