Kazachstán zveřejnil předběžnou zprávu o katastrofě letu AZAL

Komise vyšetřující katastrofu Embraeru 190-100 IGW4  (4K-AZ65) společnosti  Azerbaijan Airlines (AZAL) v Aktau dne 25. prosince zjistila rozsáhlá poškození hydraulických systémů a elektrického systému, což vedlo k selhání systémů letadla. Část poškození byla způsobena působením vnějších objektů, a to předtím, než letadlo narazilo do země, uvádí předběžná zpráva zveřejněná Ministerstvem dopravy Kazachstánu dne 4. února. Ze 67 lidí na palubě zahynulo 38.

Ministr dopravy Kazachstánu Marat Karabayev uvedl, že na vyšetřování se podílejí specialisté z Kazachstánu, Brazílie, Ruska a Ázerbájdžánu.

Zpráva o 53 stránkách obsahuje předběžné výsledky vyšetřování katastrofy letounu Embraer 190, ke které došlo ráno 25. prosince 2024. Letadlo letělo z Baku do Grozného.

Při proklesávání hladiny 130 hlásila posádka ztrátu údajů obou systémů GPS a požádala o přiblížení NDB. První přiblížení nebylo stabilizované, posádka provedla postup nezdařeného přiblížení a při opakování přiblížení NDB ji věž varovala o nesprávné výšce. Při druhém odletu z nezdařeného přiblížení bylo letadlo až do výšky 3500 stop v naprostém pořádku.

První problémy nastaly v 5:13:31 místního času – byl zaznamenán aerodynamický třesk, došlo k nárazu a aktivoval se zvukový signál deaktivace autopilota a automatického řízení tahu. Druhý aerodynamický třesk byl zaznamenán v 05:13:56.

Po nárazech okamžitě poklesl tlak ve třetím hydraulickém systému a hladina kapaliny v něm klesla na 0 %. Polohy řídicích ploch (výškovky, křidélek a směrovky) se zafixovaly v nulové poloze a zůstaly v ní až do konce letu.

„Groznyj [cílová destinace], selhání řízení, srážka s ptákem do kokpitu. Srážka s ptákem a dvě sedačky v kabině explodovaly, byl to silný náraz, [letuška] říká, že zadní sedačky tam explodovaly. Míříme k Mineralnym Vodám, poskytněte nám prosím počasí pro Minvody,“ stojí v přepisu přiloženém ke zprávě.

„Prvotní prohlídka zachovaných fragmentů odhalila mnoho průrazných i neprůrazných poškození různých velikostí a tvarů v zadní části trupu, svislém stabilizátoru a stabilizátoru, výškového i směrového kormidla. Podobná poškození byla zjištěna na levém motoru a levém křídle letadla, stejně jako na dalších jednotkách a komponentech letounu. Na některých místech mají poškození pravidelný obdélníkový tvar," uvádí se ve zprávě.

Bylo zjištěno rovněž poškození elektrické instalace ovládající pohon stabilizátoru, které bylo pravděpodobně způsobeno vnějšími objekty. „Následkem těchto poškození došlo k nefunkčnosti prvního a druhého kanálu trimování v podélné ose,“ stojí ve zprávě.

Většina průrazných poškození se nachází na svislém stabilizátoru a stabilizátoru. Vyšetřovací komise za přítomnosti oprávněných zástupců Federativní republiky Brazílie, Ázerbájdžánské republiky a orgánů činných v trestním řízení Kazašské republiky provedla opatření k extrakci cizích objektů, které mohly zůstat zachovány v neprůchozích poškozeních, aby je mohla odeslat k další forenzní expertize. „Z neprůchozích poškození bylo vyjmuto velké množství cizích objektů,“ vysvětlilo ministerstvo ve zprávě. Povaha a původ poškození budou určeny speciálními studiemi a expertízami.

Zpráva obsahuje přepis rozhovorů pilotů s dispečery, údaje o letištích a počasí.

Komise doporučuje provést hodnocení rizik letů do oblastí, kde dochází ke ztrátě signálu GPS.

Prezident Ázerbájdžánu Ilham Alijev uvedl, že letadlo „bylo poškozeno zvenčí v oblasti města Groznyj v Rusku a fakticky ztratilo kontrolu“. Ruský prezident Vladimír Putin prezidentovi Ázerbajdžánu telefonoval, že když se letadlo pokoušelo přistát na letišti v Grozném, bylo město, stejně jako Mozdok a Vladikavkaz, napadeny ukrajinskými bezpilotními letouny a ruské systémy protivzdušné obrany tato napadení odrážely. Ruský vyšetřovací výbor nařídil expertízu činnosti protivzdušné obrany a letových dispečerů v rámci vyšetřování letecké nehody. V této věci bylo zahájeno trestní stíhání.

Podrobná zpráva z vyšetřování katastrofy je zde nebo zde. (Foto: Ministerstvo dopravy Kazachstánu, planes.cz)


Související fotky


Související články

Související kategorie

Komentáře



Petr Šimáček (...142.239...)
06.02.2025 20:43

cyklista: Netuším jak dobrý jsi nebo byl v dějepisu, ale nacizmus nevzniknul v Rusku.

cyklista - nepřihlášený host (...193.1...)
06.02.2025 17:20
Milý uvědomělý občane,

doufám, že za ty dementní výkřiky dostáváš nějaké peníze od nějakého ruského nacistického Soroše, anebo tě to musí strašně bavit, ale dělat tady ze sebe debila zadarmo?

Uvědomělý občan - nepřihlášený host (...165.97...)
06.02.2025 17:07
Ukronáckové jsou typickými teroristy

Spouštěčem byl pochopitelně teroristický útok ukrajiny, které je jedno co trefí, jakoukoliv, tedy i civilní infrastrukturu v dané oblasti, kterou jsou schopni svými neřízenými, chaotickými, teroristickými útoky náhodně zasáhnout. I o Vánocích. Více netřeba dodat.

Bob - nepřihlášený host (...81.112...)
06.02.2025 15:50
pro Armina

V Praze zasedal ve dnech 25. a 26.1.1972 Politický poradní výbor států Varšavské smlouvy. Generální tajemník KSSS Brežněv v Praze. V Československu tvrdá normalizace. Čistky v armádě. Atmosféra předposranosti u všech velitelů všech stupňů.
Hele chytrolíne, kde byl soudruh Brežněv v době sestřelení DC-9?

Armin Tamzarian - nepřihlášený host (...81.123...)
06.02.2025 12:12
@Bob

A motiv k sestřelení vám ten pohádkový dědeček také sdělil?

Bob - nepřihlášený host (...81.112...)
06.02.2025 08:59
Klasicky dvěma raketama

Odposlechnuto na velitelském stanovišti PVOS Kříženec v roce 1988 od místního letovoda: ...a tu DC-9 v roce 1972 co letěla z Kodaně do Záhřebu jsme sestřelili dvěma raketama. To nevíš, co ? Jednou raketou jsme ji poškodili a druhou raketou jsme ji dorazili, když nouzově klesala. To nebyli ustašovci ...

Martinique_ (...5.70...)
06.02.2025 08:02

Snad ten ruský nýmand, který rozhodl o sestřelu, půjde před soud. Zemřelo 38 nevinných lidí dílem té ruské rakety, jaká nestydatost

Celkem 7 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace
TOPlist