Airbus dodá letos zákazníkům až 890 letadel. Má našlápnuto stát se největším světovým výrobcem dopravních letadel.

  • 04.05.2019 08:30

Přes potíže s výrobou letadel Airbus A320 způsobenou nedostatkem motorů vloni splnil Airbus svůj závazek dodat zákazníkům rekordních 800 letadel. Pouze o šest letadel tak zaostal za Boeingem. Guillaume Faury, nový šéf Airbusu, potvrdil plán dodat letos zákazníkům až 890 letadel. Faury se tradičně soustředí na zvýšení výroby, a to zejména optimalizací výrobního procesu a nasazením automatizace. Airbus by se splněním tohoto cíle velmi pravděpodobně stal největším světovým dodavatelem dopravních letadel a triumfoval nad Boeingem. Boeing navíc musel po katastrofě dvou letadel dočasně snížit výrobu modelu 737 MAX. Původně plánoval vyrobit až 905 komerčních letadel.

Airbus SE ohlásil výborné výsledky 1. kvartálu (https://www.airbus.com/investors/financial-results-and-annual-reports.html), kdy dosáhl 24% nárůstu výnosů na 12,5 mld. EUR. Vyšších výnosů bylo dosaženo díky zvýšené výrobě a vyšším dodávkám letadel. Náklady spojené s ukončením výroby A380 jsou vyčísleny na 61 mil. EUR. Skvrnou jinak vynikajících výsledků je, že společnost zaznamenala 86% pokles kvartálního čistého zisku na 40 mil. EUR, a to kvůli mimořádným nákladům vyvolaným zákazem vývozu zbraní do Saúdské Arábie. Ty představují ztrátu asi 297 mil. EUR. Vývoz vojenské techniky blokuje Německo. Airbus má přitom v této věci podle svého finančního ředitele „svázané ruce“ a varoval, že další vývoj je obtížné předvídat. V důsledku zmíněné politické interference poklesl zisk na akcii z loňských 0,37 EUR na 0,05 EUR. Postoj Německa vyvolává obavy o perspektivy zbrojní výroby v Evropě.  Akcie Airbusu po zveřejnění kvartálních výsledků poklesly o 1,35 %.

Na konferenci odmítl Faury odpovědět na dotaz, kolik zákazníků Boeingu 737 MAX chce přejít na A320neo. Pouze konstatoval, že i před „událostí“ byla poptávka po A320neo velmi silná. V polovině roku chce Airbus zvýšit výrobu letadel rodiny A320neo na 60 měsíčně a v roce 2021 na 63 měsíčně. Úzkým hrdlem je zejména nedostatek motorů. (Foto: EurActive, Airbus, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace