Co zatím víme o A350F

  • 01.08.2021 08:30

Šéf Airbusu Guillaume Faury v rámci komunikace pololetních výsledků oznámil ve čtvrtek rozhodnutí představenstva vyvinout a prodávat nákladní verzi populárního letadla A350. Rozhodnutí to bylo očekávané, neboť v posledních měsících Airbus svůj záměr konzultoval s velkými potenciálními zákazníky. Tato jednání Airbus definitivně ujistila o zájmu trhu. Letoun má být v komerčním provozu okolo roku 2025. Pro výrobu využije Airbus část výrobní haly, kterou osvobodila ukončená výroba A380. To jsou zatím také jediná „tvrdá“ fakta, která dal výrobce na stůl.

Airbus přešlapoval okolo rozhodnutí o vstupu na trh v tomto segmentu drahnou dobu. O důvodech jsme psali zde. Boeing nezahálel a od roku 2000 dodal trhu 544 širokotrupých nákladních letadel: 747-400F, 747-8F, 767F a 777F. Kromě toho k 30. červnu evidoval dalších 109 objednávek na nákladní letadla, v podstatě půl na půl na typy 767-300F a 777F. Vzhledem k výrobním problémům s letadly 787 a odkladům typu 777X držel prodej nákladních letadel a jejich vojenských modifikací Boeing nad vodou po celou dobu, kdy nemohl prodávat 737 MAX. Airbus čelil dominanci Boeingu nabídkou ne zrovna úspěšného A330F. Na druhou stranu je zde nový emisní standard ICAO, který po roce 2028 může náskok Boeingu částečně vymazat. K tomu se dostaneme dále.

Komerčního selhání se Airbus paradoxně dopustil na bázi relativně velmi dobrého výchozího postavení, které si na trhu širokotrupé nákladní dopravy vybudoval typem A300F. Těch dodal Airbus zákazníkům 104 exempláře. Na ně navázala jen necelá čtyřicítka letadel A330F. Na A330F od loňského roku nemá Airbus jedinou objednávku.

Stávající vedení Airbusu je rozhodně více nadšené, pokud jde o perspektivy nákladní letecké dopravy, než bylo to předcházející. Důležitým impulsem pro rozhodnutí (kromě nepřehlédnutelného triumfu Boeingu) byl prudký růst potřeby přepravy nákladů v loňském roce. Faury je přesvědčen, že změny jsou trvalé a trh po roce 2025 pozitivně „exploduje“. Očekávání Airbusu potvrzuje i nejnovější komerční prognóza Boeingu, která předpokládá v letech 2020 až 2039 potřebu dodat 2430 nákladních letadel, z čehož 930 bude širokotrupých.

Faury (i Boeing) mají nepochybně pravdu, že pandemie přivedla řadu zákazníků k poznání, že letecká doprava nákladů je velmi efektivní. Mezi zákazníky nákladní dopravy patří zprostředkovaně také běžní spotřebitelé, kteří si objednávají dodávky zboží on-line. A jejich objednávky v budoucnosti jenom porostou. Čím dál více zboží spotřebovávaného západním světem se vyrábí a bude vyrábět v Číně a na Dálném východě.  

Krize změnila také pohled dopravců na nákladní dopravu. Řada společností přečkala krizi díky přesunu kapacit z osobní do nákladní přepravy a nyní vidí v nákladní dopravě důležitý způsob diverzifikace. Využití nákladních letadel vzrostlo vloni meziročně o 48 %, a to v době, kdy společnosti odstavovaly z provozu tisíce letadel pro přepravu cestujících. Lufthansa vloni přepravila pouze 12 % nákladů jako „belly cargo“ v nákladních prostorech letadel pro přepravu cestujících. Vše ostatní připadá na nákladní letadla a letadla, která byla pro přepravu nákladů upravena.

Z toho, co zatím víme, je zřejmé, že A350F bude schopen přepravit náklad o hmotnosti okolo 100 t, aby se vyrovnal konkurenčnímu Boeingu 777F, který přepraví až 104 t. A musí to umět efektivněji, jinak nenajde na trhu místo.

Víme, že konkurent Boeingu 777F vznikne kombinací komponent A350-900 a A350-1000 a půjde o poněkud kratší letadlo, než je A350-1000. Protože trup letadla je z velké části kompozitový, modifikace nebude úplně snadná. Do trupu nelze zjednodušeně řečeno vyřezat díru pro nákladové dveře, jak by tomu bylo v případě tradiční konstrukce z hliníkových slitin.

Airbus v konstrukci nového letadla využije zkušenosti z letadel Beluga XL. Konkrétně půjde o automatizovaný systém pro optimální rozmístění nákladu a jeho nakládku/vykládku, který již Airbus úspěšně používá v těchto strojích.

A co je mimořádně důležité, je zde nový emisní standard ICAO (Annex 16), který stanoví přísné emisní limity pro nově vyrobená letadla. Letadla, která jsou nyní ve výrobě a nesplní nové limity, nebude možné po roce 2028 již dále vyrábět. To znamená, že v roce 2028 bude muset Boeing zastavit výrobu 777F, pokud tedy nepřistoupí k zásadní modernizaci. S ohledem na vývoj typu 777X k tomu asi již nedojde. Stávající motory GE90 plní standard Volume II, avšak nesplní limity Volume III. Motor GE-90-115 letounu 777F emituje (CO EI) 35 g/kg spáleného paliva, zatímco Rolls-Royce Trent XWB-97 pohánějící A350 má podle EASA indexu CO EI pouze 7,74 g/kg spáleného paliva. (Foto: Airbus, tab.: Boeing, 2x la-livery.net ) 


Fotografie k článku



Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace