Organizace Airlines for Europe kritizuje zprávu Evropské komise o dopadech letecké dopravy na životní prostředí. Staví se proti zdanění leteckého paliva.

  • 09.06.2019 08:30

Organizace Airlines for Europe upozornila ve svém stanovisku ze 7. června na řadu chyb a povrchnost analýz, které obsahuje zpráva Evropské komise o letectví. Chce, aby se vlády členských zemí raději věnovaly efektivním metodám boje proti emisím CO2 místo oslabení odvětví zavedením dodatečných daní. Zavedení dodatečných daní pouze omezí možnosti dopravců pořídit si modernější letadla, která jsou ohleduplnější k životnímu prostředí a odstraní jejich motivaci rozšířit používání biopaliv. 

Odvětví letecké dopravy nyní zaměstnává v zemích EU 9,4 mil. zaměstnanců a přispívá do ekonomiky (HDP) 615 mld. EUR, tj. asi 4 % celkového HDP. Od roku 2012 přitom platí letečtí dopravci za emise v rámci evropského systému emisních povolenek EU Emissions Trading System (ETS). Žádný jiný druh dopravy přitom za znečištění neplatí.

Od roku 2009 investovaly letecké společnosti 889 mld. USD a pořídily 12 200 nových letadel. Let moderním letadlem produkuje přitom jenom polovinu exhalací, než tomu bylo v roce 1990. Použití biopaliv může přinést další snížení o 80 %.

Organizace zejména kritizuje, že politici nejsou schopni dohodnout efektivnější organizaci leteckého provozu, která je fragmentovaná přežitým územním principem a jejíž reforma by přinesla přinejmenším 10% snížení CO2. Projekt jednotného evropského nebe (Single European Sky) je podle A4E zpožděn již o 18 let. Místo toho se Komise uchyluje ke zjednodušeným řešením, jako je dodatečné zdanění paliva. Návrh Komise přitom přehlíží některá negativní hlediska zdanění, zatímco zveličuje negativní dopady letectví na životní prostředí.

Příkladem je úvaha, že dražší letenky povedou k 10% snížení počtu cestujících, což přinese 11% snížení emisí. Nedávno zveřejněná studie holandského Ministerstva financí přitom dokládá, že k takovému snížení nedojde. Holandsko je paradoxně jedním z nejaktivnějších propagátorů dodatečného zdanění paliva, takže se zdá, že pravá ruka neví, co dělá levá. Obecně platí, že řada „zelených daní“ a dalších ekologických opatření zaváděná členskými zeměmi EU se minula účinkem a snížení emisí CO2 nepřinesla. Biopřísady do automobilových paliv jsou toho příkladem.  

Zpráva EK uvádí, že pokles zaměstnanosti o 600 000 pracovníků letecké dopravy bude kompenzován novými příležitostmi v ostatních oborech. Zpráva ale nevyhodnotila dopad 10% poklesu počtu cestujících na turistický ruch, a to včetně zaměstnanosti v oblasti turistiky, kde nyní pracuje v zemích EU na 13 mil. pracovníků. Zanedbává rovněž efekt přesunu exhalací od letectví k alternativním způsobům dopravy.

A4E připomíná, že letecká doprava je dnes jediným druhem dopravy, která odvádí poplatky za exhalace v rámci systému EU ETS. Cena povolenek stoupla v posledních letech na trojnásobek a činí 25 EUR za tunu CO2. Zpráva EK však vytváří mylný dojem, že letecká doprava za znečištění nic neplatí. (Foto: EC, planes.cz)


Fotografie k článku



Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace