Sir Tim Clark (Emirates): Airbus bude litovat dne, kdy zrušil program A380

  • 16.11.2019 08:30

Emirates převzaly 11. listopadu svůj 113. Airbus A380, dalších sedm strojů ještě převezmou. Tím výroba superjumba skončí.

Prezident Emirates Sir Tim Clark, velká osobnost odvětví letecké dopravy, byl a zůstává velkým zastáncem A380. Před zahájením veletrhu v Dubaji poskytl obsáhlé interview pro AirlineRatings týkající se Airbusu A380, ze kterého vybíráme:

  • Především se Tim Clark vyjádřil k nedávnému rozhodnutí Air France zbavit se A380. Objasnil, že Air France ustrnula na 10 strojích, zatímco Emirates svou flotilu rozšiřovaly. Pokud je ve flotile jen 10 letadel, mění se takový „sub-park“ v noční můru, která způsobuje vysoké náklady. Naproti tomu Emirates se díky rozsáhlé flotile A380 těší výrazně nižším nákladům na letadlo (A380), než tomu je v případě Air France (a dalších). Superjumbo přitom nabízí zákazníkům bezkonkurenční komfort – bar, sprchu a velkoplošné obrazovky. Air France a Lufthansa však z A380 udělaly letadlo jako každé jiné a svou šanci tak pohřbily. A pokud jde o British Airways, chybou bylo, že neobjednaly letadla ve velkých kvantech, aby odlehčily přetíženému Heathrow. Dubaj by měla stejný problém, pokud by nebylo A380, a Emirates by nedosáhly bez A380 dnešních přepravních výkonů.
  • Naneštěstí se Airbusy A380 dostaly na trh ve špatný čas. V 90. letech došlo k prudkému růstu počtu přepravených cestujících a zároveň byly marže dopravců vysoké. Nedostatek slotů společnosti výrazně omezoval. A ten se nyní znovu projevuje. Emirates posílají na Heathrow šest A380 denně a všechny jsou plné. Pokud by Airbus udělal větší verzi A380-900, Emirates by na svých šesti slotech obsloužily vice cestujících a letadla by obsadily také. K Emirates se dostala letadla A380 v roce 2008, právě když ceny paliva vyletěly na rekordních 145 USD/barel (pozn. nyní jsou na 62 USD/barel) a letecké společnosti se pod tlakem cen v období 2008 až 2010 hroutily. A380 ztratil šanci. Jedině Emirates držely superjumbo nad vodou. Většina společností kupovala pouze po několika kusech, v lepším případě deset. Pokud by letadla přišla již v roce 2004, měla by větší šance.
  • Dnes generální ředitelé a představenstva leteckých společností ve světle krachů různých leteckých společností raději kupují menší letadla, protože nechtějí rozhodovat v cenách okolo 350–400 mil. USD za kus. Prostě si koupí menší a palivově efektivní letoun za 160 mil. USD a je to. Chtějí se vyhnout rizikům.
  • Pokud jde o efektivnost, A380 spotřebuje na cestě z Dubaje do Los Angeles okolo 200 t paliva a přepraví 515 cestujících. Boeing 787-9 přepraví 230 až 240 cestujících a při dvou letech 787 jsou palivové náklady na cestujícího příznivější u A380.
  • Odletová spolehlivost A380 dosáhla za posledních pět měsíců 99,5 %. V začátcích nasazení letadla však byla odletová spolehlivost pouze 90 %. To znamená, že letadlo udělalo čtyři či pět cyklů za den a další den mělo poruchu.
  • Tim Clark je přesvědčen, že Airbus bude litovat dne, kdy se rozhodl výrobu superjumba ukončit. Se zotavením globální ekonomiky začne poptávka růst. Ale zůstane tu problém letišť, které nerostou tak rychle, jak rostou počty cestujících, tj. o 4 % ročně. Letecké společnosti převezou každý rok o 160 mil. cestujících vice, a tak se to bude opakovat každý další rok. S nárůstem poptávky se budou muset vyrovnat letadla s kapacitou okolo 250 cestujících. V důsledku toho bude poptávka vyšší než nabídka a letenek ceny půjdou nahoru. V polovině příští dekády ceny již vyrostou podstatně – protože A380 má kapacitu 517 cestujících, zatímco 777-9 jen 380.
  • Pokud jde o budoucnost, Emirates plánují do konce příštího desetiletí provozovat možná až stovku A380 a letadla zůstanou v provozu ještě po roce 2030. Dva první letouny budou vyřazeny příští rok, první A6-EDA půjde v roce 2021 nebo 2022. Asi 40 nebo 50 stávajících strojů se má vrátit k leasingovým společnostem. Pro tato letadla však neexistuje druhotný trh. Pokud se tedy Emirates rozhodnou, že je budou potřebovat dále, nabídnou za ně cenu, která má smysl. Ale pokud na to leasingové společnosti nepůjdou, jsou tu 777X. Pokud trh poroste od roku 2022 meziročně o 4-6 %, mohou Emirates zjistit, že A380 budou dále potřebovat. Nedostatek slotů na letištích se přitom bez A380 stane ještě palčivějším.

Celé interview AirlineRatings je možno nalézt zde. (Foto: Gulf Business)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



O.M. - nepřihlášený host (...143.171...)
19.11.2019 00:01

Rozvíjející se trh jednouličkových letadel s dlouhým doletem naznačuje, že mezi dalekými destinacemi se bude moci létat přímo a ne přes huby. Tím poklesne vytížení hubů a tím i potřeba velkoletounů jako je A380. Koneckonců i Emirates si pořizují letadla menší než A380, ani prodeje triplsedmiček nejsou nijak ohromující. Letadla s kapacitou 500 pax jsou holt zatím pro většinu spojení příliš velká.
Uvidíme.

Radek - nepřihlášený host (...212.223...)
18.11.2019 08:14
A380

Jenže nezmínil jeden problém, Nutný rozestup po startu A380 kvůli turbulencím je tak velký, že tam, kde odstartují 2 A380, stihnou odstartovat 3 B777 nebo 4 B787/A330 - takže nasazení A380 téměř nezvýší kapacitu letiště. A380 by hlavně pomohlo sklopné křídlo s větším rozpětím.

Rampa - nepřihlášený host (...24.140...)
17.11.2019 17:57
Ad jen

Právě že to slovíčko "NEŽ" v té větě není, to jen Vy ho tam vidíte :-) A bez něho má zcela jiný význam. Níže to přesně cituje přispěvatel Víťa.

Jen - nepřihlášený host (...24.41...)
17.11.2019 15:16

kde prosim?

jedine misto, kde se vyskytuje 787c je cast, ktera tvrdi pravy opak - 2x787 je vyhodnejsi, nez A380

Rampa - nepřihlášený host (...24.140...)
17.11.2019 10:46
Ad jen

Ne, vy si to jeste jednou pozorne prectete ☺ Je tam jasne receno, ze 1x380 je v prepoctu na cestujiciho ekonomictejsi nez 2x787

Adla (...17.10...)
17.11.2019 07:53
Hanba... ctenaru

Interview je hodne zajimave a pokud nekdo rozumi A380, pak jsou to Emirates. Je smutne, ze to nekteri ctenari nepochopili.

jirp (...24.40...)
16.11.2019 20:41
Tim Clark

Je zajimave, kolik ma planes.cz ctenaru, kteri jsou daleko chytrejsi nez Tim Clark. Sice ridi jednu z nejuspesnejsich leteckych spolecnosti, ale zjevne tomu nerozumi. Jo a strani Airbusu. Asi kvuli tomu je polovina objednavek 777X prave od nej.

Starboy - nepřihlášený host (...179.19...)
16.11.2019 19:47
A380

No, já si myslím, že všechny strany (Airbus, aerolinky, výrobci motorů) si za aktuální stav A380 a jeho ukončení výroby můžou tak trochu sami. Na jednu stranu třeba říct, že Emirates byl hlavní tažný kůň pro jejich výrobu. Na druhou stranu si myslím, že mít 120 těchto strojů je dost i na takový hub jakým je Dubai. Ideální stav může být mezi 40-60ks pro ty největší aerolinky tj. Emirates, Air France, Lufthansa, BA a třeba někdo z USA a dalších pár zákazníků s počtem mezi 10-20 kusy.
Kdyby se toho ,,nebáli'' tak by možná i Airbus šel do nějaké neo verze a třeba by se chytl za nos i nějaký výrobce motorů (ačkoliv jak je psáno výše, tak ti mají svých problému hromadu). Air France a jejich naříkání je podle mě typická francouzská vlastnost. Jestli to nejsou schopni uživit na trasách CDG - LAX/JFK tak pak není problém v letadle, ale u letecké společnosti.
Osobně nejsem fandou toho aby A380 létala na každé letiště což můžeme vidět u Emirates, ale mezi velkými huby proč ne.

Petr - nepřihlášený host (...162.113...)
16.11.2019 15:23
Ze ho hanba nefackuje...

Sám přispěl k ukončení programu a změnil objednávky na A350 a teď bude něco vykládat. Měl jsem možnost Tima potkat ještě když byl v BA a kdyby to vedl dal, tak BA už dávno zkrachuje. Jeho geniální myšlenky BA malém položily, až tak, ze se musela sloučit s Iberii a zaměřit se na Španělsko a její nizkonakladovky, jinak už je to dnes mrtvá aerolinka. V Emirates má dávno jen ceremoniální funkci a i tak to má sám dost nahnute.

Na druhé straně, Airbus si za to muže trochu sám, kdyby dokázal nabídnout delší verzi -900 nebo spis -1000 (to křídlo to v pohodě unese) a neo k tomu, určitě by nebyl důvod končit. Jenže ani RR a ani EA nemají dost silný motor, aby to takové letadlo utahlo. RR se topí v problémech s Trent pro 787, GEnx pro 777X se ani nedostal od země a geared PW1Xxx má už dvacet let dětské nemoci. Není nikdo kdo by nabídnul motor co má 440-480kn pro verzi -1000. A tak bohužel A380 konci.

jen - nepřihlášený host (...99.137...)
16.11.2019 14:37
kulica

vy ale nejste ve sporu :) vzdyt i emirates tady rekl, ze 787 je ekonomictejsi :)

chce si to precist jeste jednou, pomalu.

Celkem 14 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace