Skupina IAG hodila záchranný kruh Boeingu. A platí za to.

  • 21.06.2019 13:00

V úterý ohlásila skupina IAG překvapivý záměr pořídit až 200 problémových letadel 737 MAX. Odbornou veřejností i finančními trhy to bylo přijato jako důležitý, průlomový signál důvěry v 737 MAX. Jde o vůbec první poptávku po modelu 737 MAX po katastrofě Boeingu 737 MAX společnosti Ethiopian v březnu letošního roku. Již předtím sice oznámil Ryanair zájem pořídit další letadla 737 MAX „za správnou cenu“, avšak Michael O'Leary podmínil rozhodnutí recertifikací typu. Ta zatím není dokončena, byť se očekává, že Federální úřad pro letectví může potřebné úpravy schválit ještě během tohoto měsíce. Návrat 73  MAX na linky v Evropě však bude vyžadovat také schválení evropskou agenturou EASA.  

Zajímavá byla reakce finančních trhů. Akcie Boeingu stouply o 5 %, akcie skupiny IAG propadly o takřka 5 %.

Nikdo nepochybuje, že sleva, kterou bude muset Boeing nabídnout IAG, bude mimořádná, a je velmi nepravděpodobné, že by na prodeji těchto letadel Boeing vůbec vydělal. IAG tedy může získat podstatné množství letadel za bezkonkurenčně nízké ceny. Proto se nabízí otázka, proč akcie IAG tak silně poklesly. Navíc v situaci, kdy se jedná o závazek a obchod je podmíněn „podpisem formální smlouvy“. Pokud by tedy došlo k naprosto neočekávanému zvratu, např. neudělení recertifikace pro 737 MAX, pro IAG to žádné riziko nepředstavuje.

Výhodnost obchodu je na první pohled zřejmá. Pokud by však neexistovalo několik odůvodněných, vážných obav akcionářů:

  1. IAG se dramaticky odklání od Airbusu (na středních a krátkých linkách), přičemž příchod velkého množství nových letadel (737 MAX) přivodí nárůst provozních nákladů a způsobí provozní komplikace.
  2. Objem obchodu, realizuje-li se na své horní úrovni, představuje přes třetinu flotily skupiny IAG. Na evropském trhu však existuje již nyní převis kapacit a je pochybné, zda se takto vysoké dodatečné kapacity vůbec dají prodat. Navíc IAG mají ještě převzít od Airbusu 92 letadel řady A320neo.
  3. IAG věří, že zdravá soutěž Airbusu a Boeingu uvnitř IAG přinese skupině výhody. S ohledem na dlouhou čekací listinu na letadla řady A320neo je zjevné, že Airbus není nucen (na rozdíl od Boeingu) o IAG bojovat na úkor své marže. Nový generální ředitel Airbusu Faury není přítelem ztrátového businessu. Že by tedy Airbus pod hrozbou 737 MAX zásadně zlepšil podmínky obsluhy skupiny IAG je spíše zbožným přáním než realitou.
  4. Není jasné, jak rychle obnoví cestující svou důvěru v 737 MAX. Jde o subjektivní faktor, který však může mít na budoucnost modelu 737  MAX naprosto zásadní dopad. Nejnovější průzkum americké Global Business Travel Association, jehož výsledky zveřejnily Financial Times krátce před přehlídkou Paris Air Show ukazuje, že přes 80 % obchodních cestujících vyjadřuje z létání na palubách 737 MAX obavy. Přitom „velké obavy“ uvádí 38 % respondentů a 43 % uvádí „určité obavy“. Průzkum ukazuje, že 2/3 zaměstnanců může změnit plány cest s cílem vyhnout se letům s 737 MAX. Ostatně i Boeing přiznává, že obnovení důvěry bude největší výzvou v úspěšném návratu 737 MAX na trh.  

Lze tedy shrnout, že skupina IAG přijala vysoké riziko, které vyplývá z jednorázového nákupu velkého počtu letadel nového typu (v minulosti sice ve velkém používala 737 Classic, ale to už je dnes málo relevantní), a to na přesyceném evropském trhu. Navíc s rizikem, že cestujícím může trvat dlouho, než 737 MAX vezmou na milost.

Airbus tímto obchodem nic neztrácí, neboť jeho výrobní linky tak jako tak jedou naplno. Boeing, bez ohledu na finální cenu letadel, vychází z transakce jako vítěz. A to je přesně to, co pohyb cen akcií ukázal. (Foto: bizjournals.com)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



planesfun (...17.10...)
21.06.2019 14:02
IAG

Colby: mozna se s nami muzete podelit o to, proc je zprava bulvarni. Je videt, ze investori IAG povazuji obchod za nevyhodny. Na rozdil od vas, oni do IAG vlozili penize.
A k cemu budou vsechny sve existujici A320, 92 A320neo jiz objednanych a k tomu dalsich 200 737 MAX potrebovat? Hlavne kdyz jim Ryanair bere zakazniky.

Starboy - nepřihlášený host (...179.19...)
21.06.2019 13:42
Airbus vs Boeing

Spíše si IAG spočítala, že může v tuhle chvíli nakoupit velice výhodně letadla, vzhledem k tomu, že do 5-10 let bude muset obměňovat. To, že cena bude pro Boeing se ziskem např. 0-5% je taky celkem jasné. No a taky to, že výrobců letadel zase tolik není. Nebo se snad někdo chystá nakoupit Suchoje?
Na druhou stranu na to jak velký problém nastal, tak v porovnání s Dieselgate se toho moc neděje. Zatím.

Colby (...208.102...)
21.06.2019 13:04
Bulvár

Trochu mě mrrí, že se tu z toho začíná stávat bulvární rubrika a lovení senzací.
Titulek asi mluví za vše...

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace