Norwegian v agónii. Pokračuje se šesti letouny na státem subvencovaných linkách.

  • 15.11.2020 08:30

Předlužený Norwegian ztrácí za čtvrtletí asi 143 milionů dolarů, rezervy hotovosti se odhadují na 378 milionů dolarů. Pokud tedy nepřijde zázrak nebo státní pomoc, společnost nejpozději v polovině roku 2021 skončí. Norská vláda 9. listopadu druhý balík státní podpory odmítla s tím, že by se jednalo o neefektivní využití peněz daňových poplatníků. Druhá vlna pandemie v kombinaci se zimním obdobím nízké poptávky mohou konec urychlit. Akcie společnosti jen za letošní rok ztratily 97 % své hodnoty a jsou v podstatě bezcenné.

Dříve třetí největší nízkonákladovka Evropy sníží podle oznámení Norwegian Air Shuttle z tohoto týdne počet letadel v provozu na pouhých šest letadel, která budou létat na 12 vnitrostátních linkách subvencovaných vládou. Firma propouští dalších 1600 zaměstnanců.  

Firmu pohřbila megalomanická expanze leteckého parku a rostoucí síť linek. Firma šlápla na brzdu příliš pozdě, aby se situace obrátila. K problémům firmy přispěly problémy motorů Rolls-Royce Trent, které postihly flotilu Dreamlinerů, a uzemnění modelu 737 MAX. A nejnověji samozřejmě pandemie a restrikce v cestování.

Pohled na růst leteckého parku dokládá, nakolik iracionální byly představy o růstu leteckého parku a možnosti rychle rostoucí kapacity prodat a prodat se ziskem. V roce 2012 společnost objednala 122 Boeingů 737. Aby toho nebylo málo, objednal Norwegian ve stejném roce ještě stovku letadel Airbus A320neo. Firma, jejíž park tvořilo 70 letadel, tak závazně objednala 222 letadel s opcí na dalších 150. Airbus přitom naznačuje, že firma neměla nikdy plán, kde chce Airbusy nasadit. Zdá se, že pořizování letadel a rozvoj sítě společnosti nebyly nikdy provázány. Později firma objednala ještě 110 Boeingů 737 MAX.

Kuriozní peripetií v nákupní historii Norwegian byla úvaha pořídit SuperJety. Těch Norwegian nezávazně objednal v roce 2019 40 exemplářů s tím, že součástí kontraktu budou přeletová práva na transsibiřských tratích. Prvních 10 SuperJetů mělo jít k pobočce Norwegian Argentina, která sama o sobě byla dalším přehmatem společnosti. Poté, co se informace objevila v tisku, Norwegian sice jednání o nákupu SuperJetů potvrdil, ale přispěchal s ujištěním, že žádný kontrakt podepsán nebyl. To ale neříkala ani informace výrobce letadla, která mluvila o Memorandu, nikoliv závazném kontraktu. Na explicitní dotaz planes.cz, zda Norwegian podepsal Memorandum nebo jiný nezávazný dokument týkající se pořízení SSJ100, společnost nereagovala.

Vzhledem k mimořádným objemům objednávek letadel má smysl zamyslet se nad jejich pořizovací hodnotou. V žalobě na firmu Boeing podané 29. června Norwegian uvádí, že společnost zaplatila za 18 Boeingů 737 MAX miliardu dolarů. To by odpovídalo 55,5 milionu dolarů na letadlo, což se zdá příliš mnoho, a to zejména v kontextu zakázky na 110 letadel. Vnucuje se proto otázka, nakolik efektivní byl procurement Norwegianu. Samozřejmě neznáme detaily, co kontrakt obsahuje nebo neobsahuje.

Protože řada letadel společnosti byla následně prodána a pronajata, Norwegian nyní musí platit leasingovým společnostem za letadla, která stojí na zemi. Podle serveru planespotters.net má firma 129 letadel, takže 123 letadel zůstává mimo provoz. Firma byla nepochybně schopna vzhledem ke své krizi vyjednat s leasingovými společnostmi významně příznivější ceny pronájmů, ale ty stále nebudou nenulové. Stejně nenulové budou i náklady na údržbu letadel, které nejsou používány.

Pohled na průběh výnosů Norwegian mezi rokem 2008 a 2019 ukazuje nárůst o 600%, přičemž počet cestujících stoupl o 300 %. To na první pohled vypadá jako impozantní výsledek. Problém je, že k zajištění 600% růstu výnosů firma potřebovala zvýšit kapacity o 750 %, takže jednotkové výnosy poklesly. Výnosy na dostupnou sedačku a kilometr (RASK, revenues per available seat-kilometer)  tj.) stouply o asi 20 %, zatímco odpovídající náklady (CASK) se snížily pouze o 18 %. Poměr RASK a CASK ukazuje graf Aero Analysis.  

To potvrzuje, že primární příčinou krize společnosti byl její překotný růst, který management nedokázal dostatečně včas dostat pod kontrolu. Blížící se katastrofu ignorovali i akcionáři, a to přes všechny možné nepřehlédnutelné příznaky krize.

Přes to všechno měla firma dobré řešení na dosah, a to když v dubnu 2018 koupila skupina IAG 4,62 % společnosti a podala dvě nabídky na nákup 100 % akcií Norwegianu. IAG viděla v pořízení Norwegianu příležitost konkurovat Ryanairu na evropských linkách a posílit podíl IAG na transatlantických linkách. Mohla také racionalizovat provoz společností LEVEL a Norwegian. Obě nabídky však Norwegian odmítl s tím, že neodpovídají hodnotě společnosti a zdůraznil, že firma má i jiné nabídky. Firma nikdy nesdělila, o jaké zájemce se jedná, a je nanejvýš pravděpodobné, že takoví zájemci nikdy nebyli. Již v době jednání s IAG byla firma ve ztrátách.

Společnost nyní neochvějně pokračuje v pokusech získat státní podporu. Jiné varianty už zřejmě neexistují. (Graf: Aero Analysis, foto: planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace