Italské noviny Corriere della Sera zveřejnily 10. ledna článek shrnující aktuální situaci v jednáních týkajících se letiště Milán - Malpensa (MXP) a především plánované restrukturalizace italské národní letecké společnosti Alitalia, která je zatím v držení italského státu a s největší pravděpodobností se dá očekávat její brzký prodej do rukou nadnárodního leteckého holdingu Air France / KLM. Ten je členem stejné aliance jako Alitalia i ČSA. Předseda představenstva Air France Jean Cyril Spinetta má dohodu o exkluzivitě podepsat s italskou vládou 14. ledna v Římě, prodej má proběhnout během 8 týdnů.
Foto Filip Koška
Jedním z nejzásadnějších prvků plánu uvedeného nedávno předsedou představenstva Spinettou je především zrušení druhého hubu na letišti Milán - Malpensa, kde se s připravovaným letovým řádem pro letní období počítá se zrušením 793 letů týdně (došlo by k poklesu z 1238 letů na 445 a z 85 destinací na 42). Tento krok by předběžně vedl ke snížení počtu cestujících o cca 8 milionů (roční odhad pro MXP). Došlo by i k zásadnímu omezení mezikontinentálních letů vypravovaných z Milána. Ty by byly přesunuty na římské letiště Fiumicino, kde má být stávající hub v podstatě plně zachován, částečně i do Paříže či do Amsterdamu. Ve velké míře mají být rušeny nejenom mezikontinentální lety, ale také lety v rámci Evropy. Hovoří se o zrušení přímých letů do Barcelony, Kodaně, Frankfurtu, Krakova, Lisabonu, Londýna, Lyonu, Madridu, Malagy, Malty, Minsku, Nice, Soluně, Sarajeva, Skopje, Stockholmu, Temešváru, Valencie, Záhřebu a Curychu, krácen by byl počet spojení do Amsterdamu, Atén, Bělehradu, Berlína, Bilbaa, Bruselu, Bukurešti, Budapešti, Düsseldorfu, Istanbulu, Kyjeva, Marseille, Moskvy, Mnichova, Paříže, Prahy, St. Petersburgu, Stuttgartu, Vídně a Ženevy. Do Ameriky by byly zrušeny linky do Bostonu, Chicaga, Miami, New Yorku (Newark), Toronta, Buenos Aires a Caracasu, omezeny by byly lety do Sao Paola. Zrušení by se dotklo afrických destinací Lagos a Dakar, v Asii Bejrútu, Bombaje, Damašku, Dillí, Dubaje, Teheránu, Šanghaje a Ósaky. Omezení by se týkalo linek do Alžíru, Káhiry, Tripoli, Tunisu a Tokia Narity. Ušetřeny by nezůstaly ani domácí linky do Ancony, Boloni, Bolzana, Florencie, Janova, Perugie (úplně zrušeny) a Bari, Catanie, Lamezie Terme, Neapole, Palerma, Pisy, Říma, Terstu či Benátek (snížení počtu frekvencí). Takový zásah by ve velké míře ovlivnil i celou Lombardii a ostatní severní kraje.
Proti těmto plánům se již ozývají protesty nejenom odborů a politiků, ale i správního celku Lombardie, který je současně vlastníkem letiště Milán - Malpensa. Dokonce se objevují hlasy o tom, že takové změny by mohly ohrozit i připravovanou výstavu Expo, která se má v Miláně konat v roce 2015. Místní orgány proto nevylučují, že by se do hry mohla vrátit domácí společnost Air One, která shromáždila dalších 5-6 investorů a svou nabídku za získání podílu italské vlády ve společnosti Alitalia zvýšila. Pokud by tento plán nevyšel a exkluzivní jednání italské vlády s holdingem Air France / KLM by byla úspěšně dokončena, uvažuje Air One o získání milánských slotů opuštěných národním dopravcem a zformování silné letecké společnosti pro severní Itálii. O sloty však projevila zájem také společnost Singapore Airlines, která vyjádřila zájem vytvořit zde hub pro jižní část Evropy.
Foto Filip Koška
Plánované zrušení ovlivní v rámci letecké aliance Skyteam i provoz mezi Milánem a Prahou. Dle informací dostupných v letovém řádu ze stránek ČSA se zatím počítá s tím, že od dubna bude lety mezi Prahou a Milánem zajišťovat ČSA v následující skladbě:
Ranní let do Milána (MXP) z Prahy vyjma nedělí - OK718 07:05 - 08:35 Boeing 737 nebo Airbus 320/319 se zpátečním letem OK719 09:20 - 10:50 z MXP.
Večerní let do MXP z Prahy vyjma sobot - OK722 17:00 - 18:30 s A319/320 se zpátečním letem OK723 19:15 - 20:45 z MXP.
Lety ČSA by tímto byly rozšířeny o jednu frekvenci denně, která by kompenzovala omezení spojů Alitalia, se kterými mají ČSA na trati codesharovou spolupráci.
Jaká kapacita je vyčerpaná? Dráhová, terminálů nebo vzdušného prostoru nad Milánem (vč. provozu z Linate a Bergama)?
Z ostatních severoitalských regionů nemusí nutně do světa přes Malpensu. Třeba z Terstu jsou tradičně dvě možnosti - buď s Alitalii přes Malpensu, nebo s hvězdnou aliancí přes Mnichov. Pokud jedna možnost odpadne, tak se lidi soustředí na konkurenční hub za Alpami.
Co se týče ohledně Malpensy, tak jenom Alitalie v současné době má 50% slotů celé Malpensy a kapacita jako taková je prý úplně vytížená. Jinak se dokončuje 3. část haly, ke které by měl být připojen další prst C (zatím v plánech - resp. zítra to snad ověřím při startu z MXP).
A pokud Alitalie, byť ty linky jsou či nejsou ztrátové, tak nejenom Lombardie, ale i Torino a ostatní správní celky budou při cestování do světa používat jiných služeb, ne Alitalie, ale než se to vše "srovná" a dovyplní, tak to ještě chvíli bude trvat.
Kdyby se ztrátové linky neredukovaly, tak to bude pokračovat stejně jako dosud, milionová ztárta každý den, nebo je tu jiná možnost? Vždyť ty původní privatizační podmínky byly k smíchu: "Kupte Alitalii, ale nic nepříjemného s ní nesmíte udělat." Kdo by to za těch podmínek koupil? Air France si počkala a neprodělala, italská vláda mezitím notně změkla.
V jakém stavu je vůbec Air One? Podle téhle statistiky docela silně expanduje, ale load factor má z všech společností nejnižší - necelých 58% link://files.aea.be/News/PR/Pr07-031.pdf To jsou schopni i přesto generovat zisk? Nebo kdo jejich provoz platí???
Třeba linky Swissairu byly taky napřed tvrdě redukovány, ale poslední dobou Swiss pod vládou Lufthansy prosperuje a Zurich taky. Na druhé straně Brusel se z krachu Sabeny dodnes nevzpamatoval (co do počtu cestujících).
A co ostatní hráči na Malpense? Třeba EasyJet tam má bázi, mimoevropské linky můžou lítat "ti z druhé strany". Myslíte, že budou schopni a ochotni expandovat? Neprodělali by na tom? Lombarďanům přeci může být jedno, jestli jim tam bude lítat Alitalia, nebo Air XYZ.
S Alitalii jsem letel nejmin 30x a nepamatuju, ze by to kdy byl prijemny zazitek - lety z Milana do Prahy v osuntelem MD 80 byly vzdycky zalezitosti pro silne nervy, nehlede na neochotne a vzdy zpruzene predpotopni stevardy a stevardky, nejednou ani neumeli anglicky... Jeste horsi byly dlouhe trasy - do Indie atd... - minimum mista, neprijemna obsluha, stara letadla... Mne se tedy po Alitalii styskat nebude... A ze je tragedii to, ze ji spolkne AF/KLM? Rekl bych, ze rozhodne mensi, nez az CSA spolkne Aeroflot, nebo jina ruska firma - po vzoru Malevu... To si jeste uzijeme! :)
To platilo v nedeli a ve vcerejsich novinach, ba ani ve zpravach zatim nic nebylo. Jedine v dnesnich novinach Corriere je info o tom, ze nabidka od AF/KLM je ferova. Vzhledem k tomu, ze jeste zitra ma vyjit specialni cislo o Malpense, tak to shromazdim dohromady. Co se tyce ohledne odboraru, tak nejenom odborari, ale i spravni celek Lombardie a severoitalske politicke strany dost proti tomu prostestuji, predevsim proti okamzitemu zruseni 753 linek - mluvi se o moratoriu na 3-5 let... vice o tom pozdeji.
Ad AirOne - uz skutecne opustili myslenku prevzit Alitalii a planuji svuj vlastni rozvoj...
V článku se píše, že předseda představenstva Air France Jean Cyril Spinetta má dohodu o exkluzivitě podepsat s italskou vládou 14. ledna v Římě. Nevíte někdo, proběhlo to? Alitalii pohřbívají odboráři už léta a vzhledem k zoufalému servisu a nespolehlivosti blížící se chaosu byla jen otázka času kdy se to rozsekne. Čím později tím radikálněji. Však Volare a Alpi E. jsou příkladem toho že to Italové prostě neumí. AF je s KL vysoce zisková a o to v obchodu jde především.
Moje zážitky s Alitalia byli vždy k pousmání, když pominu zpoždění, stávky odborářů atd...tak jsem vždyčky čekal jaká posádka poletí, věkový průměr hodně nad 50sát ( stewardi ) a letušky jak vysloužilé prostitutky - jinak atmosféra na palubě byla vždy naprosto v pohodě, což se nedá řící o čistotě jejich letadej ( A319, A321 ) škoda, že jsem nestihl MD80, cenová politika pro klienta dobrá ( PRG CAIRO PRG za 4990,- Kč + taxy ) pro společnost asi ne, jinak je to škoda, protože nefandím lowcostům, ryan a sky a podobní paskvilové srazili leteckou dopravu na úroveň autobusů. Rád si připlatím a let vychutnám. Třeba se po zásahu AF Alitalia vzpamatuje ! Přál bych si to.
No to teda nevim po spojeni s KLM jsou nejvetsi spolecnosti sveta a holandane trochu uz naucili francouze poradku. Nevim co se vam vsem nelibi ze AF/KLM koupi Alitalii, to maji radsi zkrachovat a skoncit jak Sabena? Nebo je ma koupit Air One, pod kterym by to stejne slo do kytek? V Milane si holt udela hub nekdo jiny
Možná jsem měl dodat, že se jednalo o šedesátá léta a první polovinu let sedmdesátých, kdy pamatuji Viscounty, Caravelly a DC-8. Nebylo na co si stěžovat. To jsou fakta a ne nostalgické bulení. I když si teď vzpomínám, že na lince Bombaj - Řím nebylo kino a z Říma do Prahy ani televize. Tehdy mi stačilo, že jsou tam pěkné, příjemné Italky. Vlastně ani nevím, co bylo k jídlu!!! Inu, mládí.
Celkem 21 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
- Začíná to tu být jako ve zlém snu: "Signore, za týden vám bude padesát, máte padáka a ta vaše napudrovaná maškara taky. Co je mi po tom, že jste u AZ dělali pětatřicet let a nikde už vás nevezmou. Jděte nakládat kufry nebo rovnat salám na misky, tam na vás aspoň nebude vidět."
- K tomu, abych letěl po jedenatřicáté se společností, která mě třicetkrát zklamala, bych ovšem musel mít pádný důvod.
- Zkuste si jeden den představit, že vás při práci neustále sleduje několik párů očí, kontroluje každou sekundou váš zevnějšek, pohyby, tvář, zručnost - už vydržet něco takového je psychicky náročné. K tomu věčná únava z dlouholeté zátěže a nevyspání, a nutnost usmívat se i na toho největšího prudiče, "protože si zaplatil". Dívat se na turisty v teplákách nebo v trenýrkách také není nic povzbuzujícího. Zvláště jsou-li na zpáteční cestě po týdnech bez pračky a koupelny.
- Itálie je směs Orientu a Afriky, s tím je nutno počítat; v opačném případě si lze vybrat ze "studenokrevných společností. :-)
- Doporučuji cesty v F/C nebo aspoň B/C, když už není na pořádný, reprezentativní Private.