Čechoviny 146

Skenuji své staré negativy. Koupil jsem si k Ježíšku nový skener, který dokáže skenovat i negativy 6x6. Na začátku let sedmdesátých jsem si koupil tehdejší špičku mezi fotoaparáty ze zemí RVHP, tj. ze zemí komunistického ráje. Koupil jsem si Pentacon Six s několika objektivy. Dlužno podotknout, že fotoaparát byl po optické stránce opravdu skvělý. Zeiss to prostě uměl a neodnaučil se to ani v božské NDR.

Narazil jsem na obrázky, které jsem udělal po druhém lednu 1977 u hangáru F a v hangáru F. 2. ledna 1977 došlo na Ruzyni ke kuriózní nehodě. Proč a v čem kuriózní? I když vypadala hrozivě, nikomu se nic nestalo. Cestující měli jen pár boulí a od sněhu zničené boty.

Nehodu bych si dovolil popsat podle toho, jak jsem jí zažil – a jak si na ní vzpomínám. Nemám knihu pana kapitána Kellera a tak neznám obsah vyšetřovacích spisů, ale na rozdíl od něj jsem u toho byl.

Nastoupili jsme noční a po sedmé hodině volali ze staničního dispečinku, že na prahu dráhy 31 stojí osmnáctka do Bratislavy a že kapitán volal, že do něj asi narazili ti idioti, co uklízejí dráhu pluhem a že z něj asi teče palivo. „Vemte nádrž na odkalování a jeďte na práh dráhy se podívat, co se děje, ať nám kapitán pak zavolá, pošleme tam i tahač, aby letadlo odtáhnul, kdyby to bylo zapotřebí!“ Venku, jak se říká padaly „hov.. s háčkama“, padal hustý déšť se sněhem. To nejlepší počasí sednout si na traktůrek Desta, zapřáhnout za něj nádrž na odkalování paliva, což byla nádrž z IL 14 na kolečkách. Udělat si na pomalém traktůrku bez střechy výlet na čtyři kilometry vzdálený konec dráhy, to je výlet snů. Pepa Zloch, Franta Kropáček a já jsme vyrazili směr dráha. Vysílačky jsme neměli, protože ty, co jsme dostali, výrobky firmy Tesla. měly dosah asi padesát metrů a jejich baterky vydržely asi tak deset minut. Když stojí na dráze letadlo, nikdo nebude přistávat, to snad ani v Praze ne!

Zachumláni do vaťáků jsme vyrazili směr hasičárna, ta stála tam, co jsou dnes cisterny s palivem. Přijeli jsme k ní a chtěli jsme zahnout na dráhu a před námi ve vánici leželo letadlo na zemi a kolem něj se ve sněhu motali cestující a posádka. „Kde jste se tu vzali, proboha?“ Jitka Kolínová v lodičkách a vedoucí kabiny Láďa Brož přešlapovali ve sněhu a drkotali zubama: „Honzo, zavolej někoho prosím tě, nebo tady zmrznem!“ Otočil jsem traktůrek a jel jsem k hasičárně asi sto metrů vzdálené. Pepa začal zvonit na zvonek a kopat do zamčených dveří. Otevřel nám rozespalý hasič a povídá: „Co chcete vy debilové?“ „My jsme debilové, jo? Támhle vám vy „hasiči“ leží u nosu letadlo na zemi, teče z něj palivo a jsou tam cestující, sami jste debilové!“ Hasiči mají správně sledovat každé přistání a start, ale tehdy si ustlali a dělali hají. „Zavolejte autobus pro cestující a jeďte to tam hlídat, na prahu dráhy stojí ještě osmnáctka, o kterou tu stotřicet čtyřku rozebrali!“ Hasič nás napřed podezíral, že jsme pod vlivem, ale Franta, který byl výkonným džudistou, hasiče vzal, vlastně ho nesl až na roh jejich kutlochu a tam ho opět postavil na zem: „Už to vidíš ty blbe!“ „Ty vole, no to je průser!“ Hasič se otočil a utíkal zpět do hasičárny, aby zalarmoval záchranné práce. My jsme se vrátili k cestujícím a k letadlu: „Jitko, za chvíli tady bude autobus a odveze vás.“ „Já mám kabát v letadle, ale tam mě nikdo nedostane!“ „To je v pořádku, jděte od toho co nejdál, jsou všichni venku?“ Kapitán Jirounek potvrdil, že jo, že je letadlo prázdné. A tak ve vrstvě rozbředlého sněhu se cestující jen tak na lehko brodili až k dráze, na což jsme jim svítili vysokozdvižným vozíkem. Pepa ujížděl s traktůrkem zavolat na staniční dispečink, aby jim řekl, co se ve skutečnosti stalo. Jedna parta hasičů vyrazila na dráhu k osmnáctce, druhá hlídala, aby se nic nestalo u vraku tůčka. Konečně přijel autobus pro cestující a posádku (po čtyřiceti minutách!). Hasiči prohlédli vrak letadla a potvrdili, že je prázdný. Někteří cestující se vydali sami pěšky k budově letiště. Pasováci se divili, kde se tam vzali promočení a jen v košilích. „Mmmy jjjsme přiletěli z Leningradu!“ „No vypadáte, že jste spíš přišli pěšky!“ poznamenal jeden pasovák, jehož IQ bylo nižší než datum. Jen málo bylo těch, kteří ho měli vyšší. Ale ono ani IQ31 není žádná sláva…

Kapitán osmnáctky, když tam přijeli kluci s dvanácsettrojkou, se vyklonil z kabiny, jestli je letadlo v pořádku, že by chtěli konečně odletět. „Kam bys chtěl letět, když ti chybí kus letadla?“ Palubní mechanik Hrubý říkal, že jenom do něčeho najeli. „Prdlajs jste najeli, sedla na vás sto třicet čtyřka a urazila vám ocas!“ Přijeli hasiči, schody a autobusy a odvezli cestující.

Jak k takové nehodě mohlo dojít? V sedm hodin se měnila služba řídících provozu. Jeden dal povolení k najetí na dráhu a druhý, který ho střídal, to nevěděl a povolil letadlu z Leningradu přistání. V Praze v té době neexistovaly pojížděcí radary, takže nastupující dispečer nemohl o osmnáctce vědět. V TU 134A OK-CFD seděla zkušená posádka. Na přistání letadlo vedl druhý pilot Mirek Sedlák. Když vypadli z mraků asi ve sto metrech, viděli, že na dráze stojí letadlo! Kapitán tam dal plné plyny a druhý pilot přitáhnul. Díky jejich duchapřítomnosti a zkušenosti se podařilo odvrátit fatální nehodu. Tůčko bylo na odpis, ale nikomu se nic nestalo. Člověk si vzpomene, že něco podobného se stalo na Tenerife v březnu 1977, kdy se potkala na dráze dvě Jumba a následek byl tragický – 583 mrtvých a 61 zraněných. Tam to zavinil super sebevědomý kapitán KLM. Tady situaci posádka naopak zachránila.

Jestliže se domníváte, že byla posádka za tento čin odměněna, mýlíte se! Naopak, generálská junta, která tehdy ČSA vládla, se snažila vše zamést pod koberec, vlastně se nic nestalo! IL 18 OK-NAA byl opraven a dolétal u ČSA. Nakonec byl přelétnut do Kbel, kde úspěšně chátrá. TU 134A OK-CFD byl 30.8.78 sešrotován a jelo se dále močálem černým, kolem bílých skal!

Mým přáním do Nového roku je, aby se nikdy nic podobného na Ruzyni už nestalo (vlastně nikde na světě)!

Autor: Jan Čech



Související kategorie

Komentáře



Jarda - nepřihlášený host (...86.101...)
02.02.2017 18:06
Tu134 A

Koukám na tvůj příspěvek a je mi jasné ze nechceš diskutovat ale jen provokovat a prudit. Mieel ti to dobře napsal. Nehraj si tady na pilota, protože ty si maximálně lítal s papírovou vlaštovkou po dvoře. Ty údaje pokud sou pravdive ti asi řekl nějaký bývalý pilot u piva. Tak tady nemachruj, zklidni hormon a šoupej nohama.

MIEEL - nepřihlášený host (...102.79...)
02.02.2017 04:20
TU 134A

Hele ty Tupoleve, já tam píšu pokud se nepletu. ne že to tvrdím na sto procent. A za druhé, ten sys tém druhé kategorie pro TU 134 A byl vyvinut. Najdete o tom zmínku třeba v příloze Letectví 1975. MIEEL Ale to nic nemění na tom, co tam píšu.

Tu-134A - nepřihlášený host (...236.196...)
31.01.2017 12:01
MIEEL - Ještě k textu

MIEEL, arbiter pravdy v letecké publicistice, jistě nechtěně, klesl na úroveň individuí, které kritizuje. Studiem "literatůry" si mohl snadno ověřit, že Tu-134A byly v ČSA provozovány za minim první kategorie ICAO, tj. VIS 800m, RVR 720m a DH 60m. Později, zejména s ohledem na dokonalejší pozemní vybavení na některých letištích, byla zavedena minima tzv. úplné první kategorie tj. RVR 550m a DH 60m.

Bubak - nepřihlášený host (...255.55...)
26.01.2017 17:42

...he...tady je zase nablito! :-)

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
23.01.2017 10:11
Pánové, pánové,

mám vám ještě jednou zopakovat ten citát z Vyšetřování ztráty třídní knihy od JdC?
Dobrá.
"A víte, co mi řekl? Vykvajzněte se na to!!!"

Dolanský - nepřihlášený host (...208.45...)
21.01.2017 18:12
donekonečna natvrdlej Černej

Černý, ty si z havárie moc nepamatuješ, protože jsi z auta vypadl nalitej jak slíva. Něco jiného ty chytráku je pamatovat si neznámého policajra, kterého vidím jedenkrát za život a nebo někoho známého. Paní Kolínová Čecha určitě znala. Ty jsi úplně sjetej, prozraď nám v čem jedeš. Vy se vemte s Čechem za ruku jděte k tomu moravákovi do sklípku tam dostanete oprávněně po hubě a už se vám konečně rozsvítí v těch vašich kebulích a přestanete tady opluzovat.

Radek Černý - nepřihlášený host (...181.13...)
21.01.2017 02:13
Teda MIEELE

to jsi mě zklamal. To jsem jako jen slepej, blbej a největší hovado? Jsem teda myslel, že sáhneš po ostřejší munici. Že ty mě máš vlastně rád?:-)
Btw právě o ty důkazy mi jde, zatím tady zazněly jen názory, domněnky a různé úhly pohledu. Důkaz musí být z nezávislého zdroje a musí být hodnověrně ověřitelný. Nic takového tady zatím nezaznělo.

MIEEL - nepřihlášený host (...48.34...)
21.01.2017 00:50
IQ2

pro Radka Černého
Člověče, po těch všech důkazech, co jsme tady všichni předložili, tak IQ32 je pro Vás jen zbožným přáním. Vy jste nejenom hluchý a slepý, ale i blbý, to se nedá jinak říct. Vám opravdu nemá smysl něco vysvětlovat. Všichni rozumní tady dokázali, že Čech je lhář, a zakomplexovaný lempl, ale Vy budete pořád papouškovat dokola ty Vaše nesmysly. Takový rádoby moralisti jako jste Vy, to bývají v reálném životě ty největší hovada. Všem slušným se omlouvám za trochu tvrdší vyjadřování, ale s tímto zabedněncem to jinak nejde.MIEEL

Radek Černý - nepřihlášený host (...181.13...)
20.01.2017 22:55
Dolanskej, MIEELE

Vy jste teda yntelygenťy, jak vám dojdou argumenty, tak jen vulgárně urážíte a napadáte ostatní. Jen duševní ubožák se uchýlí k tomu, aby někoho napadal skrz národnost, barvu pleti či vyznání. Teď mě napadá - že vy budete ti pasováci? Protože každý, kdo má IQ 32 a vyšší, slovenštinu bez problémů zvládá. Mimochodem p. Litvansky má samozřejmě pravdu. Vždyť i sám autor p. Čech tam přiznává, že událost popisuje tak, jak si ji pamatuje on a neusurpuje si žádným způsobem právo na jedinou a svatou pravdu. A že si ho Jitka nepamatuje? Proboha, vždyť to bylo před více než 40 lety! Já jsem měl před 20 lety autonehodu a ani za boha živýho bych si nevzpomněl, kolik policajtů tam u toho bylo, natož abych je identifikoval a to je jen poloviční doba!
A taky mě mrzí, že lidi, jako např. moravák Honza Konečný, píše jaký je p. Čech gauner a že by mu dal po čuni, ale neuvedl žádný konkrétní argument. Mě by to teda strašně zajímalo, co ten p. Čech tak strašného dělal. Prý jen, že mu dva kapitáni něco navykládali ve sklípku. To klidně mohlo být to, že nevyvěsil vlaječky do oken při VŘSR a nešel do prvomájového průvodu. Já nechci p. Čecha obhajovat, protože jako člověka ho až tak dobře neznám, ale když někoho obviním, tak taky musím přidat i konkrétní důkazy, jinak je to pomluva, která, krom toho že je to srabárna, je taky zohledněna v trestním zákoníku §184 sazbou až na 2 roky. A že už i takové tresty padly.

Jan Litvansky - nepřihlášený host (...212.40...)
20.01.2017 06:14

chlapci MIEEL a Dolansky, vy mate snad spolocnych rodicov, ci co. Nuz a mily MIEEL, pravda je taka, ze ty si v zivote napisal menej stranok o lietadlach ako ja som stravil hodin cisteho casu za kniplom a baranmi. A samozrejme, ze na prasky nezabudnem. Hned ako to bude mozne, tak pojdem na najblizsie letisko a popozeram si skutocne lietadla. Uz sa tesim. Spokojny? Mohol by si mi uz konecne poslat tajny odkaz na tu tvoju literaturu, velmi rad do nej nazriem a postudujem, co si to tam vlastne rozoberal. Nehladaj v tom ironiu, mam uprimny zaujem o tvoje dielo, pokial si to vydaval knizne, tvoje knihy budu mat v mojej kniznici cestne miesto, slubujem.

Celkem 110 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace