Smartwings obrátily a přiznaly chybu své posádky. Popírají, že by se jednalo o systémový problém.

  • 13.09.2019 08:00

Interní šetření dopravce označilo za chybu jednání své posádky, která letěla 22. srpna letadlem Boeing 737-800 (OK-TVO) z řeckého Samosu do Prahy rozhodující část letu na jeden motor. Vyplývá to z informace Úřadu pro civilní letectví uvedených v České televizi. Vyšetřování incidentu Úřadem pro civilní letectví a Ústavem pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod zatím nebylo uzavřeno.

Na palubě letadla bylo 170 cestujících a letadlo letělo na jeden motor přes dvě hodiny vzdušným prostorem několika zemí. Podle zatím dostupných informací posádka rovněž o letu na jeden motor neinformovala služby řízení letového provozu. Postupy, běžná praxe v těchto případech velí přistát na nejbližším vhodném letišti.  

Doposud Smartwings trvaly na tom, že „posádka postupovala v souladu s bezpečnostními a provozními postupy pro tyto případy a letadlo bezpečně přistálo. Velitel letadla patří k nejzkušenějším ve společnosti, posádka měla situaci pod kontrolou a rozhodně by nic nepodcenila,“ Podle informací z obvykle dobře informovaných kruhů byl „za berany“ šéfpilot společnosti. Pokud přijal toto „nestandardní“ řešení, možná  převážila ekonomická rozvaha nad bezpečností. Přistání na diverzním letišti podél cesty by představovalo milionové náklady na vypravení náhradního letadla, posádky, vyplacení kompenzací cestujícím atd.

Případ letu QS1125 je mimořádný a logicky vzbudil mimořádnou pozornost veřejnosti i médií. Předseda představenstva společnosti Smartwings Jiří Šimáně se nechal v Deníku slyšet, že „novináři by se měli mírnit, cítím hodně antipatií, nenávisti, bonzáctví lidí. Nechte to v klidu vyšetřit“.

O dalším postupu vyšetřování tohoto vážného incidentu Úřadem pro civilní letectví a Ústavem pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod budeme informovat.

 


Související fotky


Související články

Komentáře



Peter - nepřihlášený host (...225.200...)
09.03.2020 11:05
něco nového?

Neví někdo jak se vyvíjí připad jednomotorvých orlů? Možná jsem něco přehlédnul, ale po půl roce bych aspoň předběžné závěry od UCL očekával...

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
16.09.2019 14:58

2 Martin_Plzeň.
Těžiště byznysu TVS leží v létání pro cestovky, takže to, jestli si vy nebo jiní jednotliví zákazníci u TVS už letenku nekoupíte, je až tak nepálí. A cestovky si u nich to letadlo vždycky objednají, protože kde jinde ho seženou tak levně.

petrp (...188.232...)
13.09.2019 16:12

.., to nemá smysl se urážet, to že ani Smartwings nebo ČSA nepatří ke světové špičce, ale spíš na druhý konec je jasné asi každému, bohužel:-/ Travela jen pokračuje stejně pod jiným jménem a ČSA , bohužel, převzaly jejich standardy........a v letectví věčné dohánění nějakého zpoždění , údržba opožděných letadel mezi jednou a pátou ráno na ploše letiště , časový stres a tlak směrem z vedení společnosti , hlavně at to odletí nemůže vést k ničemu dobrému.

petrp (...188.232...)
13.09.2019 16:05

Kalamajka...odborný diskusní servr, takový u nás není, každý si plácá a plácá, nebo reje jako Ty........takže Planes je platforma pro setkávání lidí se stejnými zájmy.......obdorné servry se vyjádří a nenechají plácat lidi nesmysly v diskusích...

Martin_Plzeň - nepřihlášený host (...178.208...)
13.09.2019 15:46
@ Pavel Nový

Děkuji za urážky a teď vysvětlení: Nechtěl bych pracovat ve firmě, která si svými incidenty vytváří horší a horší pověst. Když si vezmu, jaká byla před 15 lety prestiž létat pro ČSA nebo TVS, tak teď je mi těch zaměstnanců jednoduše líto.

Pokud s nimi chce jistý Pavel Nový létat i nadále, nemám s tím problém a přeji šťastný let.

Pavel Nový - nepřihlášený host (...91.165...)
13.09.2019 15:23
Pro Martin z Plzne

Ty musis být ale zamindrákovaný blb a rozhodne si z tebe sedne SW na prdel... až ti stará zaveli ze chce letět na dovolenou tak stejne poslušně poletíš ... Ukaz mi firmu která dovoluje zaměstnancům probírat firemní záležitosti na internetu... přečti si v..e svoji pracovní smlouvu se svoji firmou... a nejlépe dvakrát.

Martin_Plzeň - nepřihlášený host (...178.208...)
13.09.2019 14:58

Omyl, pane Šimáně. Novináři se tentokrát případu chytili výborně a nehodnotili podle "paní Vomáčkové, která seděla v letadle a podala nám svědectví", ale sehnali si jasné důkazy od kompetentních lidí a tím rozpoutali veřejnou diskuzi.
Vaše vyjádření je silně amatérské a svědčí to o úrovni celé firmy. Zaměstnanců, kteří nesmí snad ani na internet, je mi líto...

Ať už se to povede zamést pod koberec nebo ne, u mě SW skončil.

Martin

Kalamajka - nepřihlášený host (...42.239...)
13.09.2019 14:52

Vždy si na internetu a v tisku čtu o těchto incidentech a píšou tam, že se to řeší na odborných leteckých serverech. Nikde jsem tam ale nenašel planes.cz. Možná kdyby se zeptali pana petrp tak by měli jasno.

Petr - nepřihlášený host (...11.119...)
13.09.2019 14:13

ÚCL je jen jedna strana mince. I když bude souhlasit, že šlo o jednorázové selhání a že není třeba trestat, tak to nic nemění na tom, zda někteří pasažéři třeba neusoudí, že raději poletí s někým o pár kaček dražším, u kterého je ale bezpečnost cestujícího absolutní princip a nejen zbytný náklad.

Například moji důvěru v Maxe nezmění to, zda bude Boeing potrestán, ale zda mě Boeing přesvědčí, že se poučil. A stejně tak moji důvěru v SW změní jen to, že mě SW přesvědčí, že se poučili. "Šlo o ojedinělé selhání posádky, zapomeňte" mě rozhodně nepřesvědčuje. A své nejbližší letenky už také mám KL, ne OK/QS.


Mate mě, že si SmartWings nemohou dovolit zaměstnat odborníky na PR. Odborník na PR by totiž jistě dokázal panu Šimáně vysvětlit, jak vypadá profesionální reakce v této situaci. Třeba něco jako "Incidentu jsme si vědomi a bereme jej velmi vážně. Plně spolupracujeme s ÚCL při jeho vyšetřování a navíc vyhodnocujeme možné porušení vnitřních pravidel. Chci vás ujistit, že bezpečnost cestujících je pro nás na prvním místě. Do ukončení vyšetřování nebudeme poskytovat další informace. Děkuji." (Tady nejde o přiznání viny. Vyšetřování samozřejmě může zjistit, že k ničemu špatnému nedošlo. Ale pokud něco špatného hledáme a nenajdeme, tak je to přesvědčivé; zatímco pokud a priori dokazujeme, že nic špatného nebylo, tak výsledek nemá vypovídací hodnotu.) Každopádně adekvátní reakce určitě není "je to komplot a štvanice" a určitě neobsahuje slova jako "bonzáctví". Paradoxně až teprv tato reakce pana Šimáně mě přesvědčila, že to *je* systematický problém a že SmartWings *nebere* bezpečnost vážně; protože, jak se říká, ryba smrdí od hlavy.

Osobně si to vysvětluji tak, že SmartWings neřídí profesionálové, kteří svojí práci rozumějí. A to mě utvrzuje v rozhodnutí volit jiné dopravce, dokud mě SmartWings nepřesvědčí o změně.

Jindra - nepřihlášený host (...91.150...)
13.09.2019 10:25

To byla ale doba než SW kápl pravdu.Časem to vyprchá a létá se dál.

Celkem 16 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace