ČSA podaly návrh na vlastní úpadek v únoru, přižemž ve svém insolvenčním návrhu uvedly dluh v celkové výši 1,8 miliardy korun. Následně dne 10. března Městský soud v Praze vyhlásil úpadek společnosti a věřitelé dlužníka byli Usnesením vyzváni, aby nejpozději do 10. května přihlásili své pohledávky, pokud tak již neučinili dříve. Přezkumné jednání bylo nařízeno na 7. června.
Nyní se ukazuje, že celková výše přihlášených pohledávek je až desetkrát vyšší a může překročit 18 miliard korun. Vyplývá to z informací zveřejněných deníkem E15.cz.
Většinu pohledávek uplatnil Airbus, a to za objednávky čtyř letadel A220 a tří A321XLR, které ČSA objednaly v roce 2019. Je zřejmé, že pohledávka na úrovni 18 miliard korun by s největší pravděpodobností byla pro společnost fatální. Dopravce odmítl situaci komentovat s tím, že smlouva s Airbusem je předmětem obchodního tajemství.
První dva objednané A220 měla společnost převzít koncem loňského roku, letadla A321XLR okolo roku 2025. Airbus uvádí, že ČSA nesplatily faktury, které mají po započtení úroků z prodlení hodnotu 6,4 miliardy korun. Další faktury za 2,1 miliardy má dopravce ještě zaplatit. Pokud ČSA od smlouvy odstoupí, budou muset zaplatit 8,5 miliardy korun. Celková výše pohledávek přihlášených Airbusem tak činí asi 17 miliard korun. Pohledávky zákazníků za zrušené lety činí takřka miliardu korun. Smartwings přihlásily do insolvenčního řízení pohledávky přes 350 milionů korun. Obě firmy jsou součástí letecké skupiny Smartwings Group.
Oprávněnost přihlášených pohledávek bude posuzovat Insolvenční správce ze společnosti Iskol. S ohledem na zkušenosti a reputaci Airbusu lze očekávat, že výše pohledávek přihlášených výrobcem je správná. Vzhledem k řádovému rozdílu ve výši pohledávek udávaných ČSA a výší pohledávek přihlášených do insolvenčního řízení lze očekávat incidenční spory.
Podle insolvenčního správce Michaela Šefčíka ze společnosti Iskol bylo uplatněno okolo 5500 přihlášek.
Pro přežití firmy bude rozhodující červnová schůze věřitelů, která přihlášené pohledávky posoudí. Věřitelé mají možnost odejmout podniku v úpadku přednostní právo na reorganizaci. Výše přihlášených pohledávek může být určující při rozhodování, zda schválí reorganizační plán předložený společností. (Vizualizace: Airbus, foto: planes.cz)
ČSA na poslední chvíli zachrání "neznámý investor" z dálného východu.
Mám obavy, že tohle je ta poslední kapka než se loď jménem ČSA definitivně potopí.
Moc nevěřím, že by ČSA letadla odebraly ... Smartwings by možná měly zájem o A321XL pro lety do Karibiku a A220 mohly být slušným letadlem pro ČSA.
Ale kdo ví jak to celé dopadne.
To Václav Paluzga: Airbus přihlásil pohledávku vyplývající z objednaných letadel a z důvodu opatrnosti pohledávku, která vznikne v případě, že by ČSA odstoupily od objednávky. Skutečná výše pohledávky je tak poloviční, zhruba 8,5 miliardy. V případě odstoupení od objednávky chce Airbus náhradu škody a zisku ve výši 8,5 miliard, jak je v článku uvedeno.
Výše přihlášené pohledávky Airbusu je možná správná, ale od její hodnoty bude odečtena cena těch nedodaných letadel... ČSA nedluží Airbusu 18 mld, ale 18 mld mínus 7 letadel.
Celkem 5 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Předpokládám, že se ČR ještě stihla za nějaké ty úvěry zaručit, aby na tom nevyhnutelném krachu náhodou netratila nějaká mezinárodní banka.