- 29.12.2024 10:15
- Letecké nehody
Přinášíme průběžně doplnované shrnutí velkých leteckých nehod z prosince 2024
Havárie Boeingu 737-800 Jeju Air (HL8088) v Muan v Jižní Koreji (níže)
Havárie Embraeru E190 (4K-AZ65) Azerbaijan Airlines v kazašském Aktau po zásahu nad Grozným
odkaz na aktuální doplněné informace
V Kazachstánu havaroval Embraer Azerbaijan Airlines
Původní novinka z 25.12.2024
Nedaleko kazašského Aktau dnes
havaroval Embraer E190 Azerbaijan Airlines (4K-AZ65). Letadlo letělo na lince J2-8243 z Baku do Grozného, ale kvůli mlze v destinaci bylo přesměrováno nejprve do Machačkaly a poté do Aktau, kde si mělo vyžádat nouzové přistání. Na palubě bylo 67 cestujících a 5 členů posádky.
Stovky lidí byly svědky havárie Ázerbájdžánských aerolinií. Mnohým z nich se dění podařilo zachytit na video. Soudě podle klipů letadlo přistálo pod příliš velkým úhlem a ve vysoké rychlosti narazilo do země - zde a zde.
Posádka letounu před pádem signalizovala nouzovou situaci kvůli srážce s ptákem a poruše řízení. Kazašské ministerstvo zdravotnictví oznámilo, že letecké neštěstí v Aktau přežilo 6 osob - zde.
Server Flightradar24.com provádí vyhodnocení z dostupných dat příslušného letu - více zde. Aviation Safety Network poskytl i další videa - více zde.
Dle záznamů planes.cz měl letoun registrace 4K-AZ65 v minulosti přístát v PRG na lince z Baku dne 03.10.2022 letící pro společnost Buta Ariways.
Aktualizace 25.12.2024 v 11:00:
Na palubě Embraeru Azerbaijan Airlines, který se zřítil při pokusu o nouzové přistání na letišti v kazašském Aktau bylo podle údajů Ministerstva dopravy Kazachstánu 62 cestujících a pět členů posádky. Katastrofu přežilo 28 osob ze zadní části trupu, která nebyla zasažena požárem.
Na palubě bylo 37 občanů Ázerbájdžánu, 6 občanů Kazachstánu, 16 občanů Ruska a 3 z Kyrgizie.
Podle předběžných informací společnosti Azerbaijan Airlines bylo příčinou katastrofy srážka s hejnem ptáků, po které došlo na palubě k „mimořádné situaci“. Posádka vyhlásila nouzi a pro nouzové přistání zvolila letiště Aktau.
Posádka ohlásila potíže s ovládáním letadla, což potvrzují fluktuace rychlosti a výšky letu (viz Flightradar24) i dramatická trajektorie letu bezprostředně před katastrofou zachycená na videu.
Kazašské úřady uvádějí, že na palubě došlo po srážce s ptáky k explozi tlakové nádoby s kyslíkem. Není však jasná souvislost mezi srážkou s ptáky a údajnou explozí kyslíkové tlakové nádoby, takže je potřeba vyčkat dalších upřesnění z oficiálních zdrojů.
AZAL pozastavily lety do několika ruských měst
Původní novinka z 29.12.2024
Společnost AZAL (Azerbaijan Airlines) oznámila, že pozastavuje lety na letiště Mineralnyje Vody, Soči, Samara, Ufa a Volgograd.
Bezprostředně po katastrofě letadla letícího na lince do Grozného dne 25. prosince pozastavila společnost lety do Grozného a Machačkaly.
Rozhodnutí bylo přijato s ohledem na výsledky předběžného vyšetřování havárie letadla Embraer 190, ke které došlo „v důsledku fyzického a technického externího zásahu“, a možná rizika pro lety, uvedla společnost AZAL.
Lety jsou pozastaveny od 28. prosince do ukončení vyšetřování. Letecká společnost rovněž uvedla, že pozastavení letů bylo přijato na základě rozhodnutí Státní agentury pro civilní letectví Ázerbájdžánu.
Na palubě Embraeru bylo 67 osob. Nehodu podle informací Ministerstva zdravotnictví přežilo 29 osob. Proti původním informacím ministerstvo uvedlo, že mezi přeživšími jsou i členové posádky z kabiny.
Na letišti v Grozném uvedli, že let nebyl přijat kvůli mlze. Letadlo se několikrát neúspěšně pokoušelo o přistání a poté divertovalo do Aktau. Rossaviajacija a Azerbaijan Airlines jako hlavní verzi havárie označily srážku s ptáky. Ministr dopravy Kazachstánu Marat Karabajev uvedl, že posádka před pokusem o přistání v Aktau hlásila výbuch kyslíkové tlakové nádoby. Přeživší pasažéři uvedli, že po pokusu o přistání v Grozném slyšeli výbuch.
Dne 27. prosince se letadlo Azerbaijan Airlines směřující na letiště Mineralnyje Vody vrátilo do Baku poté, co obdrželo oznámení o uzavření vzdušného prostoru nad Machačkalou.
Kromě AZAL zavedly omezení letů do Ruska i dvě zahraniční letecké společnosti. Izraelská El Al oznámila rozhodnutí pozastavit lety z Tel Avivu do Moskvy na nadcházející týden kvůli „událostem ve vzdušném prostoru Ruska“ – havárii Embraeru a útokům dronů ukrajinské armády na území Ruska“.
Kazašská Qazaq Air pozastavila od 28. prosince do 27. ledna lety na trase Astana – Jekatěrinburg „za účelem zajištění bezpečnosti cestujících a členů posádky na základě průběžného hodnocení rizik letů do Ruska“.
Průběžně doplňované informace
27.12.2024
- Letecká společnost uvedla, že letadlo bylo vystaveno působení externích vlivů.
- Počet přeživších se ustálil na 29.
- Na misto nehody dorazili brazilští vyšetřovatelé, záznamy z černých skříněk bude načítat brazilský úřad CENIPA.
- Pomoc při vyšetřování nabídly i USA. Mluvčí Národní bezpečnostní rady uvedl, že existují indikace poškození letadla protivzdušnou obranou Ruska.
28.12.2024
- Turecko vyslalo na žádost ázerbajdžánské vlády na místo své vyšetřovatele.
- Ruský prezident se omluvil ázerbajdžánskému prezidentovi za „tragický incident“ na území Ruska a potvrdil, že se letadlo několikrát pokusilo přistát v Grozném.
- Ázerbajdžánský ministr dopravy uvedl, že předběžné závěry nasvědčují externímu nárazu a typ zbraně bude zjistěn během vyšetřování.
- Toto video znázorňující dráhu letu podle dostupných údajů ukazuje neuvěřitelný boj pilotů o záchranu letadla.
29.12.2024
- Äzerbájdžánský prezident prohlásil, že lze s naprostou jasností říci, že letoun byl sestřelen Ruskem, i když ne úmyslně. Kritizoval Rusko za to, že se snažilo problém celé dny ututlat, a uvedl, že byl překvapen a rozrušen verzemi událostí, které Rusko předalo. Uvedl, že požaduje mezinárodní vyšetřování, a kategoricky odmítl ruský návrh, aby nehodu vyšetřoval ruský úřad MAK.
30.12.2024
- Kazašské ministerstvo dopravy potvrdilo, že černé skříňky budou převezeny k analýze do Brazílie (země výrobce letadla).
- Kazašská vláda potvrdila, že do 30 dnů od nehody vydá předběžnou zpávu (tak jak to vyžadují předpisy.
- Sdružení dopravců IATA vydalo prohlášení, že se civilní letadla nikdy nesmí stát záměrným ani náhodným cílem vojenských operací. Silné podezření, že se let Azerbaijan Airlines 8243 mohl stát obětí vojenských operací, jak uvedlo několik vlád včetně Ruska a Ázerbájdžánu, klade nejvyšší prioritu na provedení důkladného, transparentního a nestranného vyšetřování. Svět netrpělivě očekává požadované zveřejnění průběžné zprávy do 30 dnů v souladu s mezinárodními závazky dohodnutými v Chicagské úmluvě. A pokud dojde k závěru, že za tuto tragédii byli odpovědní bojovníci, musí být viníci podle tohoto prohlášení pohnáni k odpovědnosti a postaveni před soud
Nahoru
Havárie Boeingu 737-800 Jeju Air (HL8088) v Muan v Jižní Koreji
Původní novinka z 29.12.2024
Na letišti v jihokorejském Muanu havaroval Boeing 737-800 (HL8088) společnosti Jeju Air, letící na lince 7C-2216 z thajského Bangkoku.
Letadlo při opakovaném pokusu o přistání dosedlo bez vysunutého podvozku a vztlakových klapek, přejelo konec dráhy, narazilo do betonového oplocení a začalo hořet.
Na palubě bylo 6 členů posádky a 175 cestujících. Záchranné jednotky prozatím potvrdily 120 obětí s tím, že neočekávají nalezení dalších přeživšich. Podařilo zachránit zraněného stevarda a letušku ze zadní částli letadla.
Video z nezdařeného přistání je zde.
Průběžně doplňované informace
29.-29.12.2024
- Podle korejského ministerstva dopravy bylo na letešti těsně před prvním pokusem o přistání letadla na dráhu 01 vyhlášeno nebezpečí střetu s ptáky, minutu poté ohlásil pilot nouzový stav, a při druhém pokusu o přistání na dráhu 19 došlo k nehodě.
- Podle svědků na místě letadlo při pokusu o opakování velmi málo stoupalo, proto piloti žádali/dostali povolení k přistání z opačné strany dráhy.
- Kapitán letadla měl nalétáno 9800 hodin a jako kapitán létal od roku 2019.
- Na místě nehody byl nalezen záznamník letových údajů (FDR), záznamník zvuků z kabiny (CVR) se zatím nenašel.
- Patnáct let starý Boeing 737-800 patří leasingové společnosti SMBC Aviation Capital a slouží v pronájmu u Jeju Air od roku 2017. Prvním provozovatelem byl Ryanair.
30.12.2024
- Podle korejského ministerstva dopravy je záznamník letových údajů poškozen, stav dat začne vyšetřující tým zjišťovat po příletu odborníků firmy Boeing a úřadu NTSB do Soulu.
- Úřady zkoumají roli antén přibližovacího systému a jejich stavebních prvků při nehodě.
- Ministertsvo zveřejnilo také tento časový sled událostí:
08:54 řídicí na letišti vydává povolení k přistání na dráze 01
08:57 řídicí na letišti vydává varování před pohybem ptáků u letiště
08:59 posádka letu hlásí náraz ptáků a vyhlašuje nouzi a přerušení přistání
09:00 posádka žádá o povolení k přistání na dráze 19 (z opačné strany letiště)
09:01 řídicí vydává povolení k přistání
09:02 letadlo přistává bez podvozku ve vzdálenosti 1200 m od prahu dráhy 19, dlouhé 2800 m
09:02:34 řídicí vyhlašuje poplach hasičské jednotce na letišti
09:02:55 hasiči na cestě
09:03 letadlo naráží do valu za koncem dráhy
09:23 zachráněný stevard se dostává na dočasnou ošetřovnu
09:38 letiště je uzavřeno
09:50 jednotky vyprošťují druhou zachráněnou letušku ze zadní části letadla
1.1.2025
- Podle vyjádření jihokorejské vlády je záznamník letových údajů poškozen natolik, že se o jeho přečtení pokusí odborníci v USA. Záznamník zvuků z kokpitu již byl přečten. Vyšetřovací tým z USA je již na místě a zabývá se betonovou konstrukcí pod anténou přibližovacího systému.
13.1.2025
- Dne 11. ledna 2025 Ministerstvo dopravy Jižní Koreje oznámilo, že záznamy z hlasového záznamníku v kokpitu a zapisovače letových údajů nezaznamenaly poslední asi čtyři minuty letu. To značně ztíží přesnou rekonstrukci událostí těsně před nehodou. Záznam končí těsně před vyhlášením nouze.
- Ministerstvo uvedlo, že zkontroluje letištní stavby, které by mohly ohrožovat bezpečnost letadel.
Nahoru
Foto: RIA Novosti, avherald.com, Flightradar24, BNO News, Platforma X, FR24.com
Fotografie k článku
Související kategorie
Komentáře
Nebyly vloženy žádné komentáře.