Airbus zkoumá odbytové možnosti modelu A321F

  • 14.08.2021 08:30

Koncem července oznámil šéf Airbusu Guillaume Faury rozhodnutí orgánů společnosti přistoupit k vývoji a výrobě nákladní verze populárního typu A350. Podrobněji o tom píšeme zde. Po dlouhých letech přešlapování tak padlo rozhodnutí konfrontovat dominanci Boeingu v této oblasti.

Guillaume Faury je přesvědčen, že rychlý rozmach nákladní letecké dopravy, který „nakopla“ pandemie bude i po jejím odeznění dále pokračovat. Seriózní přístup k segmentu nákladní dopravy ostatně Faury prosazoval ještě za minulého vedení, které však nebylo myšlence nakloněno.

Airbus nyní diskutuje o nákladní verzi A321neo s potenciálními zákazníky. Pokud na trhu získá příslib na alespoň 50 objednávek, předloží návrh na vývoj a výrobu představenstvu společnosti. Výrobce vychází z předpokládaného dalšího růstu objemů letecké nákladní dopravy a úvahy, že rostoucí nasazení širokotrupých nákladních letadel vyvolá potřebu zajistit „kapilaritu“, tj. rozvoz nákladů letecky z hlavních nákladních terminálů blíže zákazníkům, a to menšími letadly. Tento trend potvrzuje poptávka po letadlech Boeing 737-800BCF, Airbus A320/321P2F či ATR72-600F.

Pozitivní výsledek průzkumu A321F je pravděpodobný, neboť na trhu je vakuum, které Boeing v dané situaci nemůže vyplnit jinak, než konverzí 737-800BCF. Vznikne také potřeba nahradit letadla Boeing 757-200F. A321neo by byl dobrým řešením, proti 737 má prostornější trup a je palivově efektivnější. Kromě toho má řada případných zákazníků ve svém parku letadla řady A320.

Od konce loňského roku nemá Airbus jedinou objednávku na A330-200F, které jsou dlouhodobě komerčně neúspěšné. Rozšířením nabídky o A321F a A350F by si Airbus vytvořil atraktivní portfolio moderních nákladních letadel. A330F v nabídce nejspíš přežije, a to kvůli víceúčelovému transportnímu a tankovacímu letounu A330 MRTT.

Boeingu zbývá dodat posledních devět nákladních 747-8F, jehož roli úspěšně převzal model 777F. Poté, co Airbus ohlásil vývoj A350F, se Dave Calhoun nechal slyšet, že jako nástupce 777F se zvažuje 777XF. Ostatně kvůli nadcházejícím emisním a hlukovým normám ICAO je Boeing nucen tak jako tak s 777F něco udělat, zatímco A350 perspektivní emisní normy splňuje již nyní.

Airbus tak tlačí Boeing do defenzívy a vnucuje mu produktová rozhodnutí. Pokud donutí upřednostnit vývoj 777XF, zbude Boeingu méně kapacit a prostředků na vývoj nástupce řady 737. (Foto: Airbus, ATR Aircraft, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace