České aerolinie podaly u Městského soudu v Praze žádost o povolení reorganizace

  • 26.02.2021 12:44

ČSA dnes vydaly následující tiskovou zprávu:

České aerolinie (ČSA) dnes podaly u Městského soudu v Praze návrh na reorganizaci podle insolvenčního zákona. Návrh na reorganizaci byl podán z důvodu ukončení mimořádného moratoria a po vyčerpání všech možných řešení složité finanční situace způsobené celosvětovou krizí odvětví letecké dopravy v důsledku šíření nemoci COVID–19. Cílem reorganizace je záchrana společnosti a volba co nejvýhodnějšího řešení pro věřitele.

ČSA byly do koronakrize ziskovou společností a do platební neschopnosti se dostaly v důsledku pandemie onemocnění COVID-19 a souvisejících mimořádných opatření přijatých vládou ČR a vládami ostatních států. Přes doporučení Evropské komise a sdružení leteckých dopravců IATA jsou vystaveny nerovné hospodářské soutěži se svými přímými konkurenty, kteří na rozdíl od ČSA a v souladu s doporučeními EK obdrželi od svých vlád finanční pomoc.

Český stát se odmítl na záchraně ČSA, páté nejstarší letecké společnosti na světě, podílet i přesto, že akcionáři projevili ochotu finančně na jejich záchraně participovat.

České aerolinie a jejich mateřská společnost Smartwings od 28. srpna 2020 žádaly vládu ČR o zřízení kompenzačního programu COVID – letectví (sedačkovné) a poskytnutí podpory za zrušené lety v období nouzového stavu od 14. 3. 2020 do 24. 5. 2020, kdy nemohly létat a uskutečnit tak 7198 letů, obdobného programu, jako jsou programy COVID - BUS, COVID - Ubytování a COVID - Cestovní ruch. Odůvodnění, že tuto pomoc či vytvoření programu podpory letectví není možno poskytnout jediné společnosti na trhu, postrádá logiku a je v přímém rozporu s tím, co pro záchranu leteckých společností učinily jiné státy.

Mateřská společnost Smartwings řeší situaci řádným moratoriem s podporou věřitelů. Provoz obou společností je nadále zachován a ČSA a Smartwings zajišťují všechny plánované lety dle letových řádů a v závislosti na vývoji epidemiologické situace v jednotlivých zemích a cestovních omezeních obnovují další linky. Obě společnosti plánují řešit svou situaci v rámci společného koncernového řešení, které povede k jejich záchraně a je výhodnější pro věřitele. Navržená reorganizace je poslední možností, nedojde-li k přehodnocení přístupu vlády České republiky.

Letecká doprava je v důsledku pandemie onemocnění COVID-19 jedním z nejpostiženějších odvětví ekonomiky. Kvůli koronavirové krizi ČSA a Smartwings propustily již na 600 zaměstnanců a realizovaly celou řadu restrukturalizačních opatření.

ČSA koncem roku 2020 měly zařadit do své flotily nejmodernější úsporná letadla Airbus nové generace a strategie společnosti počítala s rozvojem destinací a sítě linek, včetně dálkových. V důsledku vyhlášení nouzového stavu a zavedení mimořádných opatření v souvislosti se šířením nového koronaviru ČSA zaznamenaly v roce 2020 ztrátu ve výši 1,57 miliardy korun a bezprecedentní propad tržeb ČSA na cca 20 % úroveň tržeb roku předchozího.

Tisková zpráva ČSA


Související fotky


Související články

Komentáře



VÍtek - nepřihlášený host (...135.28...)
28.02.2021 23:58

Je to hra na city.... Na druhou stranu, už jsme vyhodili 600 mld, takže pokud k tomu jednu dvě přidáme, je to ÚPLNĚ jedno. Taková je celosvětová politika a nezaplatí to nikdy nikdo, viz. dluhy USA a Japonska. Teď už počítačová hra...BOHUŽEL :-(

petrp (...188.243...)
27.02.2021 13:26

Martine takových by bylo.......

milhaus (...188.252...)
27.02.2021 09:23
To Petrp

Výdaje rozpočtu ČR jsou plánované 1800 miliard, myslíš, že by se tam dvě miliardy nenašly?

petrp (...188.243...)
27.02.2021 07:12

....je to hooodně tvrdé, ale na jednu stranu vidíš nafintěnou blondcku že jí málo dotují zavřené fitko a na druhé straně tu máš ukrajinské uklízečky, něco nebude dobře.

petrp (...188.243...)
27.02.2021 07:10

milhaus......Martine na jednu stranu máš pravdu, ale na druhou stranu kde na to všechno vzít?
Kompenzovat veškerou podnikatelskou činnost po dobu delšího než jeden rok?????
To bychom jako stát museli začít podnikat stylem bratr Žižka, ale obávám se, že na to nejsme dost silní....:-)

milhaus (...178.96...)
26.02.2021 21:23
to MichalC

Směšuješ dohromady dvě věci, kompenzace za omezení činnosti a záruku za úvěr.

milhaus (...178.96...)
26.02.2021 21:20
Souhlas

Souhlasím s Jirkou, když vláda zakázala létat tak by to měla kompenzovat, tak jako to kompenzovala jiným, byť i ta kompenzace nestojí za moc. Bohužel se jasně ukazuje, že hrabiše a jeho partu dementů nezajímá nic jinýho než cpaní peněz do Agrofertu a jiných firem za svěřeneckých fondů. Ostatně i prodej podílu ČSA, který patřil Letišti Praha byl na základě požadavku stbákovy vlády.

Filip - nepřihlášený host (...163.13...)
26.02.2021 18:15

Jo tak ať sw vrátí Csa peníze co si od nich před covidem půjčili a né že to teď splácí tím že za Csa létají linky :DDD

Jirka - nepřihlášený host (...161.166...)
26.02.2021 16:13

Proč je to snůška lží? Jasně, je to jejich tisková zpráva, chtěl zachránit společnost a to co budujou, ale pravda je ta, že konkrétně ČSA byli před COVIDem v zisku, to, že se díky COVIDu nedalo cestovat neni jejich vina stejně jako to neni vina autobusových dopravců nebo podnikatelů v cestovním ruchu. Nicméně autobusoví dopravci (ač na tom byli lépe než aerolinky, neboť jejich výkony jsou převážně vnitrostátní a vnitrostátní doprava tak neupadla) dostali státní přísvěvek/sedačkovné, pokud je mi známo tak pro železniční dopravce se taktéž chystá.. Tak proč nedostali podporu letečtí dopravci? Čím jsou horší než autobusoví a železniční?!

Úvěr z programu Covid Plus je jen úvěr, ten je třeba vrátit. A o úvěry se státní zárukou si mohli požádat i Ti autobusáci taky. Takže oni maj úvěr + podporu a Smartwings jen úvěr. Opravdu Vám to přijde jako v pohodě a spravedlivé?

MichalC (...63.98...)
26.02.2021 13:44

Možný konec ČSA není problémem programu Covid Plus, je věcí vlastníků ČSA. Dopravce Smartwings již získal státní garanci na úvěr 2 milirad korun. Žádat o úvěr (resp. garanci) v rámci COVID Plus může mateřská společnost nebo jednotlivé společnosti. V případě, kdy žádají jednotlivé společnosti, musí být celková částka podělena mezi jednotlivé společnosti, které pak o svůj podíl žádají samostatně. V tomto konkrétním případě o dvoumiliardový úvěr (s garancí státu) požádal dopravce Smartwings, nikoliv ČSA. ČSA proto na státní pomoc (úvěr s garancí státu) nedosáhnou, pneboť Smartwings na ČSA nepamatovaly.

Není tedy pravda, že "český stát se odmítl na záchraně ČSA podílet". Smartwings si prostě zajistily celou státní podporu pro dopravce Smartwings a nulovou pro dopravce ČSA. Vlastníci ČSA místo toho nyní žádají o nevratnou půjčku 1.1 milirady korun a sedačkovné 1/4 milirady korun.

Celkem 11 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace