Motory Pratt Whitney GTF: budou vůbec někdy v pořádku?

  • 14.10.2025 06:15

Zdá se, že termín vyřešení chronických problémů motorů Pratt & Whitney PW1000G je oním příslovečným „pohyblivým cílem“. Termín řešení problému motorů, který trvá již přes dva roky, se znovu a znovu odkládá. Podle posledních vyjádření se aerolinky v nejlepším případě dočkají až koncem roku 2027. Zatím však výrobce žádný slíbený termín nesplnil.  

Společnost Wizz Air, která je ze všech evropských aerolinek postižena problémem motorů nejvíce uvedla, že do konce roku 2027 plánuje ukončit odstavení svých letadel „neo“, způsobené právě problémy s motory. Prohlásil to finanční ředitel Ian Malin 7.10. v Praze. Harmonogram závisí na společnosti Pratt & Whitney.

Dalším problémem Wizz Airu je opoždění dodávek letadel A321neo, který je z velké části způsobeno zpožděním dodávek motorů pro Airbus. V lednu se šéf aerolinky pochlubil, že byl domluven pevný a závazný harmonogram a všechna letadla budou letos dodána. Trvalo dva měsíce, a „pevný harmonogram“ se rozplynul. Motory prostě nejsou. Wizz Air, který provozuje asi 236 letadel, má dlouhodobě mimo provoz okolo 40 letadel A321neo. V polovině roku měl mimo provoz 41 letadel, aktuálně je to 38 letadel. V přibližném přepočtu na „ztracené cestující“ to představuje více než milion cestujících.

„Celkově plánujeme zprovoznit celou flotilu do konce kalendářního roku 2027. To je cíl, na kterém pracujeme,“ uvedl Malin na konferenci Mezinárodní společnosti pro obchod s dopravními letadly (ISTAT) v Praze.

Ještě přímočařeji v Gdaňsku komentoval situaci generální ředitel Jozsef Váradi „Nemyslím si, že bychom v této situaci měli svůj osud plně ve vlastních rukou. Jsme odkázáni na milost výrobce,“ upřesnil poté, co se v úterý vyjádřil o problému v Praze jeho finanční ředitel. Váradi dodal, že neexistuje „žádná absolutní záruka“, kdy bude problém nakonec vyřešen.

Odstavení letadel omezilo schopnost společnosti navyšovat kapacitu a vedlo ke dvěma varováním ohledně zisku, což vedlo k výraznému propadu ceny akcií. „Pratt už nyní vykazuje určitou dostupnost motorů, ale celková doba obratu se nezlepšuje… Pratt tvrdí, že se to zkracuje. Já jsem to zatím neviděl,“ uvedl Malin. „Je to nesmírně frustrující, protože se s tím potýkáme už dva a půl roku,“ dodal.

Wizz Air zdaleka není jedinou evropskou aerolinkou, která je problémem motorů výrazně postižena. Například Turkish Airlines mají dlouhodobě mimo provoz 45 letadel „neo“. Některé aerolinky uvádějí, že by pro ně bylo daleko efektivnější pořizovat nadále A320ceo. Mají pravdu.

Problém totiž postihl i motory CTFM International LEAP-1A, které rovněž vykazují větší poruchovost a zkrácenou životnost. A také těchto motorů se nedostává. Airbus počátkem října informoval, že v září měl zaparkováno asi 60 „kluzáků“, a to právě z důvodu nedostatku motorů Pratt & Whitney a CFM International LEAP-1A.

Kromě letadel řady A320neo jsou problémy motorů postižena také letadla Airbus A220, která pohání pro změnu zase motory Pratt & Whitney PW1500G. (Foto: Reuters, Sam Chui, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře

Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
petrp (...24.36...)
14.10.2025 11:28

MK:...možná to řekl "řídící předseda"?:-D

MK. (...113.134...)
14.10.2025 10:33

Podle veřejných údajů mají Turkish Airlines 52 aktivních kusů A321neo (jedno zaparkované a pět uložených + 2 objednané).

Zárověň je teď (14.10. 10:28) vidět 30+ aktivních Airbusů A321neo Turkish Airlines.

Nečetl jsem, co říká "předseda aerolinky", ale ta čísla neodpovídají "dlouhodobě mimo provoz 45 letadel neo".

MichalC (...58.119...)
14.10.2025 09:53

petrp: zjevně máte přesnější inforomace o počtu odstavených letadel TK než předseda aerolinky. První termín, ve kterém slibovaly PW vyšešit problémy motorlů byl vyhlášen v listopadu 2016. Takže za chvíli budeme slavit 10. výročí snahy dát ty motory do řádného stavu. Doporučuji nejprve se seznámit s fakty.

petrp (...24.36...)
14.10.2025 06:55

Wizz Air muže být jen rád, že po zavírání stanic mu někdo platí za odstavená letadla a Turkish jích má odstavených tak kolem 10. A ty motory v pořádku časem budou,respektive víse co s tím, jen zkrátka a dobře nejsou kapacity na opravy/ úpravy jen pan autor je kecka a nerozumí vůbec podstatě věci.
No nic už se od něj těším na článek o zářných zítřkách Aviaexporta:-D

Celkem 4 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace