Ministerstvo spravedlnosti stíhá Boeing ve věci Alaska Airlines

  • 11.03.2024 15:42

V souvislosti s nehodou letadla Alaska Airlines dne 5. ledna iniciovalo americké ministerstvo spravedlnosti (US DoJ) trestní stíhání. V sobotu o tom informoval list Wall Street Journal. O možnosti trestního stihání Boeingu informovalo zpravodajství Bloomberg již 28. února.

Z letadla Boeing 737 MAX 9 společnosti Alaska Airlines vyletěl sedm minut po vzletu panel záslepky nouzového východu, což způsobilo prudkou dekompresi. Vyšetřování následně prokázalo, že panel nebyl zajištěn proti samovolnému otevření zajišťovacími šrouby.

Ministerstvo spravedlnosti má zjistit, zda Boeing dodržel původní dohodu, která ukončila federální vyšetřování bezpečnosti letadel 737 MAX po katastrofách letadel společností Lion Air a Ethiopian Airlines v letech 2018 a 2019, při kterých zahynulo 346 osob. Dále má vyšetřit, zda incident letadla Alaska Airlines případně spadá pod tuto dohodu.

V lednu 2021 vyměřil soudce Reed O'Connor Boeingu kompenzaci a pokutu v celkové výši 243,6 milionu dolarů za zločinné spolčení a podvedení FAA. Boeing souhlasil zaplatit tuto částku, čímž se vedoucí pracovníci výrobce vyhnuli trestnímu stíhání podle federálních zákonů. Součástí dohody byl závazek Boeingu zajistit bezpečnost letadel.

V říjnu 2022 se Boeing a americká Komise pro cenné papíry SEC (Securities and Exchange Commission) dohodly na vyrovnání za poskytnutí nepravdivých a zavádějících informací týkajících se letadel 737 MAX. Boeing v rámci dohody zaplatí 200 milionů dolarů. (Foto: Sky News)  

Senátní slyšení o nehodě Alaska Airlines

Ve středu 6. března probíhalo slyšení před senátní komisí šetřící okolnosti nehody Alaska Airlines. Úřad NTSB (National Transportation Safety Board) vypověděl, že oprava a montáž nouzových dveří v závodě Boeingu v Rentonu nebyla dokumentována a Boeing dokonce ani nezjistil, kteří pracovníci na opravě a montáži pracovali. Úřadu NTSB předal Boeing pouze seznam pracovníků, kteří byli v době opravy na pracovišti. Úřad obvinil Boeing, že s vyšetřovateli nespolupracuje.

Předsedkyně Národní rady pro bezpečnost Jennifer Homendyová (foto 1) během slyšení vypověděla, že po dobu dvou měsíců Boeing opakovaně odmítá identifikovat zaměstnance pracující na dveřních panelech u letadel Boeing 737 a výrobce rovněž neposkytl dokumentaci o opravě, která zahrnovala odstranění a opětovné instalování panelu dveří. NTSB tak stále neví, kdo panel dveří odstranil a znovu nainstaloval, uvedla Homendyová ve středu. „Je absurdní, že ani za dva měsíce po nehodě nemáme tyto informace,“ řekla Homendyová. „Nedostatek informací posiluje naše obavy o zajištění kvality, řízení kvality a procesy řízení bezpečnosti u společnosti Boeing.“

Boeing své selhání sice přiznává, avšak velmi nezvyklým způsobem. V dopise po středečním slyšení uvádí, že již bezpečnostní radě jasně řekl, že dokumentaci nemůže najít. „Ani po důkladném pátrání jsme žádnou takovou dokumentaci nenašli,“ napsal v pátek senátorce Marii Cantwellové Ziad Ojakli, výkonný viceprezident a hlavní lobbista Boeingu.

Kromě toho výrobce sdělil, že do středečního slyšení „nevěděl o žádných stížnostech ani obavách ohledně nedostatečné spolupráce.“

Boeing dále uvedl, že NTSB poskytl jména všech zaměstnanců pracujících na dveřích, přičemž některá z nich již dříve sdílel s vyšetřovateli. Neuvedl však, kteří pracovníci konkrétně pracovali na dveřním panelu, jehož nesprávná montáž způsobila nehodu.

Podle „pracovní hypotézy“ Boeingu záznamy o odstranění a opětovném instalování panelu na montážní lince 737 MAX v Rentonu ve státě Washington nebyly nikdy vytvořeny, přestože to pravidla Boeingu vyžadují. (Foto: The Air Current, ABC News, The Mirror, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace