Obrysy změn na italském nebi

Italské noviny Corriere della Sera zveřejnily 10. ledna článek shrnující aktuální situaci v jednáních týkajících se letiště Milán - Malpensa (MXP) a především plánované restrukturalizace italské národní letecké společnosti Alitalia, která je zatím v držení italského státu a s největší pravděpodobností se dá očekávat její brzký prodej do rukou nadnárodního leteckého holdingu Air France / KLM. Ten je členem stejné aliance jako Alitalia i ČSA. Předseda představenstva Air France Jean Cyril Spinetta má dohodu o exkluzivitě podepsat s italskou vládou 14. ledna v Římě, prodej má proběhnout během 8 týdnů. 

Foto Filip Koška

Jedním z nejzásadnějších prvků plánu uvedeného nedávno předsedou představenstva Spinettou je především zrušení druhého hubu na letišti Milán - Malpensa, kde se s připravovaným letovým řádem pro letní období počítá se zrušením 793 letů týdně (došlo by k poklesu z 1238 letů na 445 a z 85 destinací na 42). Tento krok by předběžně vedl ke snížení počtu cestujících o cca 8 milionů (roční odhad pro MXP). Došlo by i k zásadnímu omezení mezikontinentálních letů vypravovaných z Milána. Ty by byly přesunuty na římské letiště Fiumicino, kde má být stávající hub v podstatě plně zachován, částečně i do Paříže či do Amsterdamu. Ve velké míře mají být rušeny nejenom mezikontinentální lety, ale také lety v rámci Evropy. Hovoří se o zrušení přímých letů do Barcelony, Kodaně, Frankfurtu, Krakova, Lisabonu, Londýna, Lyonu, Madridu, Malagy, Malty, Minsku, Nice, Soluně, Sarajeva, Skopje, Stockholmu, Temešváru, Valencie, Záhřebu a Curychu, krácen by byl počet spojení do Amsterdamu, Atén, Bělehradu, Berlína, Bilbaa, Bruselu, Bukurešti, Budapešti, Düsseldorfu, Istanbulu, Kyjeva, Marseille, Moskvy, Mnichova, Paříže, Prahy, St. Petersburgu, Stuttgartu, Vídně a Ženevy. Do Ameriky by byly zrušeny linky do Bostonu, Chicaga, Miami, New Yorku (Newark), Toronta, Buenos Aires a Caracasu, omezeny by byly lety do Sao Paola. Zrušení by se dotklo afrických destinací Lagos a Dakar, v Asii Bejrútu, Bombaje, Damašku, Dillí, Dubaje, Teheránu, Šanghaje a Ósaky. Omezení by se týkalo linek do Alžíru, Káhiry, Tripoli, Tunisu a Tokia Narity. Ušetřeny by nezůstaly ani domácí linky do Ancony, Boloni, Bolzana, Florencie, Janova, Perugie (úplně zrušeny) a Bari, Catanie, Lamezie Terme, Neapole, Palerma, Pisy, Říma, Terstu či Benátek (snížení počtu frekvencí). Takový zásah by ve velké míře ovlivnil i celou Lombardii a ostatní severní kraje.

Proti těmto plánům se již ozývají protesty nejenom odborů a politiků, ale i správního celku Lombardie, který je současně vlastníkem letiště Milán - Malpensa. Dokonce se objevují hlasy o tom, že takové změny by mohly ohrozit i připravovanou výstavu Expo, která se má v Miláně konat v roce 2015. Místní orgány proto nevylučují, že by se do hry mohla vrátit domácí společnost Air One, která shromáždila dalších 5-6 investorů a svou nabídku za získání podílu italské vlády ve společnosti Alitalia zvýšila. Pokud by tento plán nevyšel a exkluzivní jednání italské vlády s holdingem Air France / KLM by byla úspěšně dokončena, uvažuje Air One o získání milánských slotů opuštěných národním dopravcem a zformování silné letecké společnosti pro severní Itálii. O sloty však projevila zájem také společnost Singapore Airlines, která vyjádřila zájem vytvořit zde hub pro jižní část Evropy.

Foto Filip Koška

Plánované zrušení ovlivní v rámci letecké aliance Skyteam i provoz mezi Milánem a Prahou. Dle informací dostupných v letovém řádu ze stránek ČSA se zatím počítá s tím, že od dubna bude lety mezi Prahou a Milánem zajišťovat ČSA v následující skladbě:
Ranní let do Milána (MXP) z Prahy vyjma nedělí - OK718 07:05 - 08:35 Boeing 737 nebo Airbus 320/319 se zpátečním letem OK719 09:20 - 10:50 z MXP.
Večerní let do MXP z Prahy vyjma sobot - OK722 17:00 - 18:30 s A319/320 se zpátečním letem OK723 19:15 - 20:45 z MXP.
Lety ČSA by tímto byly rozšířeny o jednu frekvenci denně, která by kompenzovala omezení spojů Alitalia, se kterými mají ČSA na trati codesharovou spolupráci.

Autor: JCB



Související kategorie

Komentáře



Petr Minařík - nepřihlášený host
18.01.2008 00:16
Letadlo není módní molo ani bar s tyčí.

- Začíná to tu být jako ve zlém snu: "Signore, za týden vám bude padesát, máte padáka a ta vaše napudrovaná maškara taky. Co je mi po tom, že jste u AZ dělali pětatřicet let a nikde už vás nevezmou. Jděte nakládat kufry nebo rovnat salám na misky, tam na vás aspoň nebude vidět."
- K tomu, abych letěl po jedenatřicáté se společností, která mě třicetkrát zklamala, bych ovšem musel mít pádný důvod.
- Zkuste si jeden den představit, že vás při práci neustále sleduje několik párů očí, kontroluje každou sekundou váš zevnějšek, pohyby, tvář, zručnost - už vydržet něco takového je psychicky náročné. K tomu věčná únava z dlouholeté zátěže a nevyspání, a nutnost usmívat se i na toho největšího prudiče, "protože si zaplatil". Dívat se na turisty v teplákách nebo v trenýrkách také není nic povzbuzujícího. Zvláště jsou-li na zpáteční cestě po týdnech bez pračky a koupelny.
- Itálie je směs Orientu a Afriky, s tím je nutno počítat; v opačném případě si lze vybrat ze "studenokrevných společností. :-)
- Doporučuji cesty v F/C nebo aspoň B/C, když už není na pořádný, reprezentativní Private.

Martin_V - nepřihlášený host
17.01.2008 14:41
Malpensa - kapacita

Jaká kapacita je vyčerpaná? Dráhová, terminálů nebo vzdušného prostoru nad Milánem (vč. provozu z Linate a Bergama)?

Z ostatních severoitalských regionů nemusí nutně do světa přes Malpensu. Třeba z Terstu jsou tradičně dvě možnosti - buď s Alitalii přes Malpensu, nebo s hvězdnou aliancí přes Mnichov. Pokud jedna možnost odpadne, tak se lidi soustředí na konkurenční hub za Alpami.

Brichoni - nepřihlášený host
17.01.2008 09:53
Malpensa

Co se týče ohledně Malpensy, tak jenom Alitalie v současné době má 50% slotů celé Malpensy a kapacita jako taková je prý úplně vytížená. Jinak se dokončuje 3. část haly, ke které by měl být připojen další prst C (zatím v plánech - resp. zítra to snad ověřím při startu z MXP).

A pokud Alitalie, byť ty linky jsou či nejsou ztrátové, tak nejenom Lombardie, ale i Torino a ostatní správní celky budou při cestování do světa používat jiných služeb, ne Alitalie, ale než se to vše "srovná" a dovyplní, tak to ještě chvíli bude trvat.

Martin_V - nepřihlášený host
16.01.2008 22:42
Jak dál Malpensa?

Kdyby se ztrátové linky neredukovaly, tak to bude pokračovat stejně jako dosud, milionová ztárta každý den, nebo je tu jiná možnost? Vždyť ty původní privatizační podmínky byly k smíchu: "Kupte Alitalii, ale nic nepříjemného s ní nesmíte udělat." Kdo by to za těch podmínek koupil? Air France si počkala a neprodělala, italská vláda mezitím notně změkla.

V jakém stavu je vůbec Air One? Podle téhle statistiky docela silně expanduje, ale load factor má z všech společností nejnižší - necelých 58% link://files.aea.be/News/PR/Pr07-031.pdf To jsou schopni i přesto generovat zisk? Nebo kdo jejich provoz platí???

Třeba linky Swissairu byly taky napřed tvrdě redukovány, ale poslední dobou Swiss pod vládou Lufthansy prosperuje a Zurich taky. Na druhé straně Brusel se z krachu Sabeny dodnes nevzpamatoval (co do počtu cestujících).

A co ostatní hráči na Malpense? Třeba EasyJet tam má bázi, mimoevropské linky můžou lítat "ti z druhé strany". Myslíte, že budou schopni a ochotni expandovat? Neprodělali by na tom? Lombarďanům přeci může být jedno, jestli jim tam bude lítat Alitalia, nebo Air XYZ.

franky - nepřihlášený host
16.01.2008 20:11
Jakapak nostalgie...

S Alitalii jsem letel nejmin 30x a nepamatuju, ze by to kdy byl prijemny zazitek - lety z Milana do Prahy v osuntelem MD 80 byly vzdycky zalezitosti pro silne nervy, nehlede na neochotne a vzdy zpruzene predpotopni stevardy a stevardky, nejednou ani neumeli anglicky... Jeste horsi byly dlouhe trasy - do Indie atd... - minimum mista, neprijemna obsluha, stara letadla... Mne se tedy po Alitalii styskat nebude... A ze je tragedii to, ze ji spolkne AF/KLM? Rekl bych, ze rozhodne mensi, nez az CSA spolkne Aeroflot, nebo jina ruska firma - po vzoru Malevu... To si jeste uzijeme! :)

Brichoni - nepřihlášený host
16.01.2008 11:12
Re: Alitalia

To platilo v nedeli a ve vcerejsich novinach, ba ani ve zpravach zatim nic nebylo. Jedine v dnesnich novinach Corriere je info o tom, ze nabidka od AF/KLM je ferova. Vzhledem k tomu, ze jeste zitra ma vyjit specialni cislo o Malpense, tak to shromazdim dohromady. Co se tyce ohledne odboraru, tak nejenom odborari, ale i spravni celek Lombardie a severoitalske politicke strany dost proti tomu prostestuji, predevsim proti okamzitemu zruseni 753 linek - mluvi se o moratoriu na 3-5 let... vice o tom pozdeji.


Ad AirOne - uz skutecne opustili myslenku prevzit Alitalii a planuji svuj vlastni rozvoj...

romul - nepřihlášený host
16.01.2008 10:38
Alitalia

V článku se píše, že předseda představenstva Air France Jean Cyril Spinetta má dohodu o exkluzivitě podepsat s italskou vládou 14. ledna v Římě. Nevíte někdo, proběhlo to? Alitalii pohřbívají odboráři už léta a vzhledem k zoufalému servisu a nespolehlivosti blížící se chaosu byla jen otázka času kdy se to rozsekne. Čím později tím radikálněji. Však Volare a Alpi E. jsou příkladem toho že to Italové prostě neumí. AF je s KL vysoce zisková a o to v obchodu jde především.

V.S. - nepřihlášený host
16.01.2008 07:38
moje zkušenost

Moje zážitky s Alitalia byli vždy k pousmání, když pominu zpoždění, stávky odborářů atd...tak jsem vždyčky čekal jaká posádka poletí, věkový průměr hodně nad 50sát ( stewardi ) a letušky jak vysloužilé prostitutky - jinak atmosféra na palubě byla vždy naprosto v pohodě, což se nedá řící o čistotě jejich letadej ( A319, A321 ) škoda, že jsem nestihl MD80, cenová politika pro klienta dobrá ( PRG CAIRO PRG za 4990,- Kč + taxy ) pro společnost asi ne, jinak je to škoda, protože nefandím lowcostům, ryan a sky a podobní paskvilové srazili leteckou dopravu na úroveň autobusů. Rád si připlatím a let vychutnám. Třeba se po zásahu AF Alitalia vzpamatuje ! Přál bych si to.

Lukas - nepřihlášený host
15.01.2008 11:19
RE: Kam AF slapne

No to teda nevim po spojeni s KLM jsou nejvetsi spolecnosti sveta a holandane trochu uz naucili francouze poradku. Nevim co se vam vsem nelibi ze AF/KLM koupi Alitalii, to maji radsi zkrachovat a skoncit jak Sabena? Nebo je ma koupit Air One, pod kterym by to stejne slo do kytek? V Milane si holt udela hub nekdo jiny

Petr Minařík - nepřihlášený host
15.01.2008 04:08
To Milan V.

Možná jsem měl dodat, že se jednalo o šedesátá léta a první polovinu let sedmdesátých, kdy pamatuji Viscounty, Caravelly a DC-8. Nebylo na co si stěžovat. To jsou fakta a ne nostalgické bulení. I když si teď vzpomínám, že na lince Bombaj - Řím nebylo kino a z Říma do Prahy ani televize. Tehdy mi stačilo, že jsou tam pěkné, příjemné Italky. Vlastně ani nevím, co bylo k jídlu!!! Inu, mládí.

Celkem 21 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace