Čechoviny 49

K tomuto vyprávění mě přivedla příhoda, která se mi stala nedávno. O mezilidských vztazích, zejména v mé profesi, o vztahu posádka- mechanik jsem již psal. Nedá mi, abych do toho nezašťoural ještě jednou.

Začínal jsem svou kariéru u Slov Airu, kam jsem přešel z demontáže u ČSA, když to nevypadalo, že bych se odtud dostal jinak než výpovědí, a protože jsem nechtěl až do smrti rozebírat motory. U Slov Airu jsem se setkal s pro mne dosud neznámým světem. Poprvé jsem se setkal přímo s posádkami, lhostejno jestli to bylo na začátku na Moravách nebo později na Turboletech. Posádky byly většinou tvořeny bývalými aeroklubáky, kteří se přes práškařinu dostali k létání na dvoustovkách a později i k pravidelné dopravě na L 410. Někteří i při tomto zaměstnání létali soutěžně akrobacii; Zdeněk Beseda, Laco Trebatický a Jirka Tlustý patřili mezi naše nejlepší akrobaty. Na rozdíl od jistého mistra světa se nepamatuji, že by byli někdy arogantní, nebo že by se vyžívali v sekýrování. Byli to vesměs piloti, kteří létali „zadkem“ a měli létání v krvi. Pamatuji si, jak Jirka Tlustý sedal s dvoustovkou a nemohl vytáhnout podvozek. Sedal na pruh vedle dráhy 31/13. Byla to verze L200D s třílistými vrtulemi a tak riziko, že při přistání na břicho chytne vrtulí o zem a vytrhne motor z lože a tím silně poškodí mašinu, bylo velké. Když jsme pro letadlo dojeli, sedělo na trávě s vrtulemi vzorně srovnanými, s jedním listem kolmo vzhůru. „Jak jsi to udělal?“ „Vy volové, přeci vám nepřidělám práci, tak jsem před přistáním vypnul motory a startérem jsem to tam docvakal, ne?“ Pak jsme jenom letadlo vyheverovali, zjistili, v čem byla chyba a myslím, že jsme jenom srovnali nějaký ohnutý plech a éro mohlo opět na let. Pracovní atmosféra byla velmi přátelská, ba řekl bych téměř rodinná.

Koncem sedmdesátých let přišla na L410 várka pilotů od armády. To byla pro nás mechaniky šokující změna. Pamatuji si dobře, jak jeden mladý pilot, tuším z MiGu 21, ke mně přišel. Já seděl na krytu podvozku čtyřistadesítky ve stínu, bylo totiž léto a vedro a čekal jsem, až budu moci předat připravené letadlo posádce. Postavil se přede mne, stál a čekal. Byl o něco málo starší než já. Stál a stále čekal. „Co je, je něco špatně, potřebuješ něco?“ „Čekám, až mi podáte hlášení!“ „Co to plantáš, jaké hlášení, tady už nejsi u armrdy (oblíbený výraz J. Wericha) , na to si tady nehrajeme!“ „My si tykáme? Nepamatuji si, že bych někdy technika žádal, aby mi tykal!“ „Si upad, ne? Tady si tykáme všichni, ale jestli se vám to nelíbí, tak mě vy klidně můžete políbit pr…!“ Pak jsme spolu asi dva měsíce nemluvili. Když jsem si u kafe na něj stěžoval jinému novému kapitánovi, řekl mi památnou větu: „Dyk je to blbej lampasák, co bys od něj chtěl.“ „Ale ty jsi taky bývalej lampasák, ne?“ „No to jsem, ale ne blbej.“ Faktem je, že zmíněný druhý bývalý příslušník ČSLA je skutečně bezvadný chlap, byl jedním z prvních, kteří začali létat s Airbusem A310 a když člověk, který byl ve výběrové komisi na první várku pilotů pro nové dálkové mašiny, šokován jeho perfektní angličtinou, sám výtečný angličtinář, to už o něčem svědčí.

Foto autor

Tento pilot měl velmi pohnutý život. Létal na pohotovostních devětatřicítkách, které bránily naši baštu míru a socialismu (alespoň doufám, že to byly devětatřicítky, aby mě někdo zase nechytal za slovo). V den, kdy měl hotovost, se v Polsku rozhodla skupina polských důstojníků uletět s AN 2 do Rakouska. Naložili do anduly své rodiny včetně dětí a letěli přes Československo do Rakouska. Hotovost dostala rozkaz, že se andula za žádnou cenu nesmí dostat za hranice. Polští soudruzi o to požádali naší armádu. Vystartovala hotovost a pilot neminul, andula šla k zemi, kde shořela. Pilot sednul a hlásil splnění rozkazu. Ve filmu Pelíšky to vypadá jako náramná sranda, když poněkud dementní policajt vypráví, jak „rozkaz zněl jasně“, ale každému normálnímu člověku dojde, že šlo vlastně o státem schválenou vraždu. Nějaký prostoduchý důstojník ho nechal „za odměnu“ odvézt k troskám letadla, kde ležela ohořelá těla dětí a manželek polských důstojníků, kteří se nedopustili žádného hrdelního zločinu, jenom chtěli utéci do normálního, svobodného světa… Pilot se z toho pochopitelně složil a byl zralý na sebevraždu. Nemohl skončit jinak, než v péči psychiatrů. Pak si podal žádost o propuštění z armády. Když nastoupil u nás, byl ještě velmi zakřiknutý, ale je to člověk, který nadevše miluje létání a tak se při civilním létání brzy dostal zpět do formy a je z něj opět vynikající pilot a bezvadný kamarád.

„Hele, učil jsi svého syna řídit někdy auto?“ „No jistě, proč?“ „A neměl jsi chuť ho někdy zabít?“ „Proboha, proč se ptáš?“ „Já se z toho našeho po…, to je strašnej vůl.“ „Já nevím, já jsem s ním byl teď v Montrealu a je to fajn a slušný kluk a určitě i výtečný pilot, geny se dědí, ne?“ „No, slušný to on je, ale je to strašný snažit se vlastního kluka něco učit. Já jsem vedle něho seděl za knyplem několikrát, ale von se snad bojí nebo co? Učil jsem lítat různý bašibuzuky, ale vlastní synek, to je něco jiného.“ Tento rozhovor se odehrál v kabině Boeingu 737 mezi kapitánem a mou osobou. Kapitánem nebyl nikdo jiný, než člověk, který je ochotný létat se vším, co je jenom trochu ochotno držet ve vzduchu a vypadá to jako letadlo. Člověk, jehož skvělá fotka, jak letí se Zlínem nad Niagarskými vodopády, visí na leteckém rejstříku a který píše výborné články o tom, jak létal různě po světě, když ještě pracoval jako zalétávací pilot v Moravanu. Člověk, který se bytostně zamiloval do C-11, úžasné „stíhačky“, která je ozdobou každého leteckého dne, a který samozřejmě miluje svého syna a chce z něj mít toho nejlepšího pilota… Takovému „orlovi“ je radost předat letadlo a když se s ním člověk v tom největším blázinci na ploše sejde, má hned dojem, že vlastně není vůbec utahaný, a že jde všechno s úsměvem. S takovými je radost spolupracovat.Takový orel ví přesně, co se s letadlem děje a dokáže to i přesně popsat. Neprudí zbytečnostmi à la při čtyřiceti minutovém průletu doplnit do letadla dva popelníky, které cestující ukradli jako suvenýr (nechápu k čemu se hodí, ale prostě se kradou), případně vyčistit světlešedý koberec, který nějaký naprostý idiot objednal do nových letadel a který je neuvěřitelně špinavý za pár letů. Všechny společnosti, které znám, používají koberce tmavých barev, aby na nich nebyla vidět špína, pouze ČSA objednaly světlešedé koberce a světlešedé potahy sedaček, což je neuvěřitelná zhovadilost. Přál bych tomu, co to objednal, aby takové potahy a koberce měl doma a jeho dětem hodný strýček daroval čokoládové bonbóny… Ale to jsem odbočil od tématu. Tak, když se člověk setká s takovým kapitánem, jehož prioritou je za 40 minut vyčistit nevyčistitelný koberec a vyměnit většinu potahů na sedačkách letadla, a je mu přitom srdečně jedno, že našinec potom nestíhá prohlédnout letadlo, dolít olej, zkontrolovat stav hydraulické kapaliny, nestačí se divit a má po náladě, protože bazírovat na takových prkotinách je podle mne hloupost.

No, a tak jsem se dostal vlastně k tomu, co mne inspirovalo k napsání tohoto pokračování. Jeho „hrdinou“ je jeden z největších „prudičů“, kapitán, který je obávaným jak pro pozemní personál, tak i pro kolegy, ba i stevardy. Je to člověk, který neustále sekýruje, uráží své kolegy a velmi rád, jak se říká, „machruje“, každého kolem sebe neustále poučuje. Každé setkání s ním věstí malér. Od takového člověka by jeden očekával, že vše co dělá, bude naprosto dokonalé a přesně podle předpisů. Ale mně se právě stalo, že jsem přišel k letadlu, se kterým přiletěl, ale v době přistání jsem byl u jiného letadla, takže jsem se s ním u jeho stroje nesetkal. O to víc jsem byl šokován, když jsem obcházel letadlo, že slyším běžící APU. Další překvapení mne čekalo v letadle v pilotní kabině, kde byla vystavena inerce (inerciální navigace). Letadlo, u kterého nikdo nebyl, mělo nahozené APU a vystavenou inerci! Jeden by nečekal takové opomenutí od kapitána, který od jiných vyžaduje nekompromisně přesnou práci!

A nakonec něco veselého. Jistý Kosmas, který o sobě tvrdil, že byl kronikářem, měl svou kroniku rozdělenu na dvě části: „Toto jsem sám zažil a toto mi vyprávěli starci“. Mé následující vyprávění je z té druhé části. Dnes v noci jsem to slyšel nikoliv od starce, toho na letišti už bohužel představuji já sám, ale od mladého agenta handlingu, který vypravoval AN 124 Ruslan, když tady byl naposledy. Původně měla přiletět Mrija a všichni sběratelé kuriozit se těšili s připravenými fotoaparáty na nové úlovky této kuriozity, ale toto letadlo, přestože prošlo generální přestavbou, která trvala tuším sedm let(!), aby vyhovovalo předpisům, které platí v civilizovaném světě, neustále trpí nějakými problémy, takže místo Mriji přiletěl menší Ruslan. Leč náklad zůstal stejný, tenkrát šlo o váhu, nikoliv o rozměry. Personál společnosti Antonov Design Bureau je parta velmi zvláštních lidí, které nějaké předpisy zrovna moc nepálí a kteří s tužkou a papírem dokáží zázraky. Jejich duše jsou stejně široké jako stepi rodné Ukrajiny a nějaké to kilčo sem nebo tam, kdo by se takovou prkotinou zabýval! Co kilo, tuna! A tak naložili náklad, natankovali a začali počítat. Pak si zavolali onoho agenta: Máme maximální povolenou startovací váhu 385 tun a mě tady vychází, že letadlo váží 392 tun, co s tím budeme dělat?“ „Já nevím, chcete odsát palivo?“ „Ne, proboha to ne, to bychom nikam nedoletěli, musíme to nějak přepočítat.“ Mladému kolegovi nebylo jasné, jak to chtějí přepočítat. Jednou tam ten náklad měli, palivo také a letadlo má svou prázdnou váhu v dokladech, tak jaké přepočítávání? „Tak se podívejte, toho paliva máme vlastně o 5 tun méně a u toho nákladu jsme vyhodili ty bedny s malými díly, no to je dalších 5 tun a jsme na svém!“ Přitom agent viděl, že na ploše nic nezbylo, že všechno naložili. „Nemáte někoho známého na Řízení letového provozu?“ „Proč, co potřebujete?“ „Jdeme z dráhy 06 a jsme krapet těžký a máme točit hned po startu zatáčku doleva a my bychom tu zatáčku raději dělali někde asi tady (ukazoval na letiště ve Vodochodech), nemohl byste tam zavolat?“ Tak zavolal handlingový agent na oblast, aby je požádal o „malou laskavost“. Když jim vysvětlil, co posádka potřebuje, dispečer reagoval téměř okamžitě: „Že mají zase ti blbci přes váhu, že jo?“ Tomu bylo okamžitě jasno, která bije. Nicméně posádce bylo vyhověno. Usměvaví ukrajinští sokoli nasedli do letadla, rozloučili se s pozemním personálem, nahodili motory a letadlo se odkolébalo na práh dráhy. Všichni co byli na ploše se šli podívat na start tohoto monstra. Motory sice burácely, ale letadlo téměř nezrychlovalo. Nakonec se přeci jenom nadzvedlo, přeletělo kladenskou dálnici a namířilo si to nad Kančí dolík. Ještě že tam je! Pomalu chlapci stoupali a až nad Vodochody začali točit předpisovou zatáčku. Inu, jsou to hrdí synové svého národa, které hned tak něco nerozhází. Jenom zbabělec by zaváhal, když je letadlo přeložené o pouhých deset tun!

Foto Richard Habarta

__

Poznámka redakce: Archiv starších Čechovin najdete zde.

Autor: Jan Čech



Související kategorie

Komentáře



Petr - nepřihlášený host
15.12.2007 10:08
Diky

dobre pocteni

Zed - nepřihlášený host
01.11.2007 18:15
Petře,

já si Čechoviny vždycky rád přečtu, vždycky se těším na nové a ......tuna sem, tuna tam.....nebuďme malicherní....

Petr - nepřihlášený host
01.11.2007 14:26
10 tun

Ono je take hlavne zarazejici, ze podle autora MTOW 385t a udajna aktualni vaha 392t znamena 10t rozdil :-)

Zed - nepřihlášený host
01.11.2007 13:37
to Petr

...ono taky není psáno,že volal na věž, nýbrž na oblast, což je pro mě fakt dost zarážející. Oblastník by na takový telefonát reagoval nejspíš otázkou, proč ho s tím vůbec otravujou, protože ho dotyčný let bude zajímat přibližně před dostoupáním 14 000 stop. Věžník by na to řekl, že vyvážení letadla není jeho byznys, a rozloučil by se s odkazem na letecký předpis L2, který praví, že "za konečné provedení letu odpovída velitel letadla" a ohlásí-li tento, že je ready to go, bude se k němu chovat jako k letadlu, které je ready to go. Jediný, koho se to bude trochu týkat, je řídící odletů Praha approach, který ovšem neočekává, že Ruslan bude stoupat jako Falcon, a tedy není minimálním gradientem stoupání dotyčného zaskočen. Z toho důvodu ho ani nenapadne točit ho kamkoliv ze standartní odletové tratě dřív, než nastoupá aspoň 3500 stop, neboť by přišel o prémie kvůli porušení protihlukových postupů. Všechny jet-odletové tratě z dráhy 06 udržují kurz dráhy až na waypoint PR303, který je vzdálen 15 mil od konce dráhy...., a to je víc, než dost i pro lehce přeloženého Ruslana......

Petr K. - nepřihlášený host
26.10.2007 16:40
Pane Syhaku,

Je velika skoda, ze neposlouchate svoji babicku. Kdyz se Vam totiz muj komentar nelibi, tak ho nectete. Dekuji.
A jen tak mimochodem, Vy jste toho asi v zivote moc neprecetl, ze strachu, ze by vam to nemuselo vonet.

P.Syhak - nepřihlášený host
26.10.2007 10:34
Komu se to nelíbí at to nečte

No moje indiánská babička vždycky říkávala, "když se Ti něco nelíbí tak to nečti" a máma Foresta Gumpa "pro blbce každý blbec" . Co kdybyste Vy kritici, co zkritizujete každýho za cokoliv co byste v životě vy nedokázali udělat, zkusily jednou napsat něco také tak vtipného jako pan Čech, myslím si ale že by to nikdo nečet a tak jenom kritizujete nebo máte potřebu kazit radost druhému, mě je jedno jestli to éro bylo přetížené nebo né a co ATC hlásalo nebo né, fakta si můžu zjistit na internetu jako každej jinej. Mě se líbí jak je to napsané a doufám že pan Čech si z těchto lidiček nedělá hlavu a bude vytvářet další a další tyto úžasné příhody co po přečtení lidem zvednou náladu (Teda až na ty rejpaly).

Petr - nepřihlášený host
23.10.2007 15:12
An-124

Ja se jenom nestacim divit, ze ATC reaguje na vyzvu agenta handlingu slovy \'Ti blbci to maji prelozene\'. A znameho na ATC - proc? Btw. jak volal agent z letadla na vez? Ja o tomto provozu nic nevim a tak se rad necham poucit. Ono dostat do vzduchu 402t neni zadna legrace a ja si pred takovym vykonem sedam na zadek. Ale pro nekoho to jsou blbci...
Primitivni priklad: Jestli ridite vozidlo tak vite jak se chova \'prazdne\' anebo \'plne\'. Ja pred piloty An-124 smekam.

Honza Čech - nepřihlášený host
23.10.2007 15:01
Petrovi

Petře, vycázím z toho, co mě ukazoval člověk, který letadlo odbavoval. Škoda, že to Ukrajinští sokoli nevěděli, že to není přeložené, asi by se chovali jinak a letadlo by také stoupalo veseleji.

Petr - nepřihlášený host
23.10.2007 10:52
An-124 Ruslan

Pan Cech, Pan Cihak: MTOW An-124 = 402t; upgrade from 392t. Takze i pri MTOW 392t nebyl prelozeny.

Marek Čihák - nepřihlášený host
23.10.2007 08:47
AN-124

Zdravím všechny co tak nějak létání přitahuje. Onoho dne jsem se chtěl vypravit na letiště Ruzyň a uvidět tam podruhé v mém životě An-225 z čehož tedy sešlo a tak jsem nakonec nejel a jen jsem v předpokládaný čas příletu sledoval oblohu z bytu v pražských Kobylisích. A celkem na čas slyším motory An-124 jak si to míří k RWY 24/06 a tak jsem se pokochal aspoň tímto pohledem a musím říct že takhle z dálky je to taky skvělý zážitek, takže se aspoň trošku napravilo mé zklamání, že 225 nedorazila a šel jsem si po svém, teda do hajan, jelikož jsem byl po noční. Večer když jsem šel opět do práce, mě ani ve snu nenapadlo že bych mohl vidět i odlet i když směr zvlétávajících strojů byl v příhodném směru 06/24 a tak jsem vystřídal kolegu a po krátké pauze jsem vyrazil směr Poliklinika Mazurská v Bohnicích, po příjezdu do konečné mě okamžitě upoutal na obzoru obrovský stín v na soumrakové obloze doprovázející šílené burácení motorů 124ky, říkám si že se hoši asi pěkně potí když jim to sotva stoupá a vypadalo to že chce svým mohutným bříškem škrtat antény domů bohnického sídliště tento drobeček, nicméně se život na tomto sídlišti na chvíly zastavil a všichni koukali jak tento boj váhy a vzduchu dopadne, co mě překvapilo že se piloti neobtěžovali ani zapnout přistávací světla, konec podívané nám překazily oni zmiňované paneláky a tak jsme jen poslouchaly burácení motorů až do ztracena. A tak děkuji panu Čechovi za objasnění výměny Ruslana za Mriju a jeho těžkopádného startu a nevyčíslitelné díky za způsob psaní Čechovin, člověk se u toho dost zasměje a tak doufám, že do nás budete své příhody nemylosrdně pumpovat s pozdravem Marek

Celkem 47 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace