Skupina Air France-KLM zveřejnila hospodářské výsledky za rok 2018. Výkon táhne KLM a Transavia. Jako celek skupina zaostává za konkurencí.

  • 25.02.2019 08:00

Minulý týden ohlásila své roční výsledky skupina Air France-KLM. Skupina sice ohlásila mírné snížení zadlužení a celkově jsou výsledky zhruba takové, jak se očekávalo. A od společnosti se toho neočekávalo příliš. Firma se sice odvolává na negativní dopad stávek a cenu paliva, ale skutečným problémem Air France je, že firmu zajímají více odbory než cestující. Výsledky Air France proto silně kontrastují s výsledky KLM, která je tahounem skupiny. Dobrých výsledků dosáhla také Transavia, která ve 4. kvartálu rostla dokonce o 11 %. Neopodstatněnost argumentu s vysokou cenou paliva podtrhují překvapivě hubené výsledky 4. kvartálu, kdy cena paliva byla relativně příznivá. 

Air France-KLM tak jasně propadá proti Lufthanse a skupině IAG v ziskovosti, na čemž se také podepsala ztráta přinejmenším 335 mil. EUR v důsledku stávek. Benjamin Smith, nový generální ředitel, dosáhl smíru s odbory za cenu rychlejšího nárůstu mezd a doufá, že tím dosáhne lepšího využití zdrojů společnosti. Finanční ředitel skupiny přitom demagogicky uvedl, že zvýšení nákladu na mzdy je vlastně úsporou, neboť zabrání ztrátám ze stávek. V předvečer ohlášení výsledků byl prodloužen kontrakt s šéfem KLM Pieterem Elbersem (viz foto), čímž byla odvrácena hrozící eskalace konfliktu mezi Air France Group a KLM. Na petici na podporu šéfa KLM se shromáždilo přes 25 000 podpisů. Podepsána byla také nová kolektivní smlouva s piloty, která jim zajišťuje růst mzdy o 4,3 %.

Skupina v loňském roce přepravila 101 mil. cestujících, výnosy stouply o 3 % na 26,5 mld., ale provozní zisk poklesl o 31 % na 1,3 mld. EUR. Fascinující je výkonová propast mezi Air France a KLM, kdy provozní zisk Air France poklesl o 69 % na 266 mil. EUR, zatímco u KLM pouze o 6 % na 1,1 mld. EUR. I pokud odhlédneme od vlivu stávek, propast ve výkonnosti je nepřehlédnutelná. Zadlužení skupiny se mírně snížilo o 195 mil. EUR na 6,2 mld. EUR.

Náklady na palivo vzrostly v loňském roce o 451 mil. EUR. V letošním roce firma předpokládá, že udrží celkové náklady na loňské úrovni. K úsporám přispěje i modernizace letadlového parku, zejména postupná náhrada letadel Airbus A340 a Boeing 747.

Prohloubení integrace a celkovou strategii by měl stanovit nově ustavený řídící výbor, jemuž předsedá Benjamin Smith, CEO Group, a jeho členy jsou Pieter Elbers (CEO KLM), Anne Rigail (CEO Air France) a Frédéric Gagey (CEO Air France-KLM). (Foto: KLM, Air France, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace