Dnes je to přesně 30 let, kdy do Prahy poprvé přiletěl nadzvukový letoun Concorde. Ve středu 22. 10. 1986 na lince BA700/701 představila společnost British Airways Concorde jako změnu typu na lince, a to z důvodu 50. výročí pravidelných letů společnosti z Londýna do Prahy. Letoun s registrací G-BOAF přistál na dráhu 25 v 11:10 hodin a tehdy jej čekaly na letišti a v jeho okolí podle pamětníků tisíce lidí, na vyhlídkových terasách bylo více než těsno.
Palubní inženýr Ian Kirby nám před pár dny poslal k tomuto letu detaily:
Details of flight BA 700/701 Heathrow/Prague/Heathrow.
22nd October 1986.
Aircraft G-BOAF the last Concorde built.
Flight BA 700
Off chocks London 08:40
On chocks Prague 10:00
Block time 01:20
Flight time 01:07
Fuel at London 34,000 Kg
Flight BA 701
Off chocks Prague 11:29
On chocks London 13:13
Block time 01:44
Flight time 01:31
Fuel at Prague 35,000 Kg
V té době „pražskou“ linku British Airways létaly Boeingy 737 a občas jako změna na lince přilétl i Boeing 757.
Na další přílet tohoto nadzvukového letounu jsme si museli počkat až do roku 1996, kdy v Praze opět přistál Concorde British Airways. Poslední let Concorde BA s registrací G-BOAF byl i posledním letem tohoto typu vůbec, poté co dne 26.11.2003 přelétl z letiště Heathrow do Filtonu nedaleko Bristolu, kde je dodnes možné si jej prohlédnout. Celkově nalétal 18257 letových hodin a uskutečnil 6045 přistání.
Autor: Lubor Obendrauf
Lety BA do Prahy v 80. letech létaly, tak jak popsal M179. V roce 1986 už Tridenty u BA nelétaly, podle webu BA byly poslední dva staženy z provozu k 31.12.1985. V průběhu léta 1989 (ještě za komunismu) byla pak s postupným táním přidána čtvrtá frekvence BA 700/1 a to v neděli. B737-200 létal až do jara 1991, kdy byl nahrazen A320-100, to už BA 700/1 měla denní frekvenci letů
Děkuji všem za vyčerpávající informace!
BA létaly v období letního LŘ 1986 do PRG linku BA700/701 už je na otočku s B737-200 v po/st/pá , v určitém období na po/st lince zaskakoval BAC1-11-500. Změna na B757 byla vyjímečně. Linka LHR-PRG-BUD v.v. byla provozována ve stejné dny od konce března 1982 do konce března 1985 /v letím LŘ 1984 pravidelně s B757!/ a pak v zimním LŘ 1985/6. Poslední Trident 3 navštívil PRG v lednu 1984 a Trident 2 v květnu 1984.
Nikde jsem nic nenašel, jenom BEA měla práva na Evropu, středozemí a střední východ. Logicky by to měla být BEA.
V onen slavný den jsem pracoval. K Concordu směli pouze zasloužilí pracovníci vybraní pečlivě tehdejším soudruhem vedoucím. Smutně jsem se díval jen z povzdálí. Poprvé jsem měl pak šanci si tohoto krasavce prohlédnout na typovce u BA na Heathrow. V roce 1986 létali do Prahy BA s BAC one eleven a s posledními Tridenty. Pro doplnění "pražská" linka byla LHR-PRG-BUD a stejně zpět.
Jak se myslelo 50. výročí od letů do Prahy? Jak se jmenovala ta společnost co začala v roce 1936 do Prahy létat? British European Airways / Imperial Airways? Nevíte někdo?
Tak to jsem taky neviděl
Celkem 7 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Nebyl tady v Praze Concorde víckrát? Jsem přesvědčen že ano. Studoval jsem tehdy na FEL ČVUT, měli jsme odpoledne ruštinu a kolektivně jsme ruštinářku ukecali, že místo toho pojedeme "vítat Konkorda". Ochotně souhlasila, ba dokonce se s námi na letiště vydala. Bohužel, Ikarus (pro neznalé - kloubový autobus maďarské provenience) byl tak nacpaný a dlouholetou službou u dopravních podniků tak unavený, že ho cestou z kulaťáku k letišti všechno předjíždělo, dokonce i traktor (netuším, kde se tam tenkrát vzal, asi od technických služeb). Jisté je, že Concorde přihřměl v okamžiku, kdy autobus supěl na křižovatce z výpadovky k letišti.
Akorát se mi nezdá, že by to bylo v 86., to jsem teprv začínal. Tipoval bych rok 1988.