Heavy Metal Jet Team. Formace velice exotických (pro místní diváky) letadel, které byly jednou ze dvou největších atrakcí Canadian Int'l Air Show (CIAS) 2011.
Detail externích modifikací na letadle pro švédskou Coast Guard - nejrůznější radary, FLIR, kamery, vypouštěče sonarových sond, velké pozorovací okno místo nouzového východu, antény, atd.
Slyšeno na rádiu: „Hergot, stačilo pár sekund a už by nám ten kovboj v Airbusu udělal čáru přes rozpočet . . . eeh, chci říci, čáru přes reklamu“. Tento způsob leteckém psaní na nebi, původně známý jako “skywriting”, si už vysloužil i nový název – “sky typing”. Tištěno na nebi skupinou pěti A-6 Texanů.
01.04. Firma LET Kunovice dnes předvedla veřejnosti nejnovější verzi svého letadla, model L-410NG (Nová Generace), s prodlouženou kabinou pro cestující.
Zbývá už jen několik posledních pár vteřin a centimetrů před precizním a jemným dosednutím na přistávací a transportní plošinu (AeroCardal FBO, c/n 2006, r.v. 1985)
Transportes San Francisco Limitada. První krok před vážením letadla – vypustit lautr všechno palivo z nádrží. No a když místní FBO odmítne to palivo odčerpat z obavy aby si neznečistili cisternu palivem neznámého původu, tak nezbyde než to udělat tím nejtěžším způsobem – malým odvodńovacím ventilkem na spodku křídla, přes trychtýř a hadici do sudů. Vzalo to 12 sudů a celých nepřetržitých 11 hodin času.
Transportes San Francisco Limitada. Pilotní kabina připravená na zkušební lety pro certifikaci provozu letadla na letištích v extrémních nadmořských výškách (3050 až 4115 m nad mořem) – nalepené stupnice a pásky na nastavování a značení pozic řídících pák motorů a vrtulí, ruční ovládání navýšení výkonu motorů (tzv. uptrim - červené zapínače na oranžovém panelu), velký aneroidový výškoměr ukazující výšku v kabině při letech bez přetlaku (až do 4600 m.n.m), a digitální video kamera. Co není vidět jsou další dočasné ovládače nad hlavou a moře kabelů napojujících desítky instrumentů a sensorů na digitální záznamník dat.
Transportes San Francisco Limitada. 70 velice spokojených pasažérů, kteří si nikdy na nic nestěžovali, nevyžadovali jakýkoliv servis, a po dobu celého letu zůstali poklidně na svém místě – jak v první třídě (na sedadlech) tak i v turistické třídě (pod sedadly). Jediný problém byl, jak je dostat dovnitř a potom zase ven – a to vyžadovalo hodně úsilí. Pytle s pískem se používají při zkušebních letech na dosažení potřebné váhy letadla a požadovanou polohu těžiště.
Transportes San Francisco Limitada. Letadla se typicky váží třikrát, přičemž se pokaždé vážící sensory mezi hevery a podvozkem vždycky navzájem prohodí, a pak se spočítá průměrná váha a poloha těžiště.
Transportes San Francisco Limitada. Nový Twin Otter v Chile (ex C-GGPM) s jedním se svých bratrů, kteří se používají jako “letecký výtah” na krátké lety (150 km) z Pacifického pobřeží do letiště v Andách v nadmořské výšce 3566 m – 3x až 4x denně.
Iquique na samotném severu Chile, "zamlžené" písečným prachem z okolí, je vojensky strategické letiště a zároveň tranzitní místo pro lety do/z El Alta (La Paz, Bolivie). Při odletu z El Alta, které je 4058 m nad mořem, si letadla berou pouze minimum paliva, aby mohla vzít co nejvíce cestujících, a doplňují si ho až po krátkém letu do Iquique.
Po přistání jak ”namazaný blesk”, čemuž se v nadmořské výšce 4058 m nelze moc divit. Tento doslova ‘civilizovaný’ vojenský F-27 pojíždí k terminálu. TAM je civilní aerolinka provozovaná Bolivijskou armádou, a už i jen rychlý pohled na jejich tratě naznačuje že jako státem vlastněná aerolinka mají mandát obsluhovat tratě, na které si soukromé civilní společnosti moc netroufnou.
Přistání na 4 km dlouhé dráze v El Alto v nadmořské výšce 4058 m, s majestátní 6438 m vysokou Illimani schovanou v mracích. Hned za poslední řadou domů na horizontu El Alta je až 800 m hluboký strmý kaňon na jehož dně se nachází miliónové město La Paz. Za zády, asi 10 km daleko a 368 m pod prahem rozjezdové dráhy (-3,75% gradient), je „letiště“ Laja – v podstatě asi 1500 m velký zplanýrovaný plac bez jakékoliv vyznačené dráhy. Je to oficiálně označené jako „letiště“ aby to zůstalo pod trvalou kontrolou leteckých úřadů, a používají to letadla pro řízené havarie když kvůli miskalkulaci nebo poruše nejsou schopné dosáhnout pozitivního stoupání ani po 4 km dlouhém rozjezdu.
Malá nehoda s potenciálně velkými následky při doplňování paliva. Vyteklo značné množství paliva, ale díky rychlému zásahu místních hasičů, kteří palivo neutralizovali pěnovou pokrývkou vše dobře dopadlo. V přesušených podmínkách El Alta možnostnost požáru není nikdy zanedbatelná.
Tento návštěvník santiagského FBO Aerocardal je z dalekého kraje (Kanady), a na jedno-motorové letadlo se zdá být úplným světoběžníkem – jen před několika měsíci byl viděn po celé Evropě, dnes je v Chile, a snad má pokračovat do Argentiny (Pixie Air Ltd).
Letadlo vyrobené v r.1995 bylo později používané pro předvádění NVS (Noise and Vibration Supression) systému na snížení úrovně hluku v kabině, a od toho vznikla marketingová přezdívka Q200, neboli Quiet (tichá) -200. Zhruba od r.1999 je používané Bombardierem pro přepravu svých zaměstnanců 2x denně na pravidelné lince mezi de Havillandem v Torontu (Downsview) a Canadairem v Montrealu (Dorval). Toto letadlo s tímto barevným schéma, které údajně representuje umělcovu představu jak vypadá turbína motoru, se od té doby rovněž používá v nesčetných firemních publikacích, brožurách a reklamách. Vystavené na Rodinném dni pro zaměstnance firmy de Havilland v Downsview, Toronto.
Přesná maketa Kanadské Mach 2 stíhačky z r. 1958, obsahuje i několik autentických částí zachráněných z prototypu skutečného letadla. Celkem vyrobeno 5 kusů Avro Arrow, program byl zrušený a všechny vyrobené letadla sešrotované 20. února 1959. Vystavené na Rodinném Dni pro zaměstnance firmy de Havilland v Downsview, Toronto.