Společnost Swiss International Air Lines (SWISS) se kvůli problémům s motory Pratt & Whitney PW1500G rozhodla vyřadit z provozu všech svých devět letadel Airbus A220-100, a to přinejmenším na dobu zhruba jednoho a půl roku. Oznámil to finanční ředitel společnosti Dennis Weber při konferenčním hovoru k výsledkům za třetí čtvrtletí.
Motory z odstavených letadel budou využity pro A220-300, kterých má SWISS ve flotile 21. Tento krok zvýší provozní dostupnost letadel A220-300. Větší A220-300 je navíc považován za ekonomičtější letadlo.
„V minulosti bylo nutné používat A220-100 především pro spojení s letištěm London City,“ vysvětlil Weber. Mezitím však společnost Helvetic Airways získala certifikaci pro provoz na londýnském letišti letouny Embraer E-Jet E2. „To znamená, že tuto linku převezmou Helvetic, a proto už neexistuje žádný provozní důvod, proč držet A220-100 v aktivní službě,“ dodal CFO. A220-300 není pro provoz na londýnské letiště City certifikován, v předchozích letech létaly Swiss na letiště City s typem Avro RJ100.
Vyřazování letadel začíná nyní v listopadu a potrvá do léta 2026. Podrobnosti se teprve dolaďují. Opatření nesníží celkové kapacity, protože díky „vytěženým“ motorům bude možné vrátit do provozu více letadel A220-300.
Kvůli problémům s motory Pratt & Whitney PW1500G a nedostatkem náhradních dílů má SWISS v současnosti více než deset letadel A220 mimo provoz. To se zvlášť dotýká letiště v Ženevě, kde dopravce v letním letovém řádu 2026 zruší čtvrtinu linek na kratší vzdálenosti. Weber zároveň zmínil, že provoz báze SWISS v Ženevě je ztrátový a výrazně zaostává za výkony easyJetu.
V rámci skupiny Lufthansa se proto zvažuje možnost obsluhovat některé destinace jinými dceřinými aerolinkami, například nízkonákladovými Eurowings. „Usilovně pracujeme na tom, abychom alespoň v roce 2026 dosáhli v Ženevě vyrovnaného hospodaření,“ uvedl Weber. Společnost soustředí omezené zdroje na ziskovější provoz v Curychu. Odchod z ženevského trhu neplánujeme, ale „ztráty si nemůžeme dovolit,“ dodal.
V následujících měsících a v roce 2026 zůstane tlak na hospodaření SWISS vysoký, neboť hospodářský růst ve Švýcarsku i v EU je v útlumu. Kromě toho se společnost potýká s nedostatkem pilotů – výcvik pro nové typy letadel, kterými se flotila modernizuje, je nákladnější než dříve. Třetina pilotů bude v příštím roce ve výcviku a nebude k dispozici pro běžný provoz. K tomu se přidávají delší pracovní absence a vyšší podíl pilotů na částečný úvazek, než se původně očekávalo.
Nedostatek pilotů zároveň vede k přebytku palubního personálu – podle Webera údaj o zhruba 400 nadbytečných letušek a stevardů „není zcela mimo realitu“. Nábor nových členů posádek je pozastaven a výcvik by se měl znovu rozběhnout nejdříve ve druhé polovině roku 2026. (Foto: MSN, Aviation24.be, 20 Minuten, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém