Boeing NMA (797) znovu ve hře

  • 24.01.2020 13:00

Nový šéf Boeingu nechá revidovat či dokonce restartovat práce na vývoji perspektivního letadla Boeing NMA. Zároveň chce vyhodnotit změněnou situaci na trhu. Proto je součástí nového přístupu zadání studie, která má definovat budoucí trh a z toho vyplývající požadavky na nový letoun. Jedná se o poněkud překvapivé rozhodnutí, a to zejména v době, kdy ještě není vyřešena krize 737 MAX a program 777X nabírá zpoždění. Náklady na řešení krize 737 MAX mohou jednoduše dosáhnout výše nákladů potřebných na vývoj nového letadla. 

NMA míří s kapacitou 220 až 270 cestujících na středně dlouhých tratích na tzv. střední trh. Jedná se segment, pro který jsou letadla jako Boeing 737 a Airbus A320 příliš malá a letadla Airbus A330neo nebo Boeing 777 příliš veliká. Letadlo má překlenout rozdíl mezi jednouličkovými a dvouuličkovými letadly. Odtud tedy označení „nový střední trh“. Boeing NMA měl původně řešit náhradu dosluhujících Boeingů 757 a 767. Zkušenosti z vývoje NMA mají být zároveň využity pro vývoj nástupce 737 MAX.

Letadlo má být vyráběno ve dvou variantách. Menší 797-6 pro 228 cestujících s doletem 8300 km a větší 797-7 pro 267 cestujících s doletem 7700 km. Vývoj nového letounu obvykle trvá 6 až 7 let, ale Boeing slibuje, že letadlo, jehož vývoj ještě nebyl schválen, půjde do komerčního provozu již v roce 2025. Urychlení vývojových prací má být dosaženo pomocí digitálních technologií a nového business modelu NMA.

Boeing rozhodnutí o vývoji letadla již několik let odkládá, ale formálně program zatím nezrušil. Rozhodnutí o vývoji a výrobě však zatím představenstvo společnosti neschválilo. Myšlenka nového letadla naráží od samého počátku na obavy investorů, že se bude opakovat situace s Dreamlinerem, jehož vývojové náklady mnohonásobně překonaly náklady plánované. Situace okolo 737 MAX obavy bezesporu posílí.  

V mezidobí do tohoto prostoru Airbus mimořádně úspěšně nabízí A321XLR, který si během pouhého půl roku zajistil na 500 objednávek. Řadu z nich od amerických provozovatelů. Ze stejného důvodu drží Airbus v portfoliu menší verzi A330neo, A330-800, která je podle výrobce pro tuto roli také vhodná. První dodávky A321XLR (s prodlouženým doletem) leteckým společnostem jsou plánovány na rok 2023.

Opakovaný odklad rozhodnutí a trvající nejistota okolo programu NMA umožnily Airbusu z části vyřešil problém obnovy leteckého parku amerických společností. American Airlines a United Airlines mají od loňska objednáno každá po 50 letadlech A321XLR. (Obr.: Leehamnews)


Fotografie k článku



Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace