Italské úřady odhalily v roce 2020 rozsáhlý podvod týkající se materiálu pro výrobu součástí letadel, které neodpovídají předepsaným standardům. K odhalení rozsáhlého podvodu došlo v podstatě náhodou, když policie v květnu 2020 přistihla v sobotu dva pracovníky, kteří se zbavovali chemického odpadu nedaleko závodu Manufacturing Process Specification (MPS) v Brindisi. To spustilo vyšetřování, které prokázalo, že součásti vyrobené z necertifikovaného titanu a slitin hliníku byly v letech 2017-2020 instalovány v až 477 letadlech Boeing 787, které jsou v aktivním provozu.
Problém defektních titanových komponent se objevil v médiích již v roce 2021, na planes.cz jsme o problému informovali zde. Nyní se však poprvé objevily nové a detailní informace o okolnostech podvodu, které vyvolávají celou řadu znepokojujících otázek.
Šetření italské prokuratury
Prokuratura zjistila, že italský subdodavatel MPS záměrně používal pro výrobu komponent méně kvalitního titanu a hliníkových slitin. Jedná se o komponenty kritické důležitosti pro bezpečnost letadel.
Po dobu čtyř let byly součástky vyrobené MPS z nesprávného typu kovu dodávány Boeingu prostřednictvím dodávek společnosti Leonardo SpA, která ve své továrně v Grottaglie vyrábí dvě sekce trupu Boeingu 787.
Jak prokázalo vyšetřování, navzdory systematickému a dlouhodobému používání nekvalitních kovů prošla dnes již zaniklá společnost MPS v letech 2017 až 2021 úspěšně třemi audity různých certifikačních orgánů nebo soukromých auditorů, jakož i pravidelnými kontrolami odběratelů. Vyplývá to z přezkumu agentury Reuters.
Boeing opakovaně ujistil, že letadlům v provozu nehrozí žádné bezprostřední bezpečnostní riziko. Američtí regulátoři nyní připravují pokyny pro letecké společnosti, jak identifikovat a vyměnit vadné součástky, aniž by letadla bylo nutno uzemnit. V daném případě tedy nebude vydána nouzová direktiva.
Problémoví majitelé a podivné audity
Majitelé MPS byli vyšetřováni kvůli bankrotu jejich předchozí firmy. Avšak až poté, co policie přistihla dva zaměstnance MPS při vylévání znečišťujících kapalin poblíž továrny, rozšířila policie pátrání na nákupy surovin této firmy v Brindisi.
Vyšetřování, včetně informací získaných od informátorů ukázalo, že MPS a její předchůdce Processi Speciali nakupovali jen minimální množství předepsaných kovů potřebných pro letouny 787, včetně titanové slitiny. Předepsané slitiny nahrazovali levnějším a méně odolným čistým titanem.
Opakované audity překvapivě zjevný rozpor mezi množstvím nakupovaného (předepsaného) materiálu a dodanými součástmi neodhalily. Žádný z auditů rovněž nezahrnoval fyzickou kontrolu podlahových úchytů, které jsou klíčovými konstrukčními prvky letadla.
Za celé čtyři roky Boeing ani Leonardo ani nikdo jiný netestoval složení materiálu dodávaných součástek. Boeing přesto přispěchal s ujištěním, že má „komplexní systém řízení kvality“, který zahrnuje audity dodavatelů.
„Je extrémně znepokojující, že neexistovaly žádné preventivní kontroly materiálů použitých k výrobě těchto součástek,“ uvedl Danilo Recine, viceprezident italské odborové organizace pilotů ANPAC.
Přes onen „komplexní systém řízení kvality“ byly vadné podlahové úchyty instalovány v až 477 letounech, které jsou stále v provozu.
Nabízí se otázka, co vlastně audity auditovaly, když tyto závažné skutečnosti nezachytily a k čemu jsou vůbec takové audity. Nebo snad bylo vše jinak?
Italští vyšetřovatelé, právníci a odborníci na certifikaci sdělili agentuře Reuters, že případ posílí pochybnosti o tom, zda jsou kontrolní mechanismy, včetně auditů třetích stran, dostatečně robustní, aby zabránily tomu, že se do komerčních letadel dostanou nekvalitní součástky.
Podle leteckých expertů, kteří testovali tyto součástky pro prokuraturu, by v případě nouzového přistání mohlo použití nekvalitních podlahových úchytů vést k propadnutí podlahy letadla.
Ve své závěrečné zprávě italští prokurátoři obvinili vedoucího oddělení kvality MPS, majitele společnosti a tři členy jeho rodiny z podvodu a porušení bezpečnostních předpisů pro letadla. Další dva pracovníci čelí obvinění ze znečištění půdy a vody.
„(Obvinění) ohrozili bezpečnost letů tím, že vyráběli a dodávali společnosti Leonardo … konstrukční letecké součástky vyrobené nikoli ze smluvně dohodnuté titanové slitiny, ale z čistého titanu, jehož pevnost je výrazně nižší než u předepsané slitiny,“ uvádí zpráva.
Francesca Conte, právní zástupkyně majitele MPS, uvedla, že dodavatel spolupracoval se společností Leonardo a získal všechna potřebná osvědčení. „Pokud by existovaly nějaké nesrovnalosti, byly by okamžitě zřejmé.“
Conte a právníci ostatních obviněných uvedli, že během soudního řízení budou předloženy důkazy, které jejich klienty očistí.
Děravé kontroly
Aby se dodavatel mohl stát schváleným výrobcem pro Boeing nebo Airbus, musí projít auditem kvality podle letecké kapitoly norem ISO. Pracovníci, kteří se podílejí na speciálních procesech, jako je svařování nebo elektrolytické pokovování, musí získat schválení v rámci amerického systému NADCAP.
Záznamy z odvětví, které přezkoumala agentura Reuters, ukazují, že MPS a její předchůdce získaly schválení od tří různých auditorských orgánů na základě letecké normy ISO pro systémy kvality. Poslední byla udělena v květnu 2021, tedy několik měsíců poté, kdy se na problém s defektními díly přišlo.
Na otázku, jak prověřuje své dodavatele, společnost Leonardo odpověděla, že MPS musela nejprve projít kvalifikačním procesem pro zařazení na seznam dodavatelů Boeingu i její vlastní. Společnost také prováděla následné kontroly MPS na základě „dokumentů poskytnutých dodavatelem“.
Audity byly prováděny jak nezávisle, tak společnými týmy s Boeingem, uvedla italská firma. Překvapila vyjádřením, že „jakékoli podvodné jednání nelze těmito kontrolami odhalit.“
Přestože se společnost Leonardo dozvěděla o problému (až) koncem roku 2020, a to od Boeingu, teprve od loňského roku začala provádět dodatečné testy chemických a fyzikálních vlastností „významných komponentů“. „Problém s vadnými díly byl odhalen v roce 2020,“ uvedl zdroj Reuters. „Kdyby kontroly kvality fungovaly, nebylo by zjištění tak opožděné.“
Suma sumárum, přes různé audity, „komplexní systém kontroly kvality“ a schvalovací procesy dokonale splňující náročné podmínky odběratelů i relevantní letecké standardy dodala MPS za čtyři roky leteckému průmyslu asi 6000 necertifikovaných součásti. Za celou dobu ani Leonardo, ani Boeing neprovedly jedinou kontrolu použitého materiálu.
Dalším pozoruhodným faktem je, že dokument FAA uvádí nižší počet postižených letadel, než kolik udává italské šetření. Není také jasné, proč trvalo FAA čtyři roky, než začala pracovat na podkladech pro provozovatele letadel.
Případ přichází v době, kdy se Boeing snaží překonat dlouhodobou krizi kvality výroby, která vedla k finančním a manažerským otřesům i propouštění a uvrhla výrobce na hranu bankrotu.
Předběžné slyšení v této kauze mělo být v Itálii zahájeno ve čtvrtek, ale na poslední chvíli bylo odloženo na 15. května. (Foto: Colorado Springs Gazette, Aviation A2Z, Startmag, planes.cz)
To s Ruskem nemá nic společného.
Rašte si povšimnout, že to celé bylo běželo dávno před tím, než Rusko podruhé v tomto století zaútočilo na Ukrajinu.
A protože laboratorní testování je drahé a platit by ho musel odběratel, tak se papírově auditujou "procesy", což si platí dodavatel. Papír snese všechno.
Audity posuzují oficiální postupy a procedury výrobce - jestli dodržuje to, co je napsané i v běžné výrobě. Jak má ale auditor poznat, že když odejde, postupy hodí do koše a všichni falšují? Holt budou muset řekněme náhodně zhruba každý 50. kus destruktivně otestovat a pokud výrobce projde řekněme 10 testy OK, dodavatele používat zmenšit testování na 1 ze sta. Když neprojde, otestovat každý 10. nebo 20.
Máš velmi nestandardně nastavené morální hodnoty. Zřejmě by podle tebe bylo lepší, kdyby VEG (Velký Evropský Gulag) dobrovolně a ochotně vyměnil morální hodnoty za titanový plech. Mimochodem, kolik nových, moderních a bezpečných letadel bylo Rusko schopno vyrobit od té doby, co se Ukrajina trhla? Není tohle také jedna z příčin třídenní ( a trochu delší) SVS ?
Nejde o bezpečnost jde pouze o peníze všem.
To ivan: Proč začínáš ty debilní kecy i tady? Prostě to tak je. Rusko dodává drtivou většinu titanových slitin a my jsme se od dodávek dobrovolně odřízli. Ale o tvé intelektuální úrovni svědčí imbecilní názor na uzemnění Boeingů.
Ale no tak, to jste soudruzi? Slyšeli jste přeci jasně, že Američan a Rus bratři jsou, takže teď už přeci nemusíte psát proti Boeingu. Teď máte přeci noty psát proti Embraeru, který je hlavní příčinou, proč nedošlo ke světovému super úspěchu Suchoje super džetu. DDDDD
M_V: zásadní infromaci o složení hliníkové slitiny si nejspíš musíte najít na nějakém odborném zdroji z oblasti metalurgie. Z věcného hlediska nezáleží na tom, jaká slitina to byla či jak byla zpracována, ale že nešlo o certifikovaný výrobek. Jak správně uvádí petrp, takvý díl je nezpůsobilý a do letadla se nesmí vůbec dostat.
Každý svéprávný a rozumný člověk má snad už stejně zdravý názor jako Radek fijalového hnusu už Stačilo!
Celkem 14 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Kdo něpodvadí, nězarobí.
Naštěstí se trh postará o nápravu, takovýmto firmám (doslova) vymřou všichni zákazníci, načež firma zkrachuje a bude nahrazena jinou, poctivou. Neviditelná ruka funguje.