Boeing odhalil „nesrovnalosti“ na zatím nedodaných letadlech 737 MAX 9. FAA posiluje dohled na výrobcem.

  • 18.01.2024 12:10

Od 12. ledna posiluje FAA podle nových pravidel dozor nad výrobou letadel Boeing 737 MAX 9. Nehoda Alaska Airlines ukazuje, že stávající úroveň dohledu byla neuspokojivá. Regulátor se proto 12. ledna zavázal, že kontrolu dále posílí a přidá „nové a významné kroky k okamžitému zvýšení dozoru“ nad linkou výroby letadel MAX 9. 

FAA posílí monitorování všech událostí spojených s provozem typu MAX 9.

FAA dohlíží nad dodávkami letadel MAX od jejich recertifikace v listopadu 2020. Od října 2020 dozoruje kvůli výrobním defektům FAA také výrobu letadel 787. To mimo jiné znamená, že FAA certifikuje každý jednotlivý letoun 737 MAX a 787.

Problémem zjevně není ani tak výroba letadel MAX 9, ale kultura kvality Boeingu. To je samozřejmě daleko větší potíž, jejíž vyřešení nebude nijak jednoduché a nenastane přes noc. Že zajistit adekvátní dohled nad výrobou Boeingu je nad možnosti (nebo schopnosti) FAA dokládá, že FAA nyní zkoumá možnost zapojit do kontrol třetí stranu, jejíž pracovníci by kontrolovali dodržení výrobních postupů a správné fungování kontroly kvality.

Šéf Boeingu Dave Calhoun přiznal, že nedávná závada prošla nepovšimnuta systémem kontroly jakosti výrobce Spirit AeroSystems a následně také systémem kontroly Boeingu.

Boeing minulý týden oznámil, že jeho pracovníci odhalili u čtyřech ze šesti zatím nedodaných exemplářích MAX 9 výrobní nesrovnalosti. Firma k tomu nesdělila žádné další údaje ani nezmínila zákazníky těchto letadel.

Leehman News and Analysis s odvoláním na data Cirium uvedly, že tento měsíc mělo být celkem šest exemplářů předáno následujícím společnostem: 3 letadla Alaska Airlines a po jednom Copa, Corendon Dutch Airlines a Greater Bay Airlines. Dvě další letadla měly v únoru převzít společnosti Greater Bay a Alaska Airlines.

Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB) stále nenašel čtyři upevňovací elementy trupového panelu z letadla Alaska Airlines. Vyšetřovatelé se opatrně začínají přiklánět k hypotéze, že tato čtyři uchycení v letadle chyběla.

Deník New York Times upozorňuje, že pokračující problémy letadel 737 MAX mohou fatálně podminovat důvěru cestujících k těmto letadlům a oživit vzpomínky na katastrofy v roce 2018 a 2019. Boeing 737 MAX tak může následovat osud letadel DC-10, o kterých se u veřejnosti vytvořil obraz, že jde o fundamentálně špatné letadlo, což jej nakonec zlikvidovalo.

Tentokrát nehoda a následující uzemnění zasáhly dva blízké, tradiční zákazníky Boeingu – Alaska Airlines a United Airlines. Shodou okolností jde o zákazníky, kteří ne tak dávno ujišťovali o své bezmezné důvěře v letadla 737 MAX a výrobky Boeingu. 

Zatím není jasné, jak dlouho může trvat, než se letadla MAX 9 v dané konfiguraci prověří a vrátí se do vzduchu. Jejich návrat do vzduchu však sám o sobě nepřesvědčí veřejnost, že letadla Boeing jsou tím, čím byla po dlouhá desetiletí. V minulosti.

Konzultační společnost Visual Approach Analytics zpracovala graf ilustrující provozovatele MAX 9 a spoje, na kterých jsou letadla nasazována. (Foto: https://twitter.com/theaircurrent, @dominicgates )

 


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Petr - nepřihlášený host (...228.14...)
18.01.2024 16:31
Netflix

O te Boeing kvalite je pekny film na NETFLIX https://en.wikipedia.org/wiki/Downfall:_The_Case_Against_Boeing

Armin Tamzarian - nepřihlášený host (...81.123...)
18.01.2024 16:03

Neexistuje nějaká systémová analýza, která by objasňovala co je příčinou tak prudkého zhoršení kvality u Boeingu?

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace