Evropská letiště v roce 2008

V průběhu roku 2008 došlo na evropských letištích v důsledku globální krize ke změně růstového trendu předchozích let a v posledním čtvrtletí počty přepravených cestujících skoro všude klesaly, mnohde i dvouciferným tempem. To se samozřejmě odrazilo i v celoročních výsledcích a z první evropské padesátky jen 28 letišť vykázalo meziroční růst cestujících a naopak 22 zaznamenalo pokles. V absolutních číslech nejrychleji rostlo římské letiště Fiumicino (meziročně +2,3 mil. cestujících) - převážně v důsledku dubnového přesunu dálkových letů Alitalie z Malpensy a administrativního omezení provozu na letišti Ciampino, rostla i všechna tři moskevská letiště (Domodědovo +1,7 mil., Šeremetěvo +1,2 mil. a Vnukovo +1,1 mil). Zurich zvýšil počet cestujících o 1,4 mil., berlínský Tegel 1,1 mil. a téměř milión přidala i Vídeň a Paříž CDG. 
 

Poř. 2008

Poř. 2007

Letiště

počet cestujících 2008 [tis.]

meziroční změna 2008/2007 [%]

počet cestujících 2007 [tis.]

počet cestujících 2006 [tis.]

počet cestujících 2005 [tis.]

1

1

London Heathrow (LHR)

66 910

-1,4 %

67 855

67 343

67 687

2

2

Paris Charles de Gaulle (CDG)

60 875

1,6 %

59 922

56 850

53 800

3

3

Frankfurt/Main (FRA)

53 473

-1,3 %

54 168

52 822

52 230

4

4

Madrid (MAD)

50 846

-2,5 %

52 143

45 530

41 963

5

5

Amsterdam (AMS)

47 400

-0,8 %

47 800

46 088

44 200

6

8

Roma Fiumicino (FCO)

35 227

6,9 %

32 947

30 189

28 683

7

7

München (MUC)

34 552

1,7 %

33 980

30 778

28 639

8

6

London Gatwick (LGW)

34 179

-2,8 %

35 168

34 092

32 703

9

9

Barcelona (BCN)

30 208

-7,9 %

32 801

30 008

27 131

10

10

Paris Orly (ORY)

26 210

-0,9 %

26 441

25 662

24 900

11

15

Istanbul Atatürk (IST)

23 500

1,3 %

23 196

21 228

19 647

12

14

Dublin (DUB)

23 500

1,3 %

23 200

21 197

18 450

13

13

Palma de Mallorca (PMI)

22 833

-1,7 %

23 228

22 408

21 242

14

12

London Stansted (STN)

22 338

-6,0 %

23 760

23 682

22 014

15

18

Zürich (ZRH)

22 099

6,6 %

20 739

19 237

17 885

16

17

København (CPH)

21 530

0,6 %

21 410

20 887

19 982

17

16

Manchester (MAN)

21 406

-4,3 %

22 362

22 776

22 084

18

21

Moskva Domodědovo (DME)

20 438

9,0 %

18 755

15 370

13 960

19

20

Wien (VIE)

19 747

5,2 %

18 768

16 856

15 859

20

19

Oslo (OSL)

19 344

1,6 %

19 044

17 672

15 896

21

11

Milano Malpensa (MXP)

19 222

-19,5 %

23 885

21 767

19 631

22

24

Brussels (BRU)

18 516

4,1 %

17 786

16 650

16 200

23

23

Düsseldorf (DUS)

18 150

1,8 %

17 831

16 590

15 511

24

22

Stockholm Arlanda (ARN)

18 136

1,2 %

17 913

17 540

17 101

25

25

Athens (ATH)

16 466

-0,4 %

16 539

15 080

14 281

26

26

Moskva Šeremetěvo (SVO)

15 214

8,4 %

14 040

12 764

12 174

27

29

Berlin Tegel (TXL)

14 487

8,5 %

13 358

11 813

11 533

28

28

Lisbon (LIS)

13 604

1,6 %

13 392

12 314

11 235

29

30

Helsinki (HEL)

13 427

2,6 %

13 091

12 110

11 131

30

31

Hamburg (HAM)

12 840

0,5 %

12 780

11 954

10 677

31

27

Málaga (AGP)

12 814

-5,7 %

13 591

13 076

12 669

32

32

Praha (PRG)

12 631

1,6 %

12 436

11 582

10 777

33

33

Genève (GVA)

11 410

5,6 %

10 807

9 963

9 411

34

35

Nice (NCE)

10 383

-0,2 %

10 400

9 948

9 755

35

34

Köln/Bonn (CGN)

10 350

-1,1 %

10 470

9 904

9 452

36

36

Gran Canaria (LPA)

10 212

-1,4 %

10 355

10 287

9 827

37

39

Luton (LTN)

10 174

2,6 %

9 920

9 415

9 135

38

37

Stuttgart (STR)

9 932

-3,8 %

10 326

10 111

9 406

39

42

Alicante (ALC)

9 578

5,0 %

9 121

8 894

8 796

40

41

Birmingham (BHX)

9 577

3,7 %

9 232

9 056

9 389

41

40

Warszawa (WAW)

9 483

2,3 %

9 269

8 102

7 072

42

38

Milano Linate (LIN)

9 266

-6,7 %

9 927

9 697

9 089

43

43

Edinburgh (EDI)

8 993

-0,5 %

9 039

8 609

8 449

44

46

Budapest (BUD)

8 443

-1,8 %

8 597

8 267

8 064

45

45

Tenerife (TFS)

8 252

-4,5 %

8 639

8 846

8 632

46

44

Glasgow (GLA)

8 137

-6,8 %

8 732

8 830

8 782

47

47

Lyon (LYS)

7 924

8,2 %

7 321

6 752

6 561

48

50

Moskva Vnukovo (VKO)

7 922

16,7 %

6 789

5 117

3 619

49

53

Sankt-Petěrburg (LED)

7 070

15,2 %

6 139

5 103

 

50

49

Marseille (MRS)

6 960

0,0 %

6 963

6 116

5 859

-

-

Berlin Schönefeld (SXF)

6 638

4,8 %

6 331

6 059

5 075

-

-

Nürnberg (NUR)

4 270

0,6 %

4 244

3 970

3 802

-

-

Kraków (KRK)

2 924

-4,7 %

3 068

2 367

1 586

-

-

Leipzig/Halle (LEJ)

2 462

-9,6 %

2 724

2 348

2 128

-

-

Katowice (KTW)

2 427

21,6 %

1 996

1 458

1 092

-

-

Bratislava (BTS)

2 219

9,6 %

2 024

1 938

1 327

-

-

Dresden (DRS)

1 860

0,5 %

1 850

1 842

1 783

-

-

Salzburg (SZG)

1 810

-7,0 %

1 946

1 878

1 695

-

-

Wroclaw (WRO)

1 486

16,9 %

1 271

866

466

-

-

Poznan (POZ)

1 275

47,4 %

865

671

419

-

-

Linz (LNZ)

803

3,7 %

774

762

727

-

-

Košice (KSC)

591

33,4 %

443

344

270

-

-

Brno (BRQ)

506

20,5 %

420

394

316

-

-

Ostrava (OSR)

354

6,6 %

332

301

233

-

-

Pardubice (PED)

87

-6,5 %

93

72

49

-

-

Karlovy Vary (KLV)

82

32,3 %

62

35

37

-

-

Poprad (TAT)

58

-3,3 %

60

42

18

Tabulce největších poklesů vévodí milánská Malpensa s propadem 4,7 mil. cestujících v důsledku zrušení hubu krizí zmítané Alitalie (viz náš článek), následuje Barcelona (-2,6 mil.), kde velká část cestujících do Madridu dala od února přednost vysokorychlostní železnici (621 km za 2:38, provozní rychlost 300 km/h, trať i vozidla schválená na 350 km/h) a svůj díl si vzalo i konkurenční letiště Girona. Londýnský Stansted (-1,4 mil.) doplatil na zvýšení přistávacích poplatků (soudě podle dříve zveřejněných reakcí nízkonákladových společností) a v Madridu (-1,3 mil.) jde podobně jako v Barceloně hlavně o pokles vnitrostátní dopravy.

Z vybraných středoevropských letišť stejně jako v minulých letech nejvýrazněji rostla polská regionální letiště, za zmínku stojí i nárůst v Košicích, v Brně a v Karlových Varech.

Loňský článek vyvolal obsáhlou diskuzi o pozici Ruzyně mezi evropskými letišti s jednou dráhou. Přidávám proto stručné srovnání letišť s provozem (převážně) na jedné dráze podle počtu pohybů letadel (včetně všeobecného letectví, jsou-li již k dispozici):

London Gatwick (LGW) 256 tis. pohybů
Dublin (DUB) 213
London Stansted (STN) 200
Geneve (GVA) 190
Praha (PRG) 179
Stuttgart (STR) 159
Milano Linate (LIN) 131
Málaga (AGP) 120
Luton (LTN) 120


Zdroje: ACI, ADV, AENA, ASSAEROPORTI, CAA, FCAA, LFV, SIAA, UAF, ULC a internetové stránky uvedených letišť

Autor: M_V



Související kategorie

Komentáře



22.02.2009 15:14
ad cargo

to mi nedošlo. A předpokládám, že pohyb letadel s nákladem nikdo nesleduje.

M_V - nepřihlášený host
21.02.2009 23:07
Statistika cargo

No, s cargem je trochu potíž, ne všude zveřejňují statistiku carga zároveň s cestujícícmi a navíc tam každé letiště počítá něco jiného, takže je to obtížněji srovnatelné. Pohyby jsou o něco lepší, ale potíže dělají výcvikové lety a všeobecné letectví. Nejlépe ze všeho se dají srovnávat cestující, tam ruší jen statisticky nepříliš významný tranzit.

19.02.2009 16:37
supr tabulka

pro nás statistiky neocenitelná pomůcka. Ještě by to chtělo kargo.

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace