Lockheed A-12 na letadlové lodi USS Intrepid
Faktem je, že letadla Lockheed A-12 jsou vystavena v muzeích jen dvě. Také je pravda, že u exponátu, který je v New Yorku, je napsáno, že když jim Lockheed letadlo prodal, řekli jim kde stojí, ale nikdo jim nebyl ochotný říci kde a jak se odpojují křídla, aby v té době již neletuschopné letadlo dostali z Kalifornie do New Yorku. Trvalo nějakou dobu, než mechanici sehnali důchodce, který ve „skunk works“ pracoval a pamatoval si, že vnější křídlo je s motorovou gondolou spojeno na horní straně křídla pantem a že stačí rozpojit křídlo zespodu a křídla se dají jednoduše zvednout (stejný systém byl použit i u následovníka SR-71). Takže letadlo vlastně dávno po svém vyřazení bylo stále tajné. Jednu skvěle zrestaurovanou A-12 má soukromý sběratel Jim Godall v Minneapolisu. Jak se plně vybavený letoun včetně motorů k němu dostal, to ví pánbůh.SR-71 Blackbird
Zvláštní, že dodnes nikde nebylo zveřejněno, jak věrohodně rychle a vysoko vlastně toto letadlo létalo. V tabulkách je uvedeno: rychlost M=3+. Takže konec jedné senzace: žádní mražení Marťané, žádné létající talíře, nic takového. Sice stále svým způsobem tajemné letadlo Lockheed A-12, které je možné si prohlédnout v muzeu! V Evropě je možné vidět SR-71 (zvětšený dvoumístný následovník A-12) v muzeu US Air Force Museum Duxford, kde je možné nahlédnout i do kokpitu, takže lovci senzací mají po žížalkách!SR-71 Blackbird
O tom, že novináři píší ptákoviny jsem už psal. Již za dob Vietnamské války nás informovali o tom, jak tu a tu vesnici napadli američtí imperialisté nadzvukovými letouy Skyraider. Představil jsem si toto krásné vrtulové letadlo, jak chudák dvouhvězdicový osmnáctiválec musí kroutit čtyřmetrovou vrtulí, aby to tak rychle letělo! Ed Heinemann vymyslel skutečně vynikající letadlo, ale představa jak letí nadzvukově je skutečně absurdní. Nebo počet sestřelených B-52, který vysoce přesahoval počet vyrobených! V poslední době se velmi obšírně rozepisují noviny o černých skříňkách Airbusu Air France, který se zřítil do moře vloni 1. června. Podle záznamu nebyl kapitán ve chvíli pádu v pilotní kabině. No a co má být? Proč by tam měl sedět celých čtrnáct hodin? Na tom není nic zvláštního, ba dokonce, světe zboř se, to není ani předzvěstí katastrofy! Horší je například, když prezident se silným napoleonským komplexem do toho pilotům kecá. To, jak už víme, je předpoklad katastrofy. Pamatuji si, jak kdysi v dřevních dobách na lince do New Yorku dostala jedna paní v business třídě IL 62 po průletu turbulencí hysterický záchvat. Utěšovaly ji stevardky, nic platno. Pak přišel kapitán a ten silou své uniformy dámu přesvědčil, že je všechno v pořádku. Přišel i druhý pilot, telegrafista a palubní mechanik. Paní se skutečně uklidnila - tedy jen do té doby, než skrz otevřené dveře do kokpitu zjistila, že ten je prázdný a letadlo nikdo neřídí. Že ho řídí autopilot, který je kopií autopilota Sperry, který vymysleli v Americe ve čtyřicátých létech a tudíž je léty vyzkoušený, to jako argument nebrala. Tady jsem si vzpomněl, jak jsem u jisté společnosti s jistým kapitánem v kokpitu kouřil doutníky. Ba i druhý pilot se přidal. Bylo to v době, kdy všechny evropské aerolinky už byly nekuřácké. Ale let byl dlouhý a když nám CSD (vedoucí kabiny- vrchní stevard) zakázala zpívat, že to cestující ruší, tak jsme si zapálili. Já při tom ležel na palandě pro záložní posádku. Když tam na nás ta furie zase vlétla, že ten kouř je cítit po celém letadle, kapitán jí vysvětlil, že trénují let bez viditelnosti. Když viděla, jak se valí kouř z palandy, začala křičet, že letadlo hoří. „To hoří náš Hrošíček, viď Hrošíčku?“ Tak mě kamarádi díky mé postavě překřtili. Vyklonil jsem se z palandy a povídám: „Nějaký problém?“ „Všichni jste magoři a přestaňte smrdět, prosím!“ Neustále se v souvislosti s katastrofou Airbusu omílá, že zamrzly Pitotovy trubice neboli snímače dynamického tlaku. Mám za to, že to je také blbost. Jednak jsou tyto sondy vytápěné a potom vytápění je hlídáno dvojicí komputerů. Mimoto jsou tyto sondy na letadle čtyři. Selže-li tento systém jen na jedné pitotce, okamžitě se objeví na prostřední obrazovce tato závada doprovázená zvukovým signálem. V krajním případě, kdyby došlo k poškození obou computerů, což je téměř nemožné, ale čert nikdy nespí, lze na stropním panelu vyhřívání všech sond zapnout „na tvrdo“, bez regulace. Takže pravděpodobnost, že by mohlo dojít ke katastrofě vzhledem k zamrzlým pitotkám se rovná téměř nule. Budoucnost ukáže, kdo měl pravdu. Já sám se přikláním k názoru, že jim dal někdo nějakou prskavku na palubu a ta pšoukla nad mořem, nad největší hloubkou. P.S. Mýlil jsem se! Nehodu Airbusu Air France skutečně z části zavinila pro mne nepochopitelná závada na všech třech snímačích dynamického tlaku. Pak dál to už byl lidský činitel plus počítačová blbost (počítačová inteligence se může díky řetězu špatných rozhodnutí změnit v blbost, ostatně software dělají lidé).Máte pravdu, že letadel A-12 je vystaveno více než dva kusy, omlouvám se. Ale i ta blbá wikipedia, jak píšete, ví, že jich bylo vyrobeno pouze 13 a pět jich bylo zničeno při haváriích, takže jich nemůže být vystaveno 15. Jedině, že by nějaké přistavěli... Jednou z vystavených je 60-6927, která je cvičná dvoumístná verze.
Faktem je, ze Lockheed A-12 je rozhodne vystaven vice nez 2x. predminuly tyden jsem byl v San Diegu. Maji tam pekny Balboa park se spoustou muzeii a pred jednim z nich "sedi" napichnuty na klacku jeden Lockheed A12. Kdyz se kouknete i do blbe wikipedie, uvidite, ze za urcitych okolnosti jich muzete skouknout i 15.
SR-71 se po lehké trikové úpravě a přebarvení na chrom objevilo i ve Star Wars - jako křižník královny Amidaly v Epizodě I. Nebyl to jediný stroj, vycházející z reálu. Stíhačky Naboo N-1 vycházely designově i barevně z předválečného prototypu dvoumotorové stíhačky Grumman Skyrocket, Republic Gunship z Epizody II a Clone Wars prozměnu nezapře Mi-24. I X-wing z "klasické trilogie" měl svůj reálný předobraz - i když jen po technické stránce a trošku "naruby" - sovětský experimentální stíhač IS (istrebitěl skladnoj), kde se pro zvýšení rychlosti po vzletu zatahovalo spodní křídlo i s podvozkem do horního křídla a do boků trupu.
1982 vysel v L a K dost podrobny clanek o A 12 a SR 71 s obrazky a vykresy.
to pták: kdy ty údaje bereš, přečti si zprávu z vyšetřování: link://www.flightglobal.com/articles/2008/12/10/319969/violation-of-test-procedures-led-to-toulouse-a340-600.html
Srovnávat lanové(mechanické) řízení na dnešních proudových dopravních letadlech jako například B737 s Dakotou dost dobře nejde, je nutno si uvědomit, že tyto letadla se pohybují v mnohem větším rozsahu rychlostí výšek, centráží a hmotností. To znamená, že i když má letadlo primárně lanová- mechanický systém řízení, je v něm zařazeno množství analogových nebo digitálních prvků, bez kterých by bylo udržení letadla uvnitř letové obálky mnohem složitější, ne-li přímo nemožné. U B737 je to například Mach trim, speed trim, Yaw damper, Stall warning system a pod. Další věcí je že většina těchto letadel je vybavena nevratnými hydraulickými posilovači řízení, což znamená, že se z řídicích prvku (kormidel) nepřenáší zpětná vazba, což znamená, že na řídící páce není přirozený cit. Díky tomu musí být do systému zařazen umělý cit a případně systémy jako rudder press reducer, který se zvyšující rychlostí letu snižuje tlak hydrauliky do posilovačů a tím možné maximální výchylky kormidel.
další věc je, že většina všech letů probíhá se zapnutým autopilotem(takže de facto FBW:-)), který ochranu letové obálky softwarově dělá také, některé funkce přito fungují nezávisle na tom jestli je autopilot připojen nebo ne.
FBW systém dělá všechny tyo funkce softwarově, navíc jej lze provázat s ostatními systémy, což samozřejmě zvyšuje výkonnost celého systému.
Jestli jste četli zrpávu z vyšetřování nouzového přistání na řece Hudson, je tam jednoznačně napsáno, že FBW významě napomohlo posádce provést přistání tak hladce.
hxxp://technet.idnes.cz/jak-lepici-paska-za-50-haleru-zabila-70-lidi-a-znicila-letadlo-za-75-milionu-1za-/tec_technika.aspx?c=A070122_131031_tec_technika_NYV
konečně rozumnej názor, podepisuju :-)
Velmi souhlasím,pánové!
Celkem 40 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
V "Museum of Flight" v Seattle,WA maju kokpit z havarovanej SR-71 64-17977 do ktoreho sa da aj posadit. Pre mna jeden z top zazitkov navtevy. Uz len chyba aby sa dal zaklapnut kryt, ale to by asi niektori neprezili. Ono je to dost stiesnene aj bez toho, vedla stojaca kopia kokpitu FA-18 je proti tomu ako luxusne auto.