Čechoviny 71

Tupolev TU 134 byl až do devadesátých let minulého století tahounem téměř všech společností tábora míru a socialismu. Letadlo vzniklo přestavbou nepříliš povedeného Tupoleva TU 124. První prototyp měl skutečně trup ze sto dvacet čtyřky, včetně nosníku křídel, který procházel kabinou cestujících a výrazně snižoval její výšku v místě průniku. Již jsem psal, jak jsem si chytil hlavou o strop ve sto dvacet čtyřce a jaká to byla bolest. Protože jsem nebyl sám, do hlavy se musel praštit každý kdo měl od metru pětasedmdesáti výš, natřeli koberce v místě zvýšení podlahy žlutou „zebrou“. Naštěstí se sto dvacet čtyřky dlouho v parku aerolinky neohřály. Nahradila je právě sto třicet čtyřka.

V sériovém provedení se nosník křídla přestěhoval pod trup, takže uvnitř už nehrozilo uražení hlavy a výška kabiny cestujících byla stejná po celé její délce. U prvních krátkých TU 134 neměly motory D30 reverzy a motory měly elektrické startéry. Ty měly neuvěřitelný příkon: při záběru startéru vylétla ručička ampérmetru na pozemním zdroji na 1700 ampér! Při záběru startéru se kabely pozemního zdroje doslova kroutily a přitom kabely byla měděná lana se stříbrnou duší o průměru kolem tří centimetrů. Letadlo se startovalo z pozemního zdroje stejnosměrného proudu 27 voltů. Díky tomu, že motory neměly žádné tlumiče, byly neuvěřitelně hlučné. To, že byly dvouproudové, nehrálo příliš velkou roli.

Na konci trupu byl uložen brzdící padák. Piloti Aeroflotu házeli padák, jakmile byla dráha jenom trochu mokrá. Nepamatuji si, že bychom měnili padáky u Interflugu a Malévu. Občas se to povedlo Bulharům.

Modernější variantu představovala verze TU 134A, která v provedení pro jugoslávský Aviogenex neměla v přídi „bombardovací skleník“, ale klasický „radarový čumák“. Společnost Aviogenex dostala čtyři TU 134A od výrobce do pronájmu za velice výhodných podmínek. Výrobce si od toho sliboval, že letadla objedná víc leteckých společností z Afriky; zejména měli políčeno na společnosti ze severní Afriky, kde Rusové bohatě dotovali osvobozenecké hnutí a tak si mylně mysleli, že socialistické vlády koupí i jejich dopravní letadla. Ale Alžírsko, Libye, Sýrie a Egypt si za ruské peníze zakoupily Boeingy a Caravelle. Egypt si sice zapůjčil několik Iljušinů IL 62, ale vzhledem k několika fatálním nehodám to byla velmi krátká epizoda. Když Rusové chtěli po jugoslávcích pronájem za obvyklých podmínek, Aviogenex letadla okamžitě vrátil a přeorientoval se na Boeingy 727.

Foto Martin Novák (planes.cz)

Stejnou verzi zakoupila i aerolinka. První OK-AFA přistála na Ruzyni 29. listopadu 1971. Československé sto třicet čtyřky sloužily bez nějakých větších problémů. TU 134A již celkem odpovídaly světovým standardům. Letadlo mělo zabudováno APU a motory byly vybaveny obraceči tahu. Naše mašiny byly vybaveny velkým brzdícím štítem pod trupem, který se vysouval před přistáním. Posádky tvrdily, že se tím změnilo těžiště, a hlavně pomalé zavírání a otevírání brzdícího štítu poněkud znemožňovalo přerušit přistání a opakovat je, proto se štít později nepoužíval. Ve finále byl přidělán napevno a vysouvací mechanismus byl, tuším, demontován. Zajímavý byl pokus sovětských soudruhů zabudovat do letadla vysouvací schody. Ty měla salonní letadla naší armády a vládní letadlo Inteflugu. Schody byly zabudovány do přidaných dveří, které byly na levé straně trupu, těsně před sacím hrdlem motoru. Normální letadla tyto dveře neměla.

TU 134A nemělo centrální nádrž na vodu. Voda do kuchyňky se dodávala ve várnicích, které se napojily do palubní elektrické sítě. Várnice neměly termostat, který by ji, když voda dosáhne teploty bodu varu, vypnul. Tak se často stávalo, že se kuchyňka změnila na „parní lázně“. Letadlo také nemělo centrální nádrž na odpad a voda, limonády a nedopité pivo se lilo do umývadla, pod kterým byla hliníková nádoba, která neuvěřitelně smrděla, protože zbytky výše zmíněných nápojů procházely kvasným procesem. Toalet servis neboli „hajzlaři“ nádrž pouze vynesli z letadla a když byli v dobrém rozmaru, tak ji vylili do nejbližšího kanálu - a když v dobrém rozmaru nebyli, tak to vylili z předních levých dveří na plochu! Takže si mechanik, který obcházel letadlo, musel dát opravdu velký pozor, aby nebyl polit splašky. Nádrže se zbytečně často nevyplachovaly. Bioplyn, vznikající zejména v letních měsících v těchto nádržích, zamořil nakyslým smradem celé letadlo. V té době jsem nechápal, proč stevardky utrácejí peníze za drahé parfémy západní provenience, byl to totiž marný boj! Jedině „Zvjezdy Kremlja“ by to přetloukly, ale nevím nevím.

Sto třicet čtyřka měla jednu neuvěřitelnou věc- přední zavazadlový prostor. Kromě původního účelu, že se tam nakládal náklad, se v tomto prostoru také přepravovaly slovenské posádky do a z Bratislavy, když bylo letadlo plné. Ano, rozumíte tomu dobře, tam se létalo „na stojáka“, případně někteří tam leželi na kufrech. Kolegové stevardi, co byli ve službě, je zásobovali pivem a lihovými nápoji, takže se stávalo, že v Bratislavě či Košicích vystupovaly posádky z letadla „na šrot“.

Foto jirkapilot (planes.cz)

Jednou byla v Praze mlha a nelétalo se. Do Bratislavy měli letět také zpěváci Milan Chladil a Yveta Simonová. Čekali, až se mlha zvedne a nečekali „na sucho“. S nimi také čekaly posádky, které letěly domů na Slovensko. Mezi nimi jeden stevard, který už nelétá, a ten hrál velmi dobře na kytaru. No a protože neseděli na sucho, jak jsem napsal, tak když se mlha zvedla a letadlo mohlo odletět, nastoupili do letadla cestující a oba zpěváci spolu s posádkami šli poslední. Místo aby pokračovali v kuchyňce doprava, stevard zavelel: „Dneska je mejdan v přední bagáži!“ Tam si sedli na kufry a stevard vytáhnul kytaru a zasloužilí umělci uspořádali koncert v letadle! Několikrát prošli kabinou cestujících a kapitán jim protáhnul z pilotní kabiny mikrofon palubního rozhlasu, takže měli i ozvučení. Milan Chladil byl neuvěřitelný živel a dokázal lidi strhnout. Tak se stalo, že v Bratislavě vystupovala z letadla jednolitá hmota nametených cestujících a posádek (které byly ovšem mimo službu, ti v uniformách mohli jenom závidět) a všichni litovali, že let trval tak krátce. Přední „bagáž“ se zavírala kovovou sítí, aby zavazadla nepadala do uličky k pilotní kabině. Nakladači byli už zvyklí budit spící členy posádek, kteří se vraceli domů po nějakém „night shitu (nočním letu)“ a únavou na kufrech usnuli.

Památkou na skleněný čumák, kde ve verzích pro Aeroflot, Interflug, Balkan a další, seděl navigátor, byl průlez, který končil v tlakové přepážce. V průlezu byla tuším uložena bedna s lékárnou.

Problémem Československých a nyní Českých aerolinií jsou koberce v letadlech. Je to zvláštní, ale je to tak. V současnosti má aerolinka potíže s velmi nekvalitními koberci v Airbusech, ty se po několika týdnech používání zcela prodřely. Jeden kapitán mne dokonce požádal, abych s tím něco udělal, že to vypadá hrozně. Tak jsem ho ujistil, že ho během čtyřicetiminutového průletu vyměním. „No to budete hodný, jak potom společnost vypadá, když máme tak nekvalitní koberce!“ Pro informaci: koberce jsou v letadle nalepené a při výměně se musí vyndat všechny sedačky, což je záležitost tak na dva dny… S Tupolevy vznikl jiný problém, řekl bych téměř opačný. Aerolinie v osmdesátých létech objednaly nové zátěžové, velmi kvalitní koberce v Anglii. Jenomže jich objednaly na asi tak trojnásobnou flotilu, než měly. A protože koberce ve vlhkém skladu začaly lehce zavánět a bylo jich tolik, že je nebylo kam dát, rozhodli se nadnormativní zásoby, jak se tehdy říkalo, rozprodat zaměstnancům. A tak člověk mohl zakoupit za velmi slušné peníze velmi kvalitní jednobarevné koberce. Nevýhodou bylo, že byly jasně modré a že byly v pruzích, tuším metr širokých. A tak když u někoho uvidíte modrý běhoun, do kterého se boří noha, tak vězte, že je to „letecký koberec“.

Všichni piloti, kteří tůčka létali, si je pochvalovali. Nepamatuji si, že by o nich někdo řekl něco špatného. Bylo to rychlé, dobře ovladatelné éro. Jiná stránka věci byla ekonomie provozu a hlučnost. Ale tehdy se na to u nás tak nekoukalo. Faktem je, že jak rychle zmizela tato letadla z ruzyňského nebe, člověk si na ten kravál odvykl a dnes, když se na Ruzyni náhodou objeví, jdeme se podívat, cože je to za strašný randál, to musí být nějaké vojenské letadlo.

Na závěr jsem si vzpomněl na jednu historku, spojenou s tímto typem. Bylo to za časů společnosti Czech Ogden, která měla sbírku šrotu posbíranou po celé Evropě, říkali tomu „pozemní technika“. Tahače, nakladače a jiné prostředky udržovala při životě parta velmi šikovných automechaniků. Ve výzbroji této společnosti byl také těžký tahač, tuším od společnosti Douglas. Vážil 35 tun a občas nebrzdil(!). A tak se stalo, že jednoho dne, když najížděl k TU 134 společnosti Belavia, nedobrzdil a projel kabinou do trupu letadla, kde za skleněným čumákem udělal tak asi půlmetrovou díru. Vedoucí nakladačů, kteří byli za to zodpovědni, byl velmi zvláštní člověk, který si psal před jméno ing., jako že je inženýr. Tvrdil, že je inženýr letecký a že vystudoval vysokou vojenskou techniku tuším v Martině. Protože jsem se později setkal s podobným exotem se stejnou školou, mám dojem, že tuto školu by asi vystudovala i jen trochu cvičená opice; všimněte si, že jsem napsal „trochu“. Ty víc cvičené umí jezdit i na motorce… Tak ten člověk si mě zavolal, abych se podíval na napáchané škody. Když jsem to viděl, zhrozil jsem se. Navigátor měl štěstí, že mu kabina tahače neustřihla nohy! Pan inženýr se mě svou zvláštní češtinou (byla to směs češtiny, slovenštiny a bůhví čeho ještě) zeptal: „Prosymte Honzo můžete to zalepiť tou vaši hlinýkovou páskou?“ „No ty ses zbláznil, ne? To se musí zazáplatovat, to je přetlaková část trupu a je to strašná díra.“ „Dyk my jsme to ve Svazu tak delali na stíhačkách, tak to taky tak udělejte, ať to může odletěť.“ „No to teda určitě nepůjde, jestli chceš, já ti tu pásku půjčím a zalep jim to, ale já s tím nechci nic mít společného.“ Pro ilustraci by bylo dobré dodat, že tento „inženýr“ ohříval ložisko, které nemohl sundat z hřídele, v mikrovlnné troubě, protože mu někdo řekl, ať to ložisko ohřeje, že to pak půjde sundat! Letadlo za čtrnáct dní Rusové opravili a naúčtovali si i bedny šampaňského, které při tom konzumovali. Společnost všechno zaplatila, hlavně, ať je éro pryč.

Foto planes.cz

Tupolev TU 134A bylo podle mne velmi povedené letadlo. Poslední let tohoto typu v barvách ČSA se uskutečnil 9. prosince 1997 (OK-HFL) na lince Bělehrad- Praha. Letadla sloužila spolehlivě a bez větších problémů 27 let.

__

Poznámka redakce: Archiv starších Čechovin najdete zde

Čechoviny knižně: Na jaře 2008 vyšla kniha prvních 43 těchto povídek pana Čecha, objednat si ji můžete zde

Autor: Jan Čech



Související kategorie

Komentáře



karel - nepřihlášený host
08.03.2009 01:40
ten manták byl opravdu opice...

...a ani ne cvičená.Jeho výraz,že přistál "Frístár" (Tristar) nebo že "antikolišn blik blik",také na letišti zdomácněli...to já jen jako poznámku pro p.Klimeše....

Ruman - nepřihlášený host
22.02.2009 13:33
"Mrtvý pivo"

Ahoj WW. Piš častěji. A takový WéWoviny by nás asi taky hodně bavily.

Naďa - nepřihlášený host
15.02.2009 15:38
Honzo, díky...

zcela náhodou jsem se dostala na tyto stránky a přečetla zpětně všechny Čechoviny....i pro mne osobně znamená "malé tučko" kus historie. Létala jsem s ním velmi často "v posádce" na trase Ostrava- Praha, přestože jsem nepatřila k létajícímu personálu. Po více než 20ti letech jsem si tak připomněla jedno takřka bezstarostné období svého života. Epizodu, kdy pro mne letadla, letiště,vůbec letectví a lidé kolem něj znamenalo vše. I když se již dávno pohybuji v jiném oboru, vzpomínky, obzvlášť ty příjemné, zůstávají... Ještě jednou Honzo, díky. Zavítám častěji..

Martin Holík - nepřihlášený host
30.01.2009 15:23
auticka

V letech 78-79 jsem před vejškou brigádničil jako nakladač. Občas jsme vypomáhali i na "cizine". Jako dnes si pamatuji, jak jsme si vybudovali ochranný reflex při otvírání zadních vrat u nákladového prostoru TU134. Na kymácející se plošině vysokozdvižného vozíku jsme jednou rukou otevírali dveře a druhou si kryli obličej. Proč? Občas se stávalo, že na poslední chvíli v Moskvě nebo Leningradu volně přhiodili na síť, která jinak poutala bagáž tehdejší hit: plechové šlapací Moskviče. Nikdy jsme nevěděli, kdy nám ta zelená obluda vyjede na hlavu.

fanda - nepřihlášený host
30.01.2009 10:42
…legitimním opravovačům,

napravovačům, zpochybňovatelům, kritikům, polemizátorům, chválitelům a v neposlední řadě také těm, co je jim to úplně fuk, zkrátka všem ptákům obecným českým milujícím létadla …dovolte mi pár slov do pranice, která se vždycky více méně rozpoutá po vydání nových Čechovin…
…osobně si myslím, nechca poučovat, že nečitelné a suchopárné Čechoviny budou v tom případě, pokud se autor bude striktně držet pouze a pouze jenom faktů. Vezměte do ruky nějaký statistický výčet letopočtů, dat, čísel, technických poznámek, apod. a začtěte se do něho. Vypovídací hodnota uvedených tiskovin bude sice stopro, ale upřímně, pobavíte se u nich? Je nad slunce jasné, že fakta budou čtivější, když autor svoje psaní víceméně zlehčí, tu ubere, tu přidá ve svých myšlénkových hnutích, tak jak to vidí; hnutí mysli jsou jenom jeho a proto jedinečné. Má nutkání se s nimi podělit se svými čtenáři. Nemusel by. Mohl by sedět na zadku a plesnivět zaživa. Způsob psaní a vyjadřovací způsob je jeho volba a nic ho k tomu nenutí. Je to jeho právo. Druhý účastník stejného prožitku může událost popisovat stejně, trochu jinak nebo úplně jinak, čtivěji nebo méně čtivěji, neboť jeho fantazie, myšlenkové pochody a způsob vidění je zákonitě jiný a nicméně jedinečný anebo - totiž nic nedělat. Co je ale diametrálně rozdílné a podstatné ? Podstatné je to, že pan Čech vzpomíná a píše, kdežto čtenář polemizuje nad již napsaným, formulovaným. Pan Čech pravidelně usedá k psacímu stroji nebo PC a svoje myšlenky a vzpomínky dává v plen veřejnosti, tedy nese svojí kůži na trh i s tím vědomým rizikem, že čtenář bude souhlasit méně nebo více nebo odmítat. Je to dřina, totiž pravidelně psát. Zkuste si, prosím, každý z vás usednout a napsat, cokoliv, aby to mělo hlavu a patu, aby to bylo čtivé, aby bylo zřejmo, co tím chtěl básník říci. Pak zkuste napsané publikovat a radovat se se svými čtenáři nebo být rozladěný nad kritiky napsaného. Ve svých příspěvcích čtenáři svobodně vyjadřují svoje reakce ať již slušně nebo méně slušně, záleží na jejich vychování. Osobně mohu také polemizovat s autorem nad napsaným, mohu souhlasit, nesouhlasit, neměl bych ale urážet, ani autora, ani polemizujícího čtenáře. Mám také velkou možnost článek nečíst, tak jako mnoho jiných článků nečtu, ať již z důvodů časových nebo že mi autor tzv. nesedí. Na závěr bych chtěl napsat: děda mi dycky řikal - co nechceš aby lidé dělali tobě, nedělej jiným a chovej se tak, aby každé ráno před zrcadlem sis mohl říct – nejsi svině a nikomu jsi vědomě neublížil. Snažím se jeho radou řídit stále, i ve svém již důchodovém věku, a kupodivu mi to vychází. Pane Čechu, v mnohém s vámi souhlasím, v mnohém s vámi nesouhlasím, ale vždycky budu chránit vaše právo na svobodnou vůli projevu, neboť jenom tak můžem strkat tu káru nevědomostí a neumění v oboru demokracie směrem k její kultivaci; dobře si totiž pamatujeme, my všichni co jsme si prožili zásadní nemožnost se svobodně vyjadřovat, tu bezmoc a vztek na poměry. Jsem naprosto přesvědčen, že zrcadlo polemiky nastavené vašimi čtenáři pravidelně čtete a že kultivuje i vás. Mnoho dalších pokračování přeje pravidelný čtenář. Zdař Bůh.

markwald - nepřihlášený host
29.01.2009 11:13
malý tůčko

S Honzou souhlasím, malý tůčko bylo skvělý éro, Lítal jsme na něm jako stevard 4 roky. Taky tam byli úžasný kapitáni na rozdíl od většiny těch na velkých tůčkách a dvaašedesátkách.Pánové jako Tlustý,Stránský,Bahenský,Velička to byla klasa.
Skoro na každé přistání jsem chodil do cockpitu, opíral jsem se o křeslo copilota, vedle mě poloseděl polostál navigátor, samozřejmě nepřipoutaný jako já.
Jeden z mých kolegů chodli často vykonávat velkou potřebu při startu, protože tůčko šlo pěkně ostře nahoru a tlak ho přikoval k míse.
Mejdany v předním cargu můžu jen potvrdit, děly se skoro na každém tuzemském letu. Stejně jako že lednice se musela držet nohou aby se neotevřela. Bývala u letectva velká sranda.....

Ladislav Klimeš - nepřihlášený host
28.01.2009 13:07
Trochu zbytečné...

Vážený pane Čechu,
Rád si vždy přečtu vaše články, někdy je beru trochu s nadhledem. Nicméně při čtení těchto vašich Čechovin jsem se zarazil, že jste sklouzl až do osobní roviny, pokud jde o „velmi zvláštního člověka“, kterého jste dal do blízkého kontextu s „trochu cvičenou opicí“. Podle Vašich článků soudím, že máte dobrou paměť, takže budete vědět, že několik let jsme Vy i já souběžně pracovali na různých pozicích v Czech-Ogden, následně přejmenovaných na Menzies. Toho člověka, o kterém se zmiňujete, pochopitelně osobně znám, několikrát jsem se s ním i střetl při řešení provozních záležitostí. Nejsme, a ani jsme nebyli, známí, jen zaměstnanci stejné společnosti. Než jsem nastoupil do Czech-Ogdenu, neznal jsem ho. Od té doby, co odešel z Menzies cca v roce 2004/5, jsem se s ním setkal jen jednou, když si tam přišel něco vyřídit. Nic nás nespojovalo, a ač věkově blízcí, důsledně jsme si vykali.
Kritizujete jeho češtinu. Ten člověk není národností Čech, je Slovák z malé oblasti na Slovensku, čítající několik málo vesnic, kde žijí etničtí Němci. Jejich rodnou řečí je němčina, říká se jim „Mantáci“. Například i bývalý slovenský prezident Rudolf Schuster, jak jsem četl kdysi v jeho životopise, je také „Manták“. Takže tento člověk, o kterém píšete, vyrostl v jistém jazykovém prostředí, pak v jiném vystudoval a pak se přestěhoval do dalšího. Někdo má talent na jazyky, někdo ne. Každý musí poznat po první větě, že on není původem Čech. Pak ale asi není nutné psát o této skutečnosti pejorativně. Vaše angličtina je bez sebemenšího přízvuku, bez jakékoliv odlišnosti ve vyslovování?
Netvrdím, že se události neodehrály zhruba tak, jak je popisujete, nebyl jsem u toho, ale asi máte dobré poznámky z té doby nebo fenomenální paměť, že ho i sebe dovedete citovat přímou řečí, neboť událost, kterou popisujete, tj. poškození TU3 společnosti B2 se odehrála někdy na podzim roku 1999.
Jen na okraj: píšete, že „letadlo za čtrnáct dní Rusové opravili…“ (kopírováno z Vašeho článku). Ale ono bylo přeci běloruské! A protože se po mém příchodu do Czech-Ogdenu záležitost dostala ke mně, nevybavuji si, že by mne při čtení písemností, včetně vyúčtování od Belavie, zarazila někde uvedená skutečnost, že ho opravovali Rusové, a ne Bělorusové…
A ten člověk, o kterém píšete, nebyl vedoucím „jen“ nakladačů jak uvádíte, ale vedoucím odbavení letadel na Rampě, neboť jeho podřízení také mj. pushovali, přetahovali, jezdili s toilet a water servisem, odmrazovali.

To jen pár faktů na upřesnění.

Jinak musím potvrdit Vaše slova o tom modrém koberci. Před lety jsem ho míval doma v chodbě...

S pozdravem
Ladislav Klimeš, také ing., a vzhledem ke škole, kterou jsem vystudoval, tvrdím o sobě, že „letecký“

WW - nepřihlášený host
27.01.2009 09:29
kuchyňka

Díky za vzpomínku na " klarinet ", jak se stotřicetčtyřce přezdívalo. v letech 91-97 jsem létal u ČSA jako steward. Byla to nádherná doba a s tůčkem jsme si hodně užili. Místo na sedačkách, dnes s několika bodovými upínáním, se sedělo na jednoduchých sklopných sedácích a na nebo se vytáhla bedna s prodejem a na to se hodila deka. Povinností toho, kdo seděl u vstupních dveří bylo zajistit dveře od lednice. Tedy pokud to šlo, jinak se musely přidržovat nohou. Jednou jsme ještě s jednou kolegyní letěli do Tater, někdy se létalo ve dvou a kdo byl nejstarší tak dělal " šéfa", nejmladší věkovka nosila lékárnu. Vidím to jako dnes, jak nám při " raketovém startu " vylétla basa s lahváčema a zamířila do kabiny. To, co se tam odehrálo byla menší apokalypsa. Můj kamarád tvrdí, že pivo v lahvi je mrtvý pivo. Tedy ta "mrtvá piva " náhle ožila a rozzuřeně se drala na svět připomínajíc samovolně spuštěnou baterii hasících přístrojů. V jakém stavu a s jakým plíživým odérem někteří cestující vystupovali si umíte představit.
V té době jsme bydleli hned vedle pivovaru na Smíchově a typický pivovarský pach se doma natáhl do všeho, takže mi bylo jasné, že jsme tůčko na hodně dlouhou dobu pokřtili.
HODNĚ se změnilo. Odér vyprchal, " klarinety " nám přestaly vyhrávat... a tak se jenom přehrabuju ve starejch " partiturách " a děkuju za vzpomínku.

JGR - nepřihlášený host
27.01.2009 08:39
pojmenování

Lidi jako je pan Vojta nazývám suchoprdy

JYRYK - nepřihlášený host
26.01.2009 22:10
JAKO VŽDY HEZKÉ

Dík, hezké. Dokud se lidé starají-žijete!!!!!! Nenechat se znechutit. Plakali by nemnozí čtenáři. Dík a příště ... Jirka

Celkem 22 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace