Penta prodá výrobce letadel Aero Vodochody i s letištěm

Penta Investments Marka Dospivy prodá zbrojařské skupině Omnipol s maďarským investorem nejen výrobce letadel Aero Vodochody, ale také vodochodské letiště. Uvedl to mluvčí Penty Ivo Mravinac.

O prodeji výrobce Aero Vodochody informovaly firmy v červnu 2020, přičemž letiště nebylo součástí oznámené transakce. Uzavření obchodu se očekávalo během několika týdnů. Proti původním plánům se termín výrazně opozdil a celá transakce se v mezidobí podstatně změnila. Původně měla Penta prodat Aero Vodochody Omnipolu Richarda Hávy s maďarským lobbistou a podnikatelem Andrásem Tomborem, který měl mít v AERO Investments Partners 51% podíl. Tomu se však podle zdrojů HN nakonec nepodařilo zajistit financování a v transakci ho proto nahradil maďarský aristokrat, finanční manažer, bývalý velvyslanec Maďarska ve Velké Británii a manžel mluvčí maďarského kabinetu Kristóf Szalay-Bobrovniczky (viz foto 1), který má blízké vazby na premiéra Viktora Orbána.

Není jasné, zda letiště Vodochody bylo do transakce zahrnuto a zvýšilo její hodnotu, nebo bylo přidáno jako „oslazení“ projednávané transakce. Rozšíření transakce o letiště není žádným překvapením. Již dříve server planes.cz analyzoval, že případná změna vlastnictví Aero Vodochody je zřejmě neoddělitelná od vlastnictví Letiště Vodochody. Jedno bez druhého prostě nedává příliš smysl, a to zejména v situaci, kdy perspektiva vybudovat z Letiště Vodochody druhé civilní dopravní letiště pro Prahu nevypadá příliš nadějně.

Penta získala Aero Vodochody v privatizaci v roce 2006 a kolabující firmu zachránila od krachu. Penta zamýšlela vybudovat ve Vodochodech nízkonákladové letiště. Bývalý šéf ruzyňského letiště Martin Kačur připravil v roce 2010 projekt letiště pro nízkonákladovou dopravu s roční kapacitou 3,5 milionu cestujících. Poté Penta strávila sedm let boji o posudek EIA. Kýžené zelené razítko nakonec získaly Vodochody až v roce 2017 a termín zahájení komerčního provozu naplánovaly na rok 2024-2025. Proslýchá se, že záměr nevyvolal potřebný zájem ani u Ryanairu ani Wizz Airu, easyJet zase typicky preferuje provoz z hlavních letišť. Původní plán na využití letiště se proto s největší pravděpodobností nerealizuje a letiště bude dále sloužit především potřebám výrobce Aero Vodochody.

Marek Dospiva se přitom dostal k projektu letiště za mimořádně příznivých podmínek, a to v podstatě výměnou za pozemky pod plánovanou novou drahou letiště Praha. Držením pozemků Penta (resp. Oakfield) efektivně blokovala výstavbu paralelní dráhy, a tím i hodnotu Letiště Praha. Pořízení pozemků byl brilantní tah.

Přes počáteční úspěch se v poslední době Aeru příliš nedaří. Firma ztratila několik významných kontraktů. Za rok 2019 společnost realizovala ztrátu před zdaněním ve výši 1134 mil. Kč. Podle tiskové zprávy Penty hospodařila firma se ztrátou rovněž vloni. (Foto: HVG, Aero Vodochody, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související kategorie

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace