Problém laku A350 je větší, než se původně zdálo

  • 02.12.2021 13:00

Zpravodajství Reuters (https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/costly-airbus-paint-flaw-goes-wider-than-gulf-2021-11-29/) přineslo 29. listopadu informace, které dokládají, že problém laku letadel A350 zdaleka nepostihuje jenom letadla společnosti Qatar, jak se doposud uvádělo. Problémy vykazují letadla přinejmenším několika dalších společností. Reuters informace získal z několika obvykle dobře informovaných zdrojů.

Airbus a evropský regulátor EASA trvají na tom, že se nejedná o strukturální problém a není nijak ohrožena bezpečnost letů. Airbus problém kvalifikuje jako „kosmetický“. Na dotaz zpravodajství Reuters výrobce potvrdil, že v některých případech došlo k poškození povrchového laku, které odhalilo síťku fungující jako ochrana při zásahu bleskem. Na odstranění vady spolupracuje s regulátorem a provozovateli letadel. Letadla A350 jsou v komerčním provozu od roku 2015.

Několik zdrojů uvádí, že v některých případech došlo k takovému opotřebení laku, že u letadel je vnějším vlivům vystaven kompozitní plášť, který se tak může poškodit např. vlivem prostředí (viz foto). 

Airbus tvrdí, že příčina problému již byla nalezena, avšak zdroje ze dvou společností s inkriminovanými letouny popírají, že by jim Airbus takovou informaci poskytl.

Nejproblémovějším je případ Qataru, který na základě doporučení regulátora ( https://www.planes.cz/cs/article/205761/qatar-uzemnil-13-letadel-airbus-a350-kvuli-rychle-degradaci-povrchu-trupu) uzemnil postupně 20 ze svých 53 letadel A350. Airbus vysvětluje, že poškození laku letadel Qatar je větší, neboť pouštní prostředí vyvolává větší namáhání laku. Kvůli uzemnění letadel může Qatar usilovat o kompenzace. Kromě toho dopravce přerušil přejímky 23 objednaných, ale zatím nedodaných letadel. To je samo o sobě pro Airbus problém, neboť nyní sprintuje, aby do konce roku splnil závazek dodat 600 letadel.  

Problém laku letadel Qatar byl zjištěn v lakovně v Shannonu koncem loňského roku, když byl odstraněn původní lak, aby byl nahrazen barvami FIFA World Cup 2022. Zjištění vyvolalo podezření, že se jedná o únavové trhliny a letadlo proto bylo přeletěno k expertíze v Toulouse. Ta vyloučila únavové trhliny a potvrdila defekt laku. Prozatím byl tento případ prezentován jako izolovaný.

Podle Reuters reklamoval „špatnou kvalitu laku“ jako první Finnair, a to již v říjnu 2016. Společnost byla prvním zákazníkem A350 v Evropě. Finnair pro Reuters označil problém jako „kosmetický, ale přesto nepříjemný“. Defekty laku ohlásily dále Cathay Pacific, Etihad, Lufthansa, Air France a Air Caraibes.

Air Caraibes na dotaz Reuters odpověděly, že nezaznamenaly žádný vážný problém a Air France uvedly, že letadla provozují normálně. Lufthansa ohlásila problémy s lakem v říjnu 2017. Uvedla, že poškození laku se objevilo na několika místech, defekty byly odstraněny a nikdy nepředstavovaly problém bezpečnosti.

Nejedná se zřejmě o problém kvality laku, protože Cathay Pacific používá jiného dodavatele laku než ostatní zmíněné společnosti, přesto však eviduje stejné problémy, a to hned na několika letadlech. Na jednom letadle se přitom objevila závada laku již dva týdny po přejímce letadla.

Na rozdíl od klasických konstrukčních materiálů kompozitní materiály jsou méně citlivé na změnu teploty, a to na rozdíl od laku. Lak také nepřilne ke kompozitním materiálům tak dobře, jako ke klasickým. To může vyvolávat různá pnutí, která po nějaké době vedou k poškození laku. Jak se ukazuje, dochází k degradaci laku daleko rychleji, než se původně očekávalo.

Airbus pro odstranění závady svolalo “multidisciplinární tým”. Spekuluje se, že výrobce přistoupí k úpravě síťky pro ochranu proti bleskům a použije více flexibilní materiál.  Airbus potvrdil, že jde o jednu z variant, jak defekt vyřešit.

Rozhodující pro další vývoj je stanovisko regulátora. Pokud EASA neshledá, že se jedná o ohrožení bezpečnosti, dopravci nebudou moci vymáhat odškodnění. To se týká především Qataru. Qatar tvrdí, že národní regulátor letadla uzemnil, ale na trhu se proslýchá, že to byl naopak Qatar, který požádal regulátora o uzemnění letadel. Katarský regulátor QCAA se k situaci odmítl vyjádřit. EASA trvá na tom, že defekt nepředstavuje ohrožení bezpečnosti.

Shodou okolností tento měsíc oznámil americký regulátor FAA nový defekt kompozitního pláště Dreamlinerů. V tomto případě se však jedná přímo o kontaminaci kompozitního materiálu teflonem. Ke kontaminaci došlo během výroby. (Foto: Reuters, planes.cz)


Fotografie k článku



Komentáře



Vojtech (...183.175...)
03.12.2021 08:00

Cestinsky mozna nespravne, ale jde o zavedeny termin :-)

Milan - nepřihlášený host (...181.149...)
02.12.2021 16:06

No nevím, setkávám se s tím celkem běžně. Podobně jako se spojením "letadlo bylo zalétnuto". Ale pravda, nejsem lingvista

Petr - nepřihlášený host (...11.119...)
02.12.2021 15:32

"Letadlo bylo přeletěno." Jsem sám, koho to tahá za oči? Za prvé, "přeletět" bez předložky znamená něco jiného; například "přeletěl jsem Atlantik" - srovnej s "přeletěl jsem s letadlem". I v pasivu musí předložka zůstat, tedy "S letadlem bylo přeletěno." Za druhé, tohle pasivum je prostě strašlivé.

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace