Pandemie a tlak na snížení palivových nákladů způsobily výrazný pokles počtu provozovaných Boeingů 747 v přepravě cestujících.
Výjimkou z tohoto trendu je společnost Rossiya, člen skupiny Aeroflot, které růst poptávky dovoluje vrátit Boeingy 747-400 do provozu, a to buď v létě 2025 nebo dokonce již v období zimy 2024/2025. Vyplývá to z informací generálního ředitele Jana Burga. V současné době dopravce studuje, kolik z dlouhodobě uzemněných letadel má ekonomický smysl vrátit do provozu.
Pravděpodobně se v počátku bude jednat o tři exempláře (RA-73283, RA-73286 a RA-73289). Zmíněná letadla v současné době procházejí údržbou.
Rossiya má ve svém leteckém parku celkem pět letadel 747-400. Všechna 747 dopravce byla dlouhodobě uložena s nástupem pandemie. Výjimkou bylo v roce 2022 nasazení čtyř strojů na linku Moskva-Soči během několika dní ve vrcholu letní sezóny, vloni letěla 747 několikrát na Sachalin, rovněž na vykrytí vysoké poptávky v konci letní sezóny.
Všechna Jumba mají duální registraci a jejich nasazení na mezinárodní linky je tudíž spojeno s rizikem, že budou na žádost leasingových společností konfiskována nebo zadržena. V současné době vede Rossiya jednání o jejich vyřazení z irské registrace. To naznačuje, že společnost perspektivně počítá s jejich nasazením na mezinárodních linkách. V mezidobí budou s největší pravděpodobností obsluhovat lety Moskva-Vladivostok, Moskva-Sachalin či Moskva – Petropavlovsk Kamčatskij.
Rossiya měla ve svém parku devět exemplářů, z toho osm v konfiguraci pro 522 cestujících (C12C/Y510) a jeden pro 477 cestujících (C38С/Y409). Jeden 747-400 vrátila Rossiya leasingové společnosti, jeden (RA-73287) zastihly západní sankce během těžké údržby v Emirátech.
Letadla mají zajímavou historii. Skupina Aeroflot budovala flotilu zásadně z dvoumotorových letadel. Ke společnosti Rossiya se letadla dostala v rámci vypořádání zkrachovalé společnosti Transaero. Sedm Boeingů 744-400 získala v roce 2016, další dva v roce 2017.
Pro návrat Boeingů do provozu hraje fakt, že vzhledem k postupnému vymírání 747-400 je na trhu dostatek levných náhradních dílů. Bylo by asi zbytečné zdůrazňovat, že se jedná o velmi spolehlivé letouny. Rossiya má dostatek palubního personálu, pilotů i techniků pro zajištění provozu letadel. (Foto: mvf.su, uniticket.ru, aviakhv.ru, planes.cz)
Ze tem rusakum ty americka letadla nevadi, kdyz kritizuje vsechno pro zapadni. Jsou to komici a umi se jen pretvaret. V zivote by takove stroje nevyrobili.
Skvělá diskuze
Aaaaa svazáku Kulico, tak jak to u Vás dneska jde?
Rusové létají s jedním z nejhezčích letadel světa, Jumbo s maskou tygra. Paráda!
Jouda: podle reakce použít google ani nemusím - vše jde podle plánu, pochopil jsem
Ne, děkovat ti vážně nebudu a přát hezký den taky ... ale mohl by tě alespoň posrat holub.
Pro pana Kulicu: Mám pro vás radu. Existuje něco jako vyhledávač. Zkuste využít jeho služeb a určitě se požadovaných informací dopátráte. Doporučuji např. Google nebo Bing. A příště se aspoň tak blbě ptát už nebudete. A děkovat mi nemusíte. Pěkný den!
Tak když je ruský civilní letecký průmysl Potěmkinova vesnice, tak soudruzi musí spoléhat na to, že íránští inženýři, inš alláh, mají servis těch 747 za pomoci neutorizovaných dílů tak nějak v paži.
Jak to vypadá s výrobou Tu204, SSJ ruské verze, MC ... a nevim, jestli v plánu nebyly i IL96 ....?
Agresoři budou provozovat ukradená letadla
Celkem 10 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Pro pana Kulicu: Tak vám nevím. Položíte otázku a přitom vás nezajímá odpověď. Že vy nevíte, co to je otazník a jak vypadá? Opět můžete být rád, že jsem na blízku s radou. To je takové to pokroucené s tečkou na konci věty. A smyslem je označení tázací věty, tj. takové věty, pomocí které se na něco ptáte. Už tomu rozumíte? Tudíž ještě jednou, aby v tom bylo jasno. Chtěl jste se na něco zeptat či nikoliv? Pokud ne, musíte větu i trochu jinak formulovat. Rádo se stalo!
Znáte to přísloví - přej a bude ti přáno. Hezký večer, pane Kulico!