Paměti starého práškaře – 34. díl

Úvodem: Následující kapitola také není z nejveselejších, ale bez ní by mé povídání nebylo úplné. Předem upozorňuji, že nejde o objektivní popis událostí, ale ryze subjektivní vyprávění jak já jsem to viděl, cítil, prožíval a jak si to pamatuji. Rovněž podoba některých osob se skutečnými je čistě náhodná.

A slibuji, že od příštího pokračování už zase budeme létat.

51. Rok 2012 – končím u ČSA

Hned po Novém roce jsem sám už ukončil neschopenku. Posudek byl na spadnutí, aspoň si dodělám všelijaká školení a simulátor, ať mám všechno hotové, až dostanu zpátky zdravotní licenci. A říkal jsem si, že to snad není možné, aby mě opravdu po té zdravotní komplikaci vyhodili, tak jsem ukončení pracovní neschopnosti donesl na personální oddělení a víc jsem se neptal. Sjel jsem výtahem asi tři patra, necelých pět minut po ukončení neschopenky a už jsem měl telefonát, ať se zítra dostavím pro výpověď. Safra, to je fofr.

Šel jsem okamžitě za tehdejším šéfpilotem, J. Blumou.

„Hele, dej mi tu výpověď hned, já nejsem žádnej študent, abych tady lítal mezi Pardubicema a Prahou každej den. Když mě tu nechceš, tak mě vyhoď hned!“

„To ne já, já vás nevybíral, to Sytý.“

„Ten zas tvrdí, žes to byl ty!“

„No to mám nejradši, když se každej schovává,“ povídá Bluma.

„Tak já ti něco povím. Na to, abyste mě vyhodili po ročním martyriu s doktorama, mimo jakékoliv podepsané dohody, které jste ještě nedávno potvrdili, na to koule máte. Ale aby se aspoň jeden z vás proti mně postavil a do očí mi řek: hele, já tě tu nechci, protože mě se..š, tak na to koule nemáte ani jeden! A to jste o hlavu a možná o dvě větší. Takovejch managerů si nas..u kýbl za noc!“

Byl jsem rozzuřenej a nebral si servítky.

Začal koktat: „Víš, ono to ani nejde v jeden den – ukončení neschopenky a výpověď.“

„Tak jo, já zejtra teda přijdu,“ mávnul jsem nad tím rukou, najednou se mi nechtělo s ním diskutovat. A druhý den jsem dorazil do jeho kanceláře, kde už čekala dáma z personálního, madam Kyrysarová. O té se říkalo, že když jí ujede vlak o prsa, tak to má ještě pět minut na nádraží.

„Tak pane kapitáne, posaďte se, sešli jsme se tu……“

„Vím, proč jsme tady, té komedie mě laskavě ušetřete,“ přerušil jsem ji. „Dejte sem ten papír, já vám ho podepíšu, ovšem s dovětkem, že s tím nesouhlasím.“ Zaraženě mi ho podala, podškráb jsem ho a šel pryč.

Ve dveřích mi Bluma povídá: „Hele, já ti děkuju.“

„A za co, ty vole? Vždyť teď si mě právě vyhodil!“ A praštil jsem za sebou dveřmi. Šel jsem hned na letku, za Sytým:

„Právě jste mě vyhodili. Mám před sebou ještě tři měsíce, všechny kvalifikace propadlé. Doufám, že mě aspoň necháte rozlítat, abych se mohl hlásit o práci někde jinde!“

„Jojo, neboj, my tě rozlítáme, všechno budeš mít hotový, než odejdeš,“ koktal, rudej jak vařenej rak.

A posudek od doc. Hovorky byl hotov, se závěrem, že se jednalo o šok z neléčeného vysokého tlaku a opakování podobné příhody je u mne nepravděpodobné, jestliže budu léčen na vysoký tlak. S tím jsem došel na ULZ za dr. Chaloupkou, zástupcem leteckého úřadu, ten mně znovu pro jistotu nasadil ještě na celý den to sledovátko tlaku, echo srdce a ještě šlapání kola. Vše v pořádku, zdravotní licenci jsem dostal zpět s omezením do vícečlenné posádky, nějakou pojistku si přeci jen nechali. Ale to nevadí, jinak už nelítám, než ve dvou.

A chlapci od ČSA mě opravdu rozlítali!! Za celé zbylé měsíce jsem dostal dvě!! linky. Což je nula celá nula nic. Nás třiatřicet pro výstrahu vyhozených se scházelo dost často s Martinem Kýblem, kde jsme řešili, co bude dál, proč zrovna my, mimo senioritu a tak dále. Na to neměl odpověď. Ale sliboval, že společnost bude hledat pro nás uplatnění u jiných provozovatelů, ale kde nic, tu nic. (Po dvou letech jsem se dozvěděl v cizině od jiných expatů, že přesně v tu dobu Kýbla navštívili manageři od anglické společnosti, že urgentně potřebují asi 50 pilotů na Boeingy. Bylo jim řečeno, že ČSA nemá zájem!) Když jsem se rozhlížel po stejně postižených pilotech, říkal jsem si, že jsem se ocitl v dobré společnosti. Drtivá většina rovní kluci, žádní vohnouti, přímí chlapi. Byl tam starší kapitán, se senioritním číslem 2, bezvadný člověk. Každý s ním lítal rád, včetně těch nových „managerů“, když ještě byli co-piloty. Ale neohnul se a svoje názory se nerozpakoval dávat veřejně najevo, tudíž nepohodlný.

Nebo Pavel Ondřej, který nikdy netrpěl komplexem z nadřízených. S ním jsem začínal už na Čmeláku v Holešově a pak v SPV ve Vysokém Mýtě. Pavel jednou vezl Airbusem nejvyššího z nejvyšších i s jeho suitou. Do kokpitu přišel šéfstevard a že pan Nejvyšší se chce podívat dopředu.

„Tak mu vyřiď, že já se mu do kanclu taky necpu.“ Ale ten vedoucí kabiny koukal jak zjara a že tohle mu teda neřekne.

„Hele, já ho nemám rád a nevím, co bych si s ním povídal. Tak mu řekni, že nemáme čas, že tu něco řešíme, nějaký problém. Ať se jde předvádět jinam.“ A za pár dní telefon od Blumy.

„Tak jsme si vyjeli data toho tvýho letu a žádnou závadu jsi neměl!“

„No a co?“ Pavel na to.

„Bylo by dobrý, aby ses „Nejvyššímu“ omluvil.“

„To fakt netuším, proč bych to dělal.“

„Musíme udržovat dobré vztahy s vedením.“

„Tak podívej. Možná ty jo, ale mně je ukradenej. Já si dělám svou práci. Měl povolení od Kýbla, že může do kokpitu? Neměl. Proč tam máme asi pancéřované dveře? Tak je vyhoďte, dáme tam místo nich závěs a může dopředu chodit kdo chce. A vůbec, v Provozní příručce stojí, že kapitán s konečnou platností rozhoduje o tom, kdo bude v kokpitu a kdo ne. I kdyby se tam cpal sám papež. Takže já nic neporušil a nikomu se omlouvat nebudu!“

V té době byl prezident ČSA Belgičan, s velice špatnou slovenštinou, bývalý bankovní úředník, tudíž velice platný pro leteckou company, Lašák už byl taky konečně odejit. A ten bankovní úředník poslal všem zaměstnancům mail v té paslovenštině, jak je třeba pracovat a jak už naše firma stoupá k veselým a světlým zítřkům. Což nikdo se zdravým rozumem nechápal, neboť jsme věděli, že jedeme spíše opačným směrem, tedy dolů. No a Pavlík nelenil a napsal mu, že děkuje za informaci, že je rád, že se nám daří a že by si to příště rád přečetl v češtině. A opět Blumův telefon o omluvě.

„V Provozní příručce je psáno, že úřední jazyky ve společnosti jsou čeština a angličtina. O paslovenštině ani zmínka. Chci jen, aby i prezident firmy dodržoval předpisy, žádná omluva nebude!“ odpověděl mu Pavel.

 

Capt. Pavel Ondřej

Nebo Jirka Herodek. Velice oblíbený kapitán, spolehlivý, přímý. Ten se taky nikoho nezalekl a co na srdci, to na jazyku. Nebo Michal Bačo. Bývalý šéf letky, inspektor a instruktor. Ten zase asi doplatil na přátelství s P. Žmolíkem, novým šéfem organizace pilotů. Na toho vedení ze zákona nemohlo, tak mu aspoň vyhodili nejlepšího přítele. A další a další. Po jednom takovém mítinku jsem zašel za Martinem Kýblem:

„Hele, slíbili jste mě rozlítat a dostal jsem jen dvě linky, to ani nebudu mít všechny kvalifikace zpátky.“

„To máš těžký.“

„Co je na tom těžkýho? Když pominu, že ty sám osobně jsi mi slíbil, že mám místo jistý, proto jsem odmítl tu pojistku na ztrátu licence, přišel jsem tak o dost peněz a teď jsem na dlažbě, ani se nikam nemůžu hlásit. To není výpověď, to je totální likvidace! Tak aspoň zařiď, abych mohl ještě ty dva měsíce lítat, ať se mi vše obnoví!“

„Víš, Oddělení lidských zdrojů si nepřeje, abys dál pilotoval letadla ČSA.“ Nevěřícně jsem na něj koukal.

„To mám lepru nebo co? Vždyť jsi v představenstvu, v dozorčí radě, druhej nejvyšší ve firmě a tobě budou nařizovat něco z personalistiky?“

„To máš těžký,“ blekotal a uhejbal očima. Na to nebylo co říct. Odešel jsem užaslý, kam až může člověk a pilot klesnout, za Jidášův groš a za pocit moci.

A do toho všeho mi umřel Pepík, můj miláček. Takže dalších pár nocí strávených v kotelně. Vím, že je to jen pes, ale byl můj první a měl jsem ho až nekriticky rád, i když to byl pěknej pacholek. Prostě teriér, vždycky svůj. Někdo říká, že je to jako když umře dítě. Až tak silná slova bych nevolil, ale bolelo to dost. A občas zabolí i teď, po několika letech.

 

Pepínův poslední den na veterině na kapačkách

Odletěl jsem poslední dvě linky pro ČSA, do Bruselu a Amsterodamu. Vpravo seděl Aleš Pavlíček, inspektor, výborný člověk, co si zachoval slušnou tvář. A užíval jsem si je nesmírně, každou minutu letu, i když jsem si uvědomoval, že se naposledy v životě hlásím řídícím jako „sí-es-ej“. Před tou poslední linkou jsem potkal na přípravě posádek Kýbla, taky se chystal na let.

„Tak ti děkuju, Martine, dvě lajny, to jste mi opravdu pomohli.“

„Tak si to tam domázni, ne? Rychlá tužka!“ a chechtal se tomu, jak pitomej. Chvíli jsem na něj zkoprněle koukal, viceprezident a takovýhle rady? A pak do mě vjel vztek a začal jsem řvát:

„To snad nemyslíš vážně, tohleto!! Tak podívej, chlapečku, já nikdy v životě nepodváděl a nelhal, všechno na rovinu. Proto jsem asi byl odejitej, co??!!“ Zrudnul a chvatně opustil místnost. Ostatní mi zatleskali nebo palcem nahoru dávali najevo, jako že jo, že jsem mu to teda dal.

„Hoši, tleskáte a kejváte hlavinkama pozdě. Měli jste něco dělat, když nás vyhodili, ostatně i kvůli některým z vás tady. Ale povídám, teď jste rádi, že máte práci, že vás to minulo. Ale tadle vaše připosranost a pasivita se vám vrátí, to mi věřte. To je Pyrrhovo vítězství!“ A taky že ano. Z původních 550 pilotů jich tam je dnes okolo 160. Ne, že by všechny vyhodili, někteří už odešli radši sami, ať už do důchodů nebo do ciziny. Ale ten „řemen“ chytil ještě pěknou řádku dalších. A samozřejmě mimo smlouvu, už jen podle ksichtu. Mladí chlapci, co se prodrali k funkcím, jich zneužili a propouštěli vesele podle osobních sympatií a antipatií. Jediní, co se postavili na obranu Klubu 33, byli Filip Gaspar a Peter Žmolík, nový president CZALPy – sdružení dopravních pilotů. Filip už byl asi před půl rokem sesazen klikou pilotů, spolupracujících s vedením. Ani mu to nevadilo, měl už toho plný brejle. Peter nabídl velení svou hlavu na špalek, pakliže ti propuštění budou vzati zpátky anebo aspoň k Holidays, dceřiné společnosti, která v tu dobu nabírala piloty. To přijato nebylo, chtěli jinou hlavu a to Filipovu. Tak ten jim to odsouhlasil, ten svůj odchod za stejných podmínek, tzn. piloti zpátky anebo k Holidays. Samozřejmě, z druhé strany nebylo toto dodrženo. Šli jsme všichni, i s Filipem. Ta samá klika za nějaký čas sesadila i Petera a byl taky propuštěn, pro „nadbytečnost.“ Zato začal létat vysoce postavený manažer jedné pojišťovny, ale jen o víkendech, pro zábavu……

 

Před poslední linkou Praha -Amsterodam

A za letu s Aleškem – sice se usmívám, ale knedlík v krku a slzy na krajíčku…

Poslední foto s děvčaty po letu, na kterém mi oblékly zástěru

A odchod………

V této době se na mne obrátil Vláďa Peroutka, ředitel Holidays.

„Hele, potřebuju dolítat čtyřstovku na Islandu, naši kluci už jsou skoro všichni překopnutý na Airbus. Jestli chceš, pojď na ty dva měsíce k nám. Vyprdni se na ty ČSA. Přezkoušení ti uděláme už u nás a až skončíš u ČSA, můžeš rovnou nastoupit na dobu určitou k nám, aspoň se rozlítáš a budeš moct do světa.“ To byl dar z nebes. A tak jsem dostal ještě jednu ID kartu, tentokrát od Holidays, a udělali mi přezkoušení na letu do Hurghady. A měl jsem vše zpátky, už jen nějaké hodiny nalítat, abych v přihlášce pro jiné letecké společnosti neměl prázdné kolonky za poslední měsíce. A potkal mě Kýbl s Blumou.

„Hele, tak jsme to vymysleli, co s tebou. Co kdyby si šel lítat k Holidays na dva měsíce? My ti to u Vládi zařídíme.“

„To jste hodní, chlapci “ povídám jim a z kapsy jsem vytáhl to druhé ID „já už pro ně lítám na dohodu. Už mám přiklepnutý i line-check. S Vláďou jsem si to dohodl sám. Čest vaší zodpovědné práci!“

S těmi dvěma ID kartami byla taky sranda. Jednou jsem naschvál odebral oběd na jednu, příště na tu druhou. Až si mě pozvali na personální.

„Pane kapitáne, vy nám tu děláte v tom nepořádek, my nevíme, co s tím, jak to vyfakturovat. Nebylo by lepší už odevzdat tu ID kartu ČSA?“

„Tak podívejte, madam. Jsem u ČSA do konce března? Jsem. Mám nárok na ID kartu? Mám. Nevidím jediný důvod, proč bych ji měl odevzdávat před termínem. A že máte problém s obědy? Vy jste mě vyhodili, vy si to řešte. Mě to nezajímá. Sbohem.“ Takové trucování malého kluka, ale cítil jsem v sobě velikou křivdu a takhle jsem si aspoň trochu ulevoval. A začalo obíhaní výstupního kolečka. Dostal jsem seznam, kam všude musím zajít pro podpis, že tam nic nedlužím a že jsem vše odevzdal. A to byly zážitky. V kancelářích, kde jsme se vždy zasmáli, kde jsem pokaždé hodil nějaký vtip do placu, najednou změna o 180 stupňů. Papír ode mne brali štítivě, jako bych byl malomocný, žádný úsměv, nic.

„Dejte to sem!“ razítko, podpis a vypadni. Vůbec mi to hlava nebrala. Co jsem komu udělal, to jsem někoho zabil, nebo co? A nejvíc mne ale pobavilo, když šéfa personalistiky, který podepsal mou výpověď ještě když jsem byl na neschopence, vyrazili měsíc po mně. Kyrysarovou asi za rok a další dámu z personálního, která na mě hulákala, když mi chybělo nějaké razítko, společně s ní. Ta mne překvapila asi nejvíc. Operovali nám meniskus zhruba ve stejnou dobu a vždy, když jsem se u ní pro něco stavoval, jsme si vyměňovali poznatky o pohyblivosti našich kolen a na dálku soupeřili, kdo dřív odhodí berle. A nasmáli jsme se tomu dost. Tak i tentokrát jsem tam vešel s úsměvem a s pozdravem. A místo odpovědi na moje: „Dobrý den,“ jsem dostal odpověď:

„Na mě se tlemit nemusíte, dejte sem ten papír!“ Odvedli špinavou práci a stali se také nepohodlnými. Tak už čekám jen, kdy to dopadne na Blumu. Ale tam se zatím vesele rozdávají funkce navzájem. Sytý a Kýbl už taky radši vzali kramle. „Přežili“ mě o tři roky…..

A do toho začalo školení u Holidays pro lety přes oceán. Pravidla, předpisy a tak podobně, jak se nad tou louží chovat. Že musíme předem žádat po rádiu o povolení pro vstup do tohoto prostoru, tzv. oceanic clearance. Přesně stanovená frazeologie a pořadí slov. Letové cesty nad oceánem, rádiové frekvence, plotování, tj. vynášení polohy podle souřadnic do mapy, kde asi zrovna jsme, abychom ten ostrov, plný sopek, vůbec našli. A těšil jsem se na to jako malej Jarda, hlavně že vypadnu z Prahy a nebudu potkávat některé lidi. I když jsem věděl, že to je jen na dva měsíce.

. . .

 

V nejbližší době vyjde kniha, shrnující první díly tohoto vyprávění. Objednávat ji bude možné mimo jiné zde.

Autor: Jan Juračka



Související kategorie

Komentáře



Vlado - nepřihlášený host (...91.14...)
28.08.2015 14:05
Vyhadzovanie

Viem si predstaviť, čo ste prežívali, keďže som zažil vyhodenie z práce vo veku 55 rokov. Nový riaditeľ v štátnej firme mi nepredĺžil pracovnú zmluvu a na moje miesto prijal manželku svojho kamaráda. Odbornej problematike na pozícii vedúceho odboru moc nerozumela, ale to mu nevadilo. A už vôbec ho netrápilo, ako si v tomto veku nájdem zamestnanie.

Mimochodom, viete čo znamená skratka MBA? Údajne mladý, blbý, ambiciózny (ospravedlňujem sa výnimkám).

Jeden úsmevný fakt - kedysi som býval na Bulíkovej ulici v Bratislave, takže ma vždy pobaví, keď čítam prezývku lietadiel Boening.

Záverom poďakovanie autorovi za seriál článkov. Máte dar písať pútavo o lietadielkách, ktoré ma vždy zaujímali a priťahovali (hoci sa živím elektrotechnikou). Želám Vám, nech sa Vám darí v cockpkite, aj v rodinnom živote.

Pokryškin - nepřihlášený host (...188.231...)
08.05.2015 21:34
Vážený pane Petře M,

Přestože jde o téma mimo zde vedenou diskusi:
a) Tvrdíte, že základní funkcí armády je (u)bránit vlast před nepřítelem. Budiž. Pak je ale nutné blíže specifikovat nepřítele, respektive určit bezpečnostní rizika. Na dlouhodobý boj v masivním konfliktu (Rusko?) naše armáda nemá (personálně ani logisticky). Ovšem nikoli proto, že by byla v naprostém rozkladu, nýbrž proto, že takto byla cíleně stavěna (koncepce společné obrany v rámci NATO-čl. 5 Atlantické charty). V případě lokálního konfliktu malého rozsahu problém nevidím, na ten by (dle mého názoru) její možnosti a schopnosti stačily.
b) V Moravskoslezském kraji je prezence AČR dostatečná (namátkou posádky Kroměříž, Olomouc, Hranice na Moravě/Lipník nad Bečvou, Opava, aj.).
c) V zahraničí bojujeme proto, abychom tak v budoucnu nemuseli činit doma. Nevím jak Vy, ale já osobně fanatiky z Al-Kaidy/ISIS nemusím…no a jako voják velmi vítám možnost nakopat jim pozadí na jejich písečku a ne(na)dělat si válečný binec ve svém vlastním.
d) Poslední věc, již několikrát opakovaná - armáda je taková, jakou si přeje mít její vlastník (politik, respektive společnost). Dle Vaší poznámky soudím, že stav té naší pokládáte za nevyhovující. Zde bych viděl dva způsoby řešení - buď do armády vstoupíte sám a svým osobním vkladem/přínosem se to pokusíte změnit, nebo coby volič(i) dotlačíte politickou reprezentaci k tomu, aby se armádou a problematikou obrany naší země zaobírala poněkud seriózněji.

PetrM - nepřihlášený host (...179.215...)
07.05.2015 11:12
Pokryškin

Mate pocit, ze armada plni svou zakladni povinnost????? Tak mi vysvetlete, proc v nejvetsim kraji (MSK) neni ani jedna bojova posadka? V Hlucine zustali zachranari.
Me jsou opravdu zcela u ...... veskere zahranicni saskarny, jedine co me u ACR zajima je, jestli je schopna ubranit vlast.......a odpoved zni NENI a tudiz JE V NAPROSTEM ROZKLADU!!!
Nikde nevidim jakoukoliv koncepci obrany, akorat jsme neustale slysel kecy o NATO a kdo by nas pry chtel napadnout (nemyslim Rusko, tohle je medialni hysterie mimo realitu)

Pokryškin - nepřihlášený host (...188.139...)
03.05.2015 21:30
To ňouma

Soudím tak dle své již zmiňované (letos třicetileté a stále aktivní) armádní služby, milý ňoumo. Nechci přitom vyjmenovávat počet zahraničních misí, kterými jsem se během těch let prošel ani kvantifikovat množství svých (bojových) zkušeností, protože tvrdím, že žádný z profesionálních vojáků, jež zažil válku na vlastní kůži, si na bůhvíjakého hrdinu rozhodně nehraje. Kdo totiž viděl válečný stroj v reálu, ten nezapomene...nikdy. Tolik na téma hraní si na vojáčky a planých diskusí o armádě v útulných výčepech. Pro dopřesnění - armáda je ve své podstatě stejná, jen personál (a úkoly) se průběžně mění. A pokud mi paměť dobře slouží, naše lidi nikdy nezklamala (1938, 1968, 1989). Ten, kdo určuje chod dějin a potažmo i směřování státu/armády (a případně kvalitu jejího standardu) je vždy politik, tedy, jak správně poznamenáváš, rybička počíná smrdět vždy od hlavičky. Nicméně vládnoucí reprezentace představuje přesný odraz (elity) národa, tudíž (opět správně a parafrází) - jaký kmán, takový pán. Je to prostě běh na velmi dlouhou trať, není to jen o generační výměně, ale o celkové změně myšlení každého z nás...co je správné, co je důležité a hodnotné, kdo je skutečný kámoš a kdo jen tak na oko, atd, atd...Analogicky se to má i s těmi našimi nešťastnými aerolinkami - je velice jednoduché prohlásit, že za jejich špatnými konci jsou jen a pouze chybná rozhodnutí vrcholového managementu, ať už jakéhokoliv...to je totiž jen velmi malý díl poměrně obsáhlé a složité skládanky...Howg :-)

ňoumu - nepřihlášený host (...178.255...)
30.04.2015 21:46
to teda nevim

z čeho Pokryškine soudíš, možná si sloužil v jiné armádě, ale mě to tady nějak přišlo tak trochu jako slušně řečeno hodně děravej pytel. a stále mám pocit, že jediný co od vojáků slyším, je nářek nad vším možným. bohužel slovo nebojeschopnost ještě stále nevyjadřuje ten pravý stav. opak jsou jen mýty. bohužel. hrát si na hrdiny v míru umí každej, ale nepoka -kat se při opravdové válce je trochu něco jinýho. ale to sem nepatří. jinak samozřejmě máš pravdu, ryba smrdí od hlavy, ale jakej lid, takovej politik.

ňouma - nepřihlášený host (...178.255...)
30.04.2015 21:35
to teda nevim

z čeho soudíš Pokryšk

Petan - nepřihlášený host (...86.184...)
30.04.2015 20:38
Kniha

Parádní počtení jako vždy, právě jsem dočetl 1.díl knihy. Mohu se zeptat, kdy vyjde druhý? :-)

Pokryškin - nepřihlášený host (...188.229...)
30.04.2015 17:14
Pánové, pánové...

...jak jistě všichni víme, máloco je v životě černé nebo bílé. A nejinak tomu je i v tomto případě. Jestli se kapitán O. zachoval (profesionálně a lidsky) správně, musí posoudit osoby ve věci činné (CPT. Kopička, CPT. Juračka) a ne český Všeználek. Na druhou stranu - neudělat šéfovi bene chce nejen (bez urážky) velké koule, ale též jistou dávku fatalismu. Ne každý na to má a se současným stavem našich státních aerolinek a společenským klimatem to vůbec nemá co dělat, je to spíše o té které osobnosti. Jinak chci říct, že příčin a důvodů, proč šly (jdou) ČSA do kopru je mnoho (namátkou - globalizace, cena paliva, tlak konkurence + cca 1000 dalších) a skutečně kritická analýza by se neměla dělat od hospodského stolu, jak typiše český Pepan velmi rád činí.
To ňouma: armáda v rozkladu nebyla a není, to je jen taková hezká mediální zkratka. O tom zase něco málo vím já, po 30 letech stále aktivní služby. Co se však zcela jistě pomalu rozkládá, je náš stát, jeho společenské zřízení (demokracie) a především jeho hrot (politici, vláda). Pokud se nespraví tohle, pak půjdeme do háje všici aj s Baťou :-)
P.S. autorovi - moc se těším na autogramiádu, rád Vás poznám osobně.

Neverzoo - nepřihlášený host (...80.114...)
30.04.2015 00:40
Tak nesuď

Tome: No a o to právě jde. Neodsuzuj lidi na základě vlastních (ne)zkušeností, že se chovají, jako malí kluci, když neznáš kontext.
Pan kapitán měl právo nepustit nikoho do kokpitu a tak to také udělal. Absolutní pravidlo (nadřazené všemu ostatnímu) je v letectví neohrozit bezpečnost (posádky, pasažérů...).
Dovedu si představit, že kapitánovi znalému souvislostí ve firmě, by setkání s takovým kašpárkem na prostoru metr x metr nemuselo udělat dobře. Ergo mohlo dojít k ohrožení člena posádky, ergo mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti, ergo rozhodnutí kapitána bylo absolutně správné.
Případy, kdy toto pravidlo nebylo dodrženo, jsou nechvalně proslulé (některé zde již byly uvedeny).
Schopnost nesehnout se a rozhodovat se i pod tlakem dobře, jsou vlastnosti, které řadí tyto lidi na úroveň našich letců z Anglie (bez patosu).Věčná škoda, že tyto vlastnosti neměly ( a nemají) lidé, kteří můžo rozhodovat v tomto státě.
Je proto třeba tyto gentlemany vyzdvihovat a ne je osočovat z klukovin.
Já osobně si takových lidí a postojů nesmírně vážím, protože jsou v dnešní přizdisráčské společnosti velmi vzácné :(
Děkuji tímto také autorovi, panu kapitánovi Juračkovi, za jeho vyprávění, protože přináší nový úhel pohledu na neštěstí - novodobý vývoj ČSA.
Pochopitelně, že je pohled suběktivní, protože to žil na vlastní kůži (což také opakovaně uvádí), ale i přes to píše s jistým nadhledem a grácií.

Děkuji. R.Š.

Autogramiada - nepřihlášený host (...243.103...)
29.04.2015 09:39
Termín zahájení oficiálního prodeje knihy

Podle informací z nakladatelství "Svět křídel" se termín zahájení oficiálního prodeje prvního dílu "Pamětí starého práškaře" nezměnil, tj. bude to v sobotu 16.5.2015.
Díky informačnímu šumu a drobnému opomenutí se přes planes.cz prodalo několik výtisků knížky před tímto termínem.
Omlouváme se za vzniklý zmatek. :-(

Všechny fanoušky létání opětovně zveme na oficiální zahájení prodeje a s tím spojenou autogramiádu dne 16.5.2015. Více informací o této akci najdete v diskusi pod tímto dílem "Pamětí starého práškaře", viz první příspěvek, 19.04.2015 07:32.

Celkem 84 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace