Co nám Boeing zamlčel o výrobních defektech trupů 737?

  • 08.05.2023 17:00

Boeing: dodávky 40-45 letadel 737 se zpozdí o tři měsíce

13. dubna Boeing informoval o tom, že výrobu letadel 737 zpomalí výrobní defekty kritických částí trupů od Spirit AeroSystems. Podle zjištění používal dodavatel Spirit AeroSystems „nestandardních výrobních postupů“. Boeing uvedl, že defekty „pravděpodobně ovlivní dodávky, a to včetně podstatného množství letadel ve výrobě i letadel již vyrobených a uskladněných“. Zároveň přidal obligátní ujištění, že zjištěné defekty nemají bezprostřední vliv na bezpečnost letadel v provozu.

Následně bylo upřesněno, že budou až o tři měsíce posunuty dodávky 40 až 45 letadel 737, které tak k provozovatelům nepřijdou do nástupu hlavní sezóny. V Evropě to postihne nejvíce Ryanair, kterému se do začátku sezóny nebude dostávat asi 10 letadel 737-8200. Alespoň tak vypadá aktuální analýza Ryanairu.

Koncem dubna na konferenci s investory Boeing překvapivě oznámil, že velká část z 250 dlouhodobě uskladněných MAXů bude vyžadovat opravy trupů. Generální ředitel Dave Calhoun zmínil, že opravy bude vyžadovat až 75 % uskladněných letadel, aniž by uvedl, zda se jedná o stejný či jiný výrobní defekt. Letadel v provozu se problém netýká.

Calhoun informoval, že výrobní defekt u Spirit AeroSystems se podařilo včasně identifikovat, což zmírnilo rozsah problému a umožnilo rychlé řešení. Dopady jsou díky tomu pouze omezené. První letadla postižená vadami jsou již opravována.

Na konci dubna jsme tedy věděli, že byl zachycen výrobní defekt, který opozdí o až tři měsíce dodávky až 45 letadel. Dále jsme se dozvěděli, že až 75 % z 250 uskladněných letadel bude z nějakých důvodů vyžadovat opravy trupů. Problém byl včas zachycen, dopady jsou omezené. Nicméně letadel v provozu se problém netýká. Takže nic velkého a nic, co by nás mělo znepokojit. Jenomže v květnu přišla zpráva Spirit AeroSystems, která na celý problém a tvrzení Boeingu vrhá docela jiné světlo.

Spirt AeroSystems: bude nutno prověřit 750 letadel 737. Včetně těch v provozu.

1. května přinesla zpráva výrobce trupů Spirt AeroSystems pro finanční trhy detailní informací o povaze a rozsahu problémů. Jsou znepokojující.

Oprava defektů si podle Spirit vyžádá 31 milionů dolarů a bude probíhat až do července. Management varoval, že další náklady si vyžádají opravy trupů již vyrobených letadel, neboť Boeing na ně uplatní záruky. Náklady a čas potřebný na opravu trupů uskladněných letadel se musí posoudit trup od trupu, proto Spirit zatím nemůže odhadnout náklady takové operace. Náklady opravy jednoho trupu v závodě ve Wichitě vychází na 100 000 až 150 000 dolarů.

Prezident a generální ředitel Tom Gentile zmínil, že v závodě je nyní 65 trupů, z nichž 35 je pro čínské zákazníky a nepotřebují okamžitý zásah. Z dalších 30 je 19 trupů defektních, tj. takřka 2/3. Dále budou muset být vyšetřeny trupy všech 250 letadel uskladněných v Rentonu a jinde. Ne všechna letadla musí být defektní, ale všechna musí projít inspekcí.

Oprava trupů již kompletovaných letadel bude mnohem složitější (a dražší), neboť kvůli inspekci budou muset být odmontovány a znovu přimontovány některé systémy, zařízení a vybavení již hotových letadel. Oprava samotná se principiálně neliší od té, kterou nyní provádí Spirit na nedodaných trupech ve Wichitě.

Potud tedy vše více méně v souladu s informacemi Boeingu. Jenže pak Spirit dodává další informace, které rozhodně uklidňující tón Boeingu nepotvrzují.

Dozvídáme se, že na 250 uskladněných letadlech MAX se projevuje stejný defekt, jako na těch, které byly nyní zachyceny přímo na závodě. Letadla v dlouhodobém uskladnění jsou ta, která byla vyrobena v období let 2019 až do současnosti. Problém „defektních výrobních postupů“ tedy nenastal nyní, ale trvá již přinejmenším od roku 2019. To staví na hlavu tvrzení Boeingu, že problém byl „včasně identifikován“.

Nabízí se otázka, jak je možné, že defekt se netýká letadel v provozu, pokud postihl letadla v uskladnění i letadla nyní vyráběná? To nedává smysl.

Gentil na tuto (řečnickou) otázku odpověděl a řekl, co zamlčel Boeing. A totiž že inspekce si vyžádá kromě uskladněných 250 letadel rovněž 500 letadel 737, které jsou v provozu. Regulátor FAA podle Gentila připravuje direktivu, která nařídí inspekce trupů. Realita je taková, že dnes nikdo neví, kolik MAXů je provozováno s defektním trupem. Nicméně to co víme zcela určitě je, že přinejmenším některá letadla budou kromě inspekce vyžadovat i opravu trupu. A že některá letadla v provozu létají s defektem trupu. Může se jednat o stovky letadel.  

Suma sumárum, zdaleka se nejedná o izolovaný problém opoždění dodávek 40 až 45 letadel na tři měsíce. Bude nutno zkontrolovat celkem 750 letadel 737, z nichž řadu bude nutno opravit. A můžeme se dohadovat, jaký bude rozsah problému.  

Pokud spekulujeme dále, Dave Calhoun zmínil, že opravy může vyžadovat až 75 % uskladněných letadel. To přesně odpovídá údajům Spirt AeroSystems ze stávající výroby. Z toho vyplývá, že opravu může vyžadovat až 75 % dotčených letadel 737 v provozu. To by znamenalo až 375 letadel, která dnes mohou létat po světě s defektními trupy. Gentile (na rozdíl od Boeingu) to tedy rozhodně nevidí jako aférku, která se do léta vyřeší a postihla dodávky nanejvýš pár desítek letadel. Gentile mluví explicitně o „velmi dlouhém období“, které si proces inspekcí a oprav vyžádá.

Že řešení nebude nijak rychlé, naznačuje nepřímo i Boeing, který přiznává, že kvůli problému trupů uskladněných letadel se skladové zásoby 250 MAXů zbaví až koncem roku 2024. To je o rok později, než se původně předpokládalo. A to se všemi důsledky, které to má na cash flow a zisk Boeingu.

Boeing zamlčel, že problém nejspíš postihne i dalších 500 letadel v provozu. Vlastně to přímo popřel. Samozřejmě nakonec závisí na tom, zda FAA vydá příslušnou direktivu. Po fiasku s certifikací 737 MAX a reakcí na katastrofy letadel MAX lze předpokládat, že tentokrát bude FAA postupovat opatrně a direktivu vydá. Termín inspekcí nejspíš podřídí tomu, aby v hlavní sezóně inspekce provozovatele letadel nepostihly.

Jak již bylo uvedeno, dnes je nemožné stanovit výši nákladů. Je však jasné, že prohlédnout 750 letadel zkompletovaných letadel nebude nic levného. O nákladech na opravy nemluvě. Na kolik to vyjde, se dozvíme až z direktivy FAA. Prohlídky se budou uskutečňovat na individuální bázi, letoun po letounu, a to podle nalétaných hodin a cyklů.

Finanční ředitel Spirit Mark Suchinski varoval investory, že problém ovlivní finanční výsledky společnosti ve druhém čtvrtletí (což zní poněkud eufemisticky).

Za první čtvrtletí Spirit ohlásil ztrátu 95 milionů dolarů, což je dvojnásobek proti ztrátám ve stejném období roku 2022. Dramatickému nárůstu ztráty nezabránil ani meziroční nárůst výnosů o 22 % na 1,4 miliardy dolarů. Firma s předstihem dostala zálohy od Boeingu ve výši 180 milionů, které splatí v letech 2024 až 2025.

Kvůli potřebě opravit trupy zastavil Spirit výrobní linku 737 a Boeingu nedodá během druhého čtvrtletí 30 až 40 trupů. Tento problém přitom nastává právě v okamžiku, kdy Boeing potřebuje zvýšit produkci z 32 letadel 737 na měsíc na 38 letadel na měsíc.

Spirit přesto věří, že ze současných 31,5 trupu/měsíc v prvním čtvrtletí se podaří zvýšit v srpnu výrobu na 38 trupů/měsíc a 42 trupů/měsíc od října. Spirit již najal pracovníky, kteří vyšší tempo výroby zabezpečí.

Boeing počátkem května zopakoval, že plánuje dosáhnout ve druhé polovině roku tempa 38 letadel 737 na měsíc, neupřesnil však kdy konkrétně. V letošním roce Boeing plánuje dodat zákazníkům 400 až 450 letadel 737. (Foto: Spirit AeroSystems, MSN, the Seattle Times)


Fotografie k článku



Související články

Komentáře



Tomáš - nepřihlášený host (...76.37...)
09.05.2023 22:35
Oprava

Se bude muset směrovka odmontovat. Ty automatické opravy psaní…

Tomáš Kohout - nepřihlášený host (...76.37...)
09.05.2023 22:33
Problém je snad znám

Problém se týká dvou z osmi úchytů směrovky a při opravě vyrobených letadel se americká bude muset odmontovat.
https://aviationweek.com/air-transport/aircraft-propulsion/spirit-fixes-unassembled-737-fuselages-will-take-three-months

MichalC (...71.4...)
09.05.2023 17:15

cestující: fakta jsou fakta. Stačí se objektivně podívat, kolikrát v posledním, ale i letošním roce musel Boeing pozastavit výrobu letadel pro různé výrobní defekty.

Petr Šimáček (...122.32...)
09.05.2023 11:58

cestující: Ona pravda moc nevoní. Boeing se prostě nechal Airbusem předehnat a teď to dohání jak se dá. Bohužel staví zisky nad bezpečnost.

Armin Tamzarian - nepřihlášený host (...183.193...)
09.05.2023 09:41
...a komu tim prospějete?!

Naštěstí letecká doprava nezískala pověst vysoké bezpečnosti díky spokojeným idiotům, kteří problémy bagatelizuj, nebo jim nerozumi. Protože jak dokazuje historie, i cestující letu Lion Air 610 respektive Ethiopian Airlines 302 byli taky skoro do poslední chvíle spokojení že cestují Boeingem MAX...

cestující - nepřihlášený host (...80.122...)
09.05.2023 09:13
Pravidelné pindání proti Boeingu

Klasika, začíná týden, tak je potřeba napsat něco proti Boeingu. Víte, co je podle mě znepokojující nejvíc? Že vaše negativní články nikdo v Boeingu nečte. Že po světě létá tisíc maxů denně a budou létat se spokojenými cestujícími i nadále.
Mám moderní auto, a to má také nějakou svolávačku skoro každý rok. Řeší se to při běžných servisních prohlídkách a pro zákazníka je to zdarma.

MichalC (...11.139...)
09.05.2023 07:35

petrp: výrobce neupřesnil, kde konkrétně došlo k nedodržení výrobních postupů. S konkrétním dotazem doporučujeme obrátit se přímo na Spirit AeroSystems.

petrp (...160.44...)
08.05.2023 20:19

Pokud by někdo vyjevil o jaký defekt se jedná,mělo by to smysl,tohle je plácání jatrama

Celkem 8 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace