Nizozemí odvolává svůj plán omezit sloty na Schipholu. Nebezpečný experiment skončil dříve, než začal.

  • 15.11.2023 10:15

Nizozemská vláda stáhla 14. listopadu svůj kontroverzní plán v rámci tzv. experimentální regulace administrativně omezit sloty na amsterdamském letišti Schiphol. Připravované omezení slotů tedy uplatněno nebude, což nepochybně přináší úlevu leteckým společnostem i letišti samému. Vláda se tím vyhnula sporu s USA, které rozhodnutí Nizozemí považuje za porušení dohody o vzájemném leteckém provozu (US-EU Air Transport Agreement). Ke stížnosti amerického ministerstva dopravy (US DoT) se připojila Kanada.

Nizozemská vláda byla ve svém rozhodnutí omezit sloty motivována snahou snížit hlukovou stopu v okolí letiště. Administrativní omezení stanovilo maximální počet slotů na asi 460 000, což je o 10 % méně proti skutečnosti roku 2019. Podrobně jsme o situaci psali např. zde.

Nizozemský koordinátor slotů ANCL v návaznosti na rozhodnutí vlády omezit sloty rozhodl krátit sloty aerolinek s historickými právy o 3,1 % a 24 aerolinek, které zahajují provoz, v tomto období nemělo dostat sloty vůbec. Organizace přitom zjevně ignorovala mezivládní dohody.  

Podle vyjádření nizozemského ministra infrastruktury a vodního hospodářství přihlédla nizozemská vláda ve svém rozhodnutí zrušit omezení slotů k riziku případného právního sporu s USA a dalšími zeměmi, jakož i k potenciálnímu řízení o porušení pravidel EU v oblasti regulace.

USA hrozily Nizozemí mimo jiné právními a recipročními kroky, které by nizozemské aerolinky (zejména KLM) připravily ročně o více než 1000 slotů na amerických letištích. To by mělo značný negativní dopad na hospodaření společnosti a poškodilo pozice Schipholu jako hlavního hubu EU. Navíc hrozilo riziko, že v rámci odvetných kroků by nizozemské aerolinky přišly o sloty v některých dalších zemích, které mají s Nizozemím dvoustrannou dohodu o vzájemném leteckém provozu. To by poškodilo globální konektivitu Nizozemí.

Proti experimentální regulaci nizozemské vlády se vyslovily také mezinárodní organizace IATA a Airlines for America (A4A). Proti vystupovaly letecké společnosti KLM a skupina Air France-KLM.

Plán Nizozemí nebyl schválen Evropskou komisí (EK), která návrh zatím studuje. Vzhledem k nátlaku z USA je pravděpodobné, že by EK opatření neschválila, aby se vyhnula právnímu sporu s USA. Nizozemí by tak riskovalo řízení o porušení pravidel EU. Naopak, pokud by k administrativnímu snížení slotů došlo, vytvořilo by to precedens pro další evropská letiště.

Společnosti KLM a KLM Cittyhoppper si přes rozhodnutí zrušit kapacitní omezení ještě oddechnout nemohou, protože na stole je stále vládní návrh zavést tranzitní daň pro cestující tranzitující na Schipholu. Současný návrh předpokládá daň 50 eur na cestujícího v jednom směru. Pokud by k uvalení takové daně došlo, zhoršilo by to konkurenceschopnost Schipholu a zasáhlo hospodaření především společností KLM a KLM Cityhopper. (Foto: Schiphol Airport, AFAR, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Matius - nepřihlášený host (...154.240...)
15.11.2023 21:23

Ukazka bezmozgovej zelenej debility v praxi. A bude este horsie ak sa “liberal” dostane hocikde k moci

s534 - nepřihlášený host (...22.66...)
15.11.2023 15:00
Zelení

Výsledky filosofie pana Timmermana v praxi .....

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace