Air France protestuje proti záměru francouzské vlády uvalit ekologickou daň na letecké dopravce

  • 11.07.2019 08:00

Společnost Air France se 9. července ostře ohradila proti prohlášení vlády, které obsahuje návrh na zavedení ekologické daně ve výši od 1,5 EUR do 18 EUR na letenku pro lety z Francie, a to počínaje rokem 2020.

Air France argumentuje, že nová daň poškodí Air France v konkurenci s jinými dopravci, a to v době, kdy společnost potřebuje posílit své investice, aby mohla nasazením nových letadel snížit exhalace. Air France připomíná, že její aktivity generují asi 1,1 % národního HDP a zaměstnává 350 tisíc pracovníků. Je také hlavním soukromým zaměstnavatelem v pařížském regionu.

Skupina Air France se již zavázala spolu s dalšími leteckými dopravci snížit exhalace CO2 o 50 % do roku 2050, a to v souladu se závěry pařížské klimatické dohody. Air France již od roku 2012 platí emisní povolenky v rámci systému EU ETS (Emissions Trading Scheme) a od roku 2021 bude přispívat v rámci program CORSIA pro mezinárodní lety, což dohromady představuje 200 milionů EUR ročně.

Ekologická daň představuje dodatečný náklad 60 mil. EUR ročně. Skupina Air France provozuje 50 % letů z Francie. Vnitrostátní lety přitom již nyní generují ztrátu 180 mil. EUR ročně (rok 2018).

Rozhodnutí vlády je podle Air France nepochopitelné také proto, že výnosy daně budou použity kromě jiného na podporu silniční dopravy, nikoliv pro transformaci letecké dopravy. Taková transformace letecké dopravy by byla myslitelná např. státní podporou přechodu na biopaliva v letecké dopravě či disruptivních inovací.

Je jistě paradoxní, že vlastníkem skupiny Air France je ze 14,3 % francouzský stát, a je tak spolu s Holandskem největším akcionářem společnosti. Další asi 3 % společnosti tvoří zaměstnanecké akcie. Hospodářská situace Air France není nijak růžová. Společnost je zadlužená a hospodářské výsledky letošního roku jsou špatné. Kumulativní ztráta Air France od roku 2013 přesahuje 700 mil. EUR. Jen za 1. kvartál letošního roku skupina pracovala se ztrátou 303 mil. EUR, což představuje dramatický nárůst proti ztrátě 118 mil. EUR za stejné období loňského roku. Ze ztráty 303 mil. připadá na Air France 256 mil. EUR. Sektorové zdanění letecké dopravy je za této situace velmi nešťastný krok.

Lze se domnívat, že poté, kdy plány francouzské vlády na razantní zvýšení daní smetly protesty Žlutých vest, státní kasa hledá náhradní zdroje výnosů – např. digitální daň, pokuta 50 mil. EUR společnosti Google či nejnověji právě návrh na zdanění letecké dopravy. Dodatečné daňové výnosy mají umožnit financovat rostoucí výdaje státního rozpočtu. (Foto: BoardingArea, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



atlas - nepřihlášený host (...168.37...)
11.07.2019 14:30

Globalna klimaticka zmena prisla politikom velmi vhod.
Mozu zavadzat tolko dani kolko ich napadne, a ludia sa nemozu ani branit, lebo ten kto nechce je oznaceny za cloveka ktoremu na planete nezalezi.

planesfun (...17.10...)
11.07.2019 14:24
Na hlavu

Cele to ekologicke silenstvi je na hlavu. Vsichni chapou, ze nejlepsi cestou jsou nova letadla. Nebo kdyby vlady EU konecne rozhodly Single European Sky. Zavest dalsi dane je ale jednodussi.

Ted to zavede Holandsko.

PepaK - nepřihlášený host (...153.81...)
11.07.2019 14:16

Je to postavené na hlavu. O to pak budou mít míň peněz na nákup novějších a ekologičtějších letadel.

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace