Zveřejněn neoficiální přepis komunikace dispečerů s posádkou Azerbaijan Airlines

Při havárii letadla Embraer 190 společnosti Azerbaijan Airlines 25. prosince zahynulo 38 osob ze 67 na palubě. Letoun letící z Baku do Grozného po zasažení palbou havaroval při pokusu o přistání v kazašském Aktau.

S probíhajícím vyšetřování příčin katastrofy bylo oficiálně oznámeno, že na letadlo během přistání v Grozném působily vnější síly, které vedly k vážnému poškození letadla. Potvrzuje to oficiální sdělení ruských i ázerbajdžánských úřadů. Podle všeho bylo letadlo vážně poškozeno protiletadlovou palbou. Okolnosti jsou předmětem probíhajícího vyšetřování.

V Grozném byla v době přistání letadla aktivována protiletadlová obrana proti ukrajinskému bojovému dronu. Tuto informaci následně potvrdil ruský prezident Putin během rozhovoru ázerbajdžánskému prezidentu Alijevovi, který trvá na důsledném vyšetření.

V takových případech má být vzdušný prostor uzavřen a zřejmě nebyl. Rusko v této věci zahájilo trestní řízení, kterého se účastní kromě ruských úřadů také zástupci ázerbajdžánské prokuratury.

Publikovaný (a neoficiální) přepis rozhovoru pilotů s řídícími letového provozu ukazuje, že letadlo při přistání nemohlo využít přiblížení RNAV GNSS, protože nemělo k dispozici signál GPS. Přistání podle majáku NDB a vektorování musela posádka kvůli husté mlze přerušit a rozhodla se divertovat do Baku. Během stoupání na odletu do Baku oznámila posádka srážku s ptáky.

Záznamy poukazují na to, že verze o střetu s ptáky a výbuchu tlakové nádoby s kyslíkem byla dispečerům sdělena posádkou, která se snažila zjistit příčinu potíží. Z komunikace rovněž vyplývá, že došlo k výpadku hydrauliky, v kabině byl cítit zápach paliva, kabina se dehermetizovala a letadlo se obtížně ovládalo, protože nebylo možné používat standardní ovládací prvky. Kvůli dehermetizaci piloti během letu do Aktau požádali o nižší letovou hladinu. Posádka vyhlásila nouzi až při komunikaci s řídícím letového provozu v Aktau. Autentičnost tohoto záznamu ovšem nelze ověřit.

Výsek komunikace je zde:

8:14:14 Dispečer: Ázerbájdžán 82-43, stoupejte na letovou hladinu 150.
8:14:19 Posádka: Stoupáme na letovou hladinu 150, srážka s ptákem, Ázerbájdžán 82-43.
 

…………………..

8:16:05 Posádka: Groznyj, selhalo řízení. Náraz ptáka do kabiny... Ehm, náraz ptáka a v kabině explodovala dvě sedadla.
8:16:16 Dispečer: Ázerbájdžán 82-43, rozumím. Jakou pomoc potřebujete?
8:16:40 Posádka: Jaké je počasí v Minvodách, prosím, pomozte.

………………….


8:17:15 Dispečer: Ázerbájdžán 82-43, je na palubě všechno v pořádku?
8:17:19 Posádka: Vše na palubě je v pořádku. Pokračujeme do Minvod.
8:17:24 Dispečer: Ázerbájdžán 82-43, rozumím, pokračujte na aktuálním kurzu až do dalšího pokynu.
8:17:30 Posádka: Rozumím, pokračujeme na aktuálním kurzu do dalšího pokynu. Velká prosba, ehm, počasí v Minvodách.

………………………………………

8:20:32 Posádka: Doleva 360 a já, můj letoun ztrácí řízení.
8:21:20 Posádka: Dejte nám Machačkalu.
8:21:23 Dispečer: Ázerbájdžán 82-43, rozhodli jste se pokračovat na Machačkalu?
8:21:29 Posádka: Ano, přesně tak, na Machačkalu, dejte nám počasí.

………………………………………..


8:22:40 Dispečer: Ázerbájdžán 82-43, doprava kurz 140.
8:22:56 Posádka: Máme selhání hydrauliky.
8:23:02 Dispečer: Ázerbájdžán 82-43, Groznyj věž.
8:23:07 Posádka: Na příjmu, máme selhání hydrauliky.
8:23:11 Dispečer: Ázerbájdžán 82-43, rozumím, můžete dodržovat kurzy?
8:23:19 Posádka: Nemůžeme dodržovat, dejte nám konkrétní kurz, poletíme na Machačkalu.
8:23:24 Dispečer: Ázerbájdžán 82-43, doleva kurz 100, oprava, doprava kurz 100.

 

.………………………………………….

 

8:24:25 Dispečer: Ázerbájdžán 82-43, potvrďte, vyhlásili jste stav nouze?
8:24:32 Posádka: Nerozumím.
8:24:36 Posádka: Nerozumím, potvrďte...
8:24:42 Dispečer: Ázerbájdžán 82-43, zopakujte.
8:24:45 Dispečer: Ázerbájdžán 82-43, je na palubě vše v pořádku?
8:24:49 Posádka: Na palubě vše v pořádku.

 

Dále výsek komunikace s řídícími letového provozu v Rostově:

 

8:27:47 Posádka: Ázerbájdžán 82-43, letová hladina 80, povolte let na Baku? Selhalo řízení, používáme diferenciální řízení plyny.
8:28:03 Dispečer: Ázerbájdžán 82-43, Rostov-Control, identifikováni. Vaše rozhodnutí, pokračujete na Baku?
8:28:09 Posádka: Ano, ano, pokračujeme na Baku, v této výšce.
8:28:14 Dispečer: Potvrďte, letíte na hladině 90.
8:28:17 Posádka: Přesně tak, držíme, udržujeme hladinu 90, a dejte nám hlavní kurz na Baku.
8:28:41 Dispečer: Ázerbájdžán 82-43, kurz zatím aktuální až do dalšího pokynu. Jakou pomoc budete potřebovat po příletu?
8:28:53 Dispečer: 82-43, Rostov-Control.
8:28:56 Posádka: Na příjmu, zatím žádnou pomoc nepotřebujeme, pokračujeme na Baku.
8:29:02 Posádka: Řízení selhalo, držíme směr pomocí diferenciálního řízení plyny.

………………………………………………

8:33:22 Dispečer: Ázerbájdžán 82-43, něco jste hlásili, zopakujte, je vše v pořádku? Pokračujete na Baku?
8:33:27 Posádka: Ne, ne, pokračujeme na Baku. Máme selhání hydraulického systému. Řídíme pomocí diferenciálního řízení plynů.
8:33:35 Dispečer: 82-43, rozumím, selhání hydraulického systému.

..………………………………….


8:34:11 Dispečer: AZ 82-43, doporučení: jihovýchodně od vás, asi 160 km, je letiště Machačkala, technicky způsobilé a připravené vás přijmout. Jaké je vaše rozhodnutí?

………………………………………………………

8:35:41 Dispečer: Aktuální počasí v Machačkale před 30 minutami: vítr 320 stupňů, 2 metry za sekundu, dohlednost 4800 metrů, mlha. Oblačnost nevýznamná ve výšce 180 metrů, zataženo ve výšce 720 metrů. Teplota 7 stupňů, rosný bod 5. QNH 1026 hPa, v provozu dráha 30. Brzdná účinnost je dobrá, bez významných změn na další 2 hodiny. QBB 180 metrů.
8:36:09 Posádka: Ne, pokračujeme do Baku.

…………………………………………………………

8:39:09 Posádka: Rostov, Ázerbájdžánský... ehm, 83-43 přes 2-43, (palivo) na palubě 3 830, motory běží, selhal systém řízení křidélek a výškového kormidla.
8:39:28 Dispečer: ZA 82-43, rozumím, selhal systém řízení, motory běží.
8:39:43 Posádka: Zbývající palivo, ehm, 3 800.

…………………………………………………………..

8:51:16 Posádka: Dochází nám kyslík (nesrozumitelné), nemáme dost kyslíku.
8:51:17 Dispečer: Ázerbájdžán 82-43, zopakujte počet pasažérů a přítomnost nebezpečného nákladu.
8:51:25 Posádka: 62 pasažérů, žádný nebezpečný náklad, Ázerbájdžán 82-43.
8:51:31 Dispečer: Ázerbájdžán 82-43, rozumím, zaznamenáno, 62 pasažérů, žádný nebezpečný náklad.

……………………………………………………………

8:52:46 Posádka: Takže, naše situace je následující. Kyslík dochází v kabině pro pasažéry. Zdá se, že tam explodovala kyslíková lahev. Je cítit zápach paliva. Někteří pasažéři ztrácejí vědomí. Můžeme přejít na nižší výšku?
8:53:04 Dispečer: Ázerbájdžán 82-43, jaká letová hladina je potřebná, sdělte prosím. Informaci jsem zaznamenal: explodovala kyslíková láhev, dochází kyslík, pasažéři ztrácejí vědomí

 

Dále následuje komunikace s řídícími v Aktau:

 

9:02:56 Posádka: MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY. Ázerbájdžán 82-43, Aktau věž, dobrý den. Selhalo řízení, ovládáme pomocí sektorů plynu. Žádáme nouzové přistání na dráze 11.

……………………………………………………………..

9:21:30 Dispečer: Ázerbájdžán 82-43, dráha ve vzdálenosti 8 mil, vidíte ji?
9:21:39 Posádka: Vidíme, Ázerbájdžán 82-43.
9:21:43 Dispečer: Ázerbájdžán 82-43, vítr 20 stupňů, 5 metrů za sekundu, přistání povoleno, dráha 11.
9:21:49 Posádka: Přistání povoleno, dráha 11. Ázerbájdžán 82-43.
9:23:21 Posádka: Provedeme zatáčku, pokud to půjde, přistaneme. Ázerbájdžán 82-43.
9:23:24 Dispečer: Ázerbájdžán 82-43, rozumím. Přistání povoleno, vítr 20 stupňů, 5.
9:23:29 Posádka: Přistání povoleno, Ázerbájdžán 82-43.
9:27:07 Dispečer: Ázerbájdžán 82-43, azimut 240, vzdálenost 3.
9:27:12 Posádka: Rozumím, Ázerbájdžán 82-43.

Jak bylo výše uvedeno, jde o výsek neoficiálního přepisu komunikace, tak, jak se objevila na internetu. Úplný text přepisu je zde. Správnost přepisu nelze ověřit.

Katastrofu vyšetřuje tým složený z kazašských, ázerbajdžánských, ruských a tureckých expertů a výrobce letadla Embraer. Zapisovače hlasu v kabině a letových údajů byly zaslány do Brazílie, kde je dekóduje brazilské letectvo. Podle neoficiálních informací jsou podle kazašského ministerstva údaje záznamníků neporušené a měly by dorazit vyšetřovatelům do Astany.

Se závěry je nutno počkat na výsledky oficiálního vyšetřování. Předběžná zpráva by měla být publikována koncem ledna. (Foto: Anadolu, JAMnews, planes.cz) 


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Související kategorie

Komentáře



eif - nepřihlášený host (...163.139...)
05.02.2025 19:06

ad pták, kyslíková lahev, sedačky... (všechna tato hlášení posádky jsou potvrzena ve včera vydané oficiální předběžné zprávě) – je to asi celkem logicky tak jak tady píše O. - posádka letí, vypnou jí GPS, tak jde na NDB, dvakrát se to nepovede (+-počasí), tak se rozhodnou letět domů... najednou rána, letadlo nejde řídit - automaticky hlásí ptáky, pak jim letušky z kabiny hlásí rozbité sedačky.

Prostě na první dobrou automaticky nepředpokládali, že po nich v dopravním letadle někdo střílí raketama. Že není zavřený prostor, kde se po letadlech střílí. A na rozdíl od komentátorů s informacemi nasbíranými mnohem později oni byli v daným průšvihu uvnitř toho letadla a nevěděli to, co vidíme ve zprávách a článcích po pokusu o přistání.

Armin Tamzarian - nepřihlášený host (...81.123...)
20.01.2025 13:59

Tím docházejícím kyslíkem byl s největší pravděpodobností myšlen konec média ve vyvíječích pro cestující, viz: "Kyslík dochází v kabině pro pasažéry."
A jestli pořád seděli s maskami i po sklesání, tak mohli zákonitě ztrácet vědomí.

Pořád nechápu co mysleli tou kyslíkovou lahví? Jediná která přichází v úvahu je ta přenosná pro stewardy.

O. M. - nepřihlášený host (...231.19...)
20.01.2025 11:40

Podotýkám, že to, co považovali za náraz ptáka, mohla být ve skutečností PLŘS, jen pilot neočekával, že po nich někdo bude střílet, tudíž to připsal ptákovi.
Ale celé to vypadá jako pohádka. "V kabině explodovala dvě sedadla, na palubě vše vpořádku". Ve FL 80 řeší docházející kyslík a ztrátu vědomí cestujících...

O. M. - nepřihlášený host (...231.19...)
20.01.2025 11:09

I Albatros by to mohl být, ten ocelový.

Petr Šimáček (...122.32...)
20.01.2025 09:56

Samuel: Za předpokladu, že tento server nešíří hoax nebo konspirační teorii tak jaké bylo počasí víme:
8:35:41 Dispečer: Aktuální počasí v Machačkale před 30 minutami: vítr 320 stupňů, 2 metry za sekundu, dohlednost 4800 metrů, mlha. Oblačnost nevýznamná ve výšce 180 metrů, zataženo ve výšce 720 metrů. Teplota 7 stupňů, rosný bod 5. QNH 1026 hPa, v provozu dráha 30. Brzdná účinnost je dobrá, bez významných změn na další 2 hodiny. QBB 180 metrů.

cyklista - nepřihlášený host (...93.119...)
20.01.2025 08:17
Z tohoto přepisu

si dělají legraci i na ruských webech. Je celkem unikátní, jak střepiny z kyslíkové láhve, která nevybuchla, trefily ocasní část zvenčí.

Samuel - nepřihlášený host (...34.232...)
20.01.2025 01:14
Neoficialna komunikácia

Sme v dobe internetovej, nikto nedal stempel že ta komunikácia je oficiálna. Vieme aké bolo počasie v Machackale? Či nie tiež hmla? Aký mali vietor? Nechcel by som byť tým kapitánom a mať na krku 62 pasažierov a vtáka ktorý rozbíja tlakové fľaše s kyslíkom.

Keby som chcel podrobnú vec viem vytvoriť len pozmeneným originálnych dat....

Ako vieme že to tam nikto nepridal a nikto nič neubral?

Na akom serveri je to zverejnené, je to oficiálny zdroj?

Neviem na akékoľvek potvrdzujúce alebo vyvracajuce súdy sú tu vyšetrovatelia.

Áno všetko krajiny BRICSu ale Azerbajdžanci budú chcieť vedieť aké vtáky to lietajú nad groznym keď z nich vybuchujú fľaše s kyslíkom.

Asi albatrosy to nebudú ale také kovové s krídelkami na konci a navadzane zo zeme.

petrp (...250.30...)
19.01.2025 21:03

...jen ten vrchní je takovej divnej:-o

filip - nepřihlášený host (...80.208...)
19.01.2025 20:59
kecy

Mno, že je to na tomhle ... serveru, tak bych počkal, až bude venku oficiální komunikace. Pak si porovnáme, nakolik důvěryhodný tento článek byl.

Petr Šimáček (...142.239...)
19.01.2025 20:06

Něco mě nesedí, Nepsalo se, že jim bylo zakázáno sednout v Rusku? A tady píšete:
8:34:11 Dispečer: AZ 82-43, doporučení: jihovýchodně od vás, asi 160 km, je letiště Machačkala, technicky způsobilé a připravené vás přijmout. Jaké je vaše rozhodnutí?
Tak kdo koho tahá za fusekli?

Celkem 10 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace