Národní rada pro bezpečnost dopravy (NTSB) vydala naléhavé bezpečnostní doporučení trvale omezit provoz vrtulníků v blízkosti letiště Ronalda Reagana (Washington National, DCA), pokud jsou v provozu určité dráhy. Doporučení je reakcí na lednovou tragickou kolizi dopravního letadla s vrtulníkem, která si vyžádala 67 životů. Jedná se o nejtragičtější katastrofu v civilním letectví USA za více než 20 let.
Úřad NTSB vydal 11. března dvě zprávy – předběžnou vyšetřovací zprávu a dále doporučení pro zajištění bezpečnosti v okolí letiště Reagan National. Dokumenty zdůrazňují naléhavou potřebu revize provozu ve vzdušném prostoru okolo letiště, aby se předešlo dalším tragédiím.
Dne 29. ledna 2025 přibližně ve 20:50 místního času došlo k tragické kolizi regionálního letounu společnosti PSA letícího na lince American Airlines 5342 a vrtulníku americké armády Black Hawk. Letoun American Eagle byl na finále na dráhu 33. Black Hawk letěl podél východního břehu Potomacu na trase ROUTE 4, přičemž nedodržel stanovenou maximální výšku letu 200 stop.
O riziku kolize se vědělo. Regulátor hrozbu ignoroval.
Během tiskové konference představitelé NTSB uvedli, že postupy Federálního úřadu pro letectví (FAA) upravující vzdušný prostor v blízkosti letiště Reagan National před nehodou umožňovaly „nepřijatelně vysoké riziko“, které zvyšovalo pravděpodobnost srážek ve vzduchu, neboť letadlům a vrtulníkům bylo dovoleno létat příliš blízko od sebe.
Vyšetřovatelé zjistili, že mezi říjnem 2021 a prosincem 2024 bylo zaznamenáno 85 incidentů, při nichž se letadla a vrtulníky nebezpečně sblížily v tomtéž vzdušném prostoru. Tato nebezpečná sblížení zahrnovala boční rozestupy menší než 450 m a vertikální rozestupy menší než 60 m, což NTSB považuje za nedostatečné pro zajištění bezpečnosti.
Analýza dat FAA a dobrovolných bezpečnostních hlášení NTSB uvedla, že v letech 2011 až 2024 došlo nejméně k jednomu varování (Resolution Advisory - RA) protisrážkového varovného systému TCAS měsíčně, a to kvůli přítomnosti vrtulníku v blízkosti dopravního letadla. „Ve více než polovině těchto případů mohl vrtulník letět nad výškovým omezením trasy,“ uvádí předběžná zpráva NTSB.
Neakceptovatelné parametry separace letadel a vrtulníků
Zpráva dospěla k závěru, že současné parametry separace pro provoz vrtulníků na trase ROUTE4, která vede mezi mysem Hains Point a Wilsonovým mostem, představují nepřijatelné riziko, pokud se na letišti DCA pro přistání používá dráha 33 nebo pro odlety dráha 15.
Podle NTSB nemají letecké trasy vrtulníků FAA „žádné boční hranice.“ Mapa FAA, která zobrazuje takové trasy ve Washingtonu, „neobsahuje žádné varování pro vrtulníky, aby operovaly v definované vzdálenosti od břehu Potomacu.“
Pokud by vrtulník letěl na trase ROUTE 4ve výšce maximálně povolených 200 stop podél východního břehu Potomacu, mezi vrtulníkem a letadlem letícím nad ním na finále dráhy 33 by mohla být vzdálenost pouhých 22 m.
To je příliš málo. Podle NTSB může být realita ještě horší, protože „separace se zmenšuje, pokud vrtulník letí dále od východního břehu“ – a tedy blíže k letišti, kde jsou letadla na finále ještě níže.
NTSB proto vyzývá FAA, aby tento problém okamžitě řešila trvalou úpravou předpisů. Ministr dopravy Sean P. Duffy v úterý slíbil, že přechodná omezení vzdušného prostoru zavedená po katastrofě v blízkosti letiště Reagan National budou prodloužena s cílem uspokojit bezpečnostní obavy vznesené NTSB.
Piloti vrtulníku neobdrželi důležitou část instrukce řídícího
Předběžná zpráva rovněž potvrdila, že v kritickém okamžiku 17 sekund před kolizí piloti vrtulníku Black Hawk možná neobdrželi klíčovou instrukci od řídícího letového provozu. Řídící letového provozu instruoval pilota vrtulníku, aby přeletěl za letadlem American Eagle. Nicméně nahrávky ze zapisovače CVR na palubě vrtulníku neobsahují tu „část vysílání, která obsahovala instrukci ‚přeletět za‘. Pravděpodobně nebyla přijata kvůli krátkému stisknutí tlačítka pro vysílání.“
Jak uvedli vyšetřovatelé, vysílání bylo „překryté,“, což znamená, že člen posádky vrtulníku zaklíčoval vysílačku po dobu 0,8 sekundy v kritickém okamžiku, což mohlo zabránit, aby byla piloty přijata úplná instrukce od řídícího letového provozu. Jednalo se o informaci, že Bombardier American Eagle je na finále dráhy 33.
Úřady jsou frustrovány. Katastrofa dlouho visela ve vzduchu.
Předsedkyně NTSB Jennifer Homendyová vyjádřila svou frustraci nad nedostatečnou reakcí na zcela jasné bezpečnostní hrozby. Zdůraznila, že měla být přijata preventivní opatření.
„Tato situace mě nesmírně rozčiluje. […] Byly zde jasné signály, že je potřeba zlepšení bezpečnosti,“ uvedla Homendyová během tiskové konference po zveřejnění zprávy. „Údaje od října 2021 do prosince 2024 ukázaly na jasný problém s touto trasou, přesto nebylo přijato žádné opatření.“
Americký ministr dopravy Sean Duffy vyjádřil podobné obavy. „Údaje byly k dispozici, ale nebyly efektivně analyzovány, aby bylo možné rozpoznat úroveň rizika, kterému jsme čelili,“ poznamenal Duffy. „Frustruje mě to? Ano.“
Sean Duffy při této příležitosti oznámil plány na vícerozměrnou aktualizaci amerického systému řízení letového provozu (ATC) v hodnotě několika miliard dolarů.
„Plně podporuji snahy o zlepšení efektivity a zmenšení velikosti naší vlády, ale existují určité oblasti, kde jsou investice nezbytné,“ prohlásil ministr dopravy.
„Budeme se snažit tyto změny implementovat co nejefektivněji z hlediska nákladů, které budou v řádu desítek miliard dolarů, abychom vyřešili tyto problémy. Jsem přesvědčen, že Kongres potřebné financování přidělí. Existují zkušení legislativci, kteří tento oblast chápou, a budeme se snažit o jejich zpětnou vazbu.“
Generální ředitel American Airlines Robert Isom na zjištění NTSB rovněž reagoval: „Jsem vděčný prezidentu Trumpovi a ministrovi Duffymu za rychlou akci FAA bezprostředně po nehodě, kdy dočasně pozastavila lety vrtulníků kolem DCA, a za jejich závazek nyní přijmout naléhavá bezpečnostní doporučení NTSB týkající se pozastavení leteckého provozu vrtulníků kolem letiště,“ uvedl Isom. „Také chválím prezidenta Trumpa, ministra Duffyho a pokračující snahy FAA o zrychlení náboru personálu a investování do moderního, vysoce kvalitního systému řízení letového provozu.“(Foto: AP, NTSB, Preston Park J.D.)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém