COMAC C919 kvůli konstrukčním problémům nabere zpoždění

  • 21.01.2020 13:00

Dne 29. prosince vykonal první let šestý a zároveň poslední prototyp čínské obdoby Airbusu A320 nebo Boeingu 737, COMAC C919. Letoun je určen pro přepravu až 168 cestujících a získal zakázky od 20 leteckých společností. Katalogová cena letounu má být až o 30 % pod cenou západních konkurentů.

Počátkem ledna pronikly na trh informace, že odborníci firmy COMAC se dopustili chyb ve výpočtu konstrukce letadla. Chybné údaje byly předány také dodavateli motorů CFM International. Oprava chyb si vyžádá nějakou dobu a projekt se proto opozdí. Výrobce motorů CFM International ani COMAC se k těmto informacím nevyjádřili.

Že vývoj letadla není bezproblémový, naznačuje fakt, že prototypy C919 absolvovaly výrazně méně hodin testovacích letů, než prototypy ruského MC-21-300. Do letových zkoušek MC-21 se již zapojili inspektoři Evropské agentury pro bezpečnost EASA. Prototypy C919 údajně zatím nalétaly pouze 20 % hodin požadovaných regulátorem CAAC (Chinese Civil Aviation Administration) pro certifikaci. Původně byla certifikace očekávána v roce 2021. Vloni společnost oznámila, že certifikace si vyžádá ještě dva či tři roky.

Závady v návrhu letadla dokládají, že čínský letecký průmysl má jen omezené znalosti týkající se návrhu velkých letadel. Na prototypech se podle informací zpravodajství Reuters objevily během zkoušek únavové trhliny v oblasti stabilizátoru. Neočekávané vibrace způsobily poškození motorů CFM International a jejich vysazení za letu.

Mimo vývoj C919 předal COMAC zákazníkům 22. regionální letoun ARJ21-700. Tento stroj převzala společnost Chengdu Airlines, která je shodou okolností jedním ze spoluzakladatelů firmy COMAC. V parku společnosti se jedná již o 18. letoun tohoto typu. Dalším provozovatelem letounu je společnost Genghis Khan, která provozuje tři letouny a dalších 22 má objednáno. Další stroj má China Flight General Aviation Company, která využívá letoun pro telemetrii.

Bylo by samozřejmě žádoucí, aby se na trhu objevil skutečný konkurent duopolu Airbus/Boeing, ale zatím nic nenasvědčuje, že se tomu tak v dohledné době stane. Naopak, pokud letos dojde k ustavení společného podniku Boeing Brasil, pozice duopolu přesáhne 99% podíl na relevantním trhu. (Foto: COMAC)


Fotografie k článku



Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace