Čechoviny 47

S mým psaním „vzpomínek sklerotika“ jsem se dozvěděl o své osobě spoustu lichotivých a také spoustu nelichotivých věcí. Nejvíc mě dostalo, když se kdysi někdo rozlítil, že nebude dál platit serveru planes.cz, když tam píšu. Já do té doby netušil, že mě někdo platí! Že jsem přisluhovač čehosi a kohosi, že vlastně letadlům vůbec nerozumím atd. jsou citáty, které si vypisuji a schovávám, protože ve chvílích, kdy na mně jdou chmury, takové věci rozveselí. Snažím se, pokud možno, popisovat veselé příhody, které se staly na letišti. Letiště je zařízení, které přitahuje různé podivné lidi, kteří svou praštěností veselé historky přímo tvoří. Takže se někdy může nezúčastněným i zdát, že letiště jsou plná různých pošuků, kteří by mohli přivodit nějakou katastrofu. Naštěstí po těch „dole“ jde ještě nějaká kontrola, než se letadlo odlepí od země, a ti, kteří se dostali až do manažerských funkcí, ti nic nezkazí, maximálně prošustrují pár miliard, ale, jak jsem již napsal, chybné manažerské rozhodnutí není v tomto státě trestným činem, takže oni vlastně za nic nezodpovídají, maximálně je se zlatým padákem vyhodí a oni se přelijí do jiného podniku, který opět, jak jinak, úspěšně řídí. Tak se tradují veselé historky o jednom povedeném manažerovi, který řídí provoz na odbavovací ploše.

Před příchodem na letiště to byl odborník na drůbež, inu, křídla jako křídla? Tento člověk přišel za dispečerem „že vraj zrušili ten Texel“. „Jaký texel?“ „Prišiel telex, že vraj je zrušený ten Texel“. „No dobře, ale, co to je? „To je vraj dajaké mesto v Nemecku, to nepoznáte?“ „Není to náhodou zkratka TXL? To je přeci Berlín“. „No ved som povedal, že to je v Nemecku!“ Tento člověk s přehledem legendárního majora Terazkyho z Černých baronů, když se byl podívat na věži, jak se vlastně odbavují letadla na ploše, nemohl zaboha pochopit, proč dostalo letadlo Air France povolení k vytlačování a letadlo ČSA nikoliv, i když mělo také cestující na palubě. Proč nedají našemu letadlu přednost, to jsou vlastenci? Letadlo ČSA dostalo „slot“, lidově řečeno nebylo pro ně místo ve vzduchu a muselo čekat, až se místo pro ně udělá, a Air France měla v koridoru na Paříž volno. Pak byl pro jistotu dispečery z věže vyhozen, že je ruší, a stala se z toho další veselá historka, která se po letišti šířila jako lavina. Je lhostejné o jaké letiště se jedná, ale je to vždycky stejné: „Hele, slyšel jsi, co zase ten pitomec zplodil?“ A již to jede!

Jednou se mi stalo, že mě kdosi upozornil, že vyšly na internetu mé fotky. Domníval jsem se, že fotky letadel, která jsem fotografoval. Když jsem mohl vidět v jedné pražské kavárně mé fotky staré Prahy, aniž bych je kdy někomu prodal, tak proč by se nemohly objevit na netu mé fotky letadel, když už je dokonce prodával na burze i jeden bývalý redaktor časopisu Letectví. Ale chyba lávky! To nebyly fotky letadel, ale seriál fotografií, jak mě kdosi fotografoval z kabiny, když jsem se trápil s opravou ventilu, který zavírá přívod paliva do motoru. Tento ventil je ovládán dvěma elektromotory a jeden z nich nefungoval. Aby letadlo mohlo letět, musí chodit oba. Bylo to letadlo A 320-100 a tam je tento ventil v náběžné hraně křídla u pylonu motoru. Díky tomu, že to byl dvacet let starý Airbus, šrouby, které držely kryt na náběžné hraně křídla, byly pod několikamilimetrovou vrstvou laku a zaboha nešly povolit. Cestující celou dobu našeho trápení byli na palubě letadla a jeden celou naší akci fotil. Díky stáří letadla byl modul s elektromotory jiný než na letadlech ČSA, tak jsme ho museli objednat z Londýna. Cestující mezitím vystoupili a letěli jinými spoji. Když jsem viděl na Internetu seriál fotek s vtipným komentářem z této akce, začal jsem pátrat po autorovi. Zjistil jsem, že to fotil můj nejlepší kamarád, se kterým jsem seděl od první třídy v lavici. Poprosil jsem ho, jestli by mně to nemohl poslat. Tady ty fotografie jsou. Když přišel modul s motory z Londýna, montáž a demontáž trvaly asi deset minut a letadlo odletělo domů.

Po klepnutí na obrázek se vám v novém okně zobrazí nebo stáhne prezentace

Co pamatuji, vždycky měla dálková flotila u ČSA jisté výsadní postavení, a to jak mechanici, tak posádky. Za dob bolševika to bylo také kvůli tomu, že si posádky mohly vozit z ciziny věci, které tady nebyly ani v Tuzexu. Toto výsadní postavení, nevím proč, si drží dosud. V současné době se snaží dostat do tohoto elitního klubu také posádky letadel Airbus A320/319. Nevím proč někteří ohrnují nos nad Boeingy a jejich posádkami. Měli by si hoši uvědomit, že zatímco stále létají různě po světě Boeingy 737 prvních generací, jejichž stáří je bezmála čtyřicet let, Airbusy 320-100, o generaci mladší, většinou končí na šrotištích. Z vlastní zkušenosti vím, že jejich závadovost je neúnosná, proto je začaly British Airways i Air France vyřazovat, a protože jsou dál neprodejné, tak i šrotovat. Pocit nadřazenosti posádek Airbusů platí obecně. U British Airways, když byly zavedeny Airbusy, posádky tvořili většinou velmi mladí piloti, jimž se pod vlastní důležitostí podlamovala kolena. Skončily doby veselých tahů po pražských hospodách. Mladí a silně vehementní piloti se s mechaniky vůbec nebavili, to bylo pod jejich úroveň. Po několika mimořádných událostech začala BA tvořit posádky ze starších a zkušených kapitánů a mladých prvních důstojníků. Díky mládí a nezkušenosti posádek se začalo říkat u BA Airbusům schoolbus a na Heathrow se začalo tvrdit, že je špatné, když je letadlo chytřejší než většina jeho pilotů. Nejinak tomu je u ČSA, i když tady musím v rámci objektivity říci, že po počátečním okouzlení se dostavilo vystřízlivění, zejména díky dvěma A321, které jsou staršího data narození a zjevně se s nimi předchozí majitelé zrovna nemazlili. Já osobně zrovna „flying Play stations“ nemiluji a měl bych raději Boeingy NG, ale jsem nejspíš ten poslední, kdo o tom rozhoduje. Posádky se mezi sebou také špičkují a někdy je to i velmi vtipné, jako poslední veselý příběh, který se stal nedávno: na dráze stál elektronický zázrak a na pojížděčce za ním řada Boeingů. Posádka v Airbusu stále cosi činila v kokpitu a věž je několikrát žádala, aby buď odstartovali, nebo, jestli mají nějaký problém, aby vyklidili dráhu, že na ni sedá jiná mašina. „Ne, nemáme žádný problém“. Než stačila věž odpovědět, ozvalo se v éteru: „Zmáčkni start a enter, ty vole, a mazej s tím Play stationem do hajzlu!“ V Boeingách se ozval řev, ale uražená posádka žádala vyšetření a potrestání viníka, který porušil předpis o radiotelekomunikaci… Asi se na mě orlové z Airbusů budou zlobit a mají pravdu, že všude se najde hrstka blbců, která legraci nerozumí, a že nesmí člověk odsuzovat všechny podle jednoho, který byl i na Boeingách vyhledávaným exotem...

__

Poznámka redakce: Archiv starších Čechovin najdete zde.

Autor: Jan Čech



Související kategorie

Komentáře



oněmnělý přihlížející - nepřihlášený host
25.09.2007 23:46
.... ti nejchytřeší ...

"... nemožeme prevadskovať lietadlo, ktore nedoletí do Atlanty ..." pri zdovodneni preco nemozeme vziat B767 po KLM. Ako to robi Delta??

Martin - nepřihlášený host
25.09.2007 20:01
Fikce a realita.

K Honzově kritice a k jeho kritikům bych snad jen dodal, že u jeho vyprávění je třeba vzít v potaz, že Honza vždycky rád přeháněl a "prášil". Takže lidem, kteří to na letišti neznají to může připadat, jako že tam je samá bezva parta, samá sranda atd. Že se tam odehrávají ty nejlegračnější věci na Zemi mezi nej..lidmi. Ono je to tam úplně stejný, jako všude jinde. Pár fajn lidí, pár mrch, hodně dřiny a hlavně strašná spousta zodpovědnosti. Kdo Honzu zná, tak ví, že se rád poslouchá, ale to zase nic neubírá na tom, že jeho vyprávění je, zvlášť pro "mimoletištní" určitě dost zajímavé.

Roman - nepřihlášený host
19.09.2007 15:44
Skvělá práce Honzo

Je pravdou že na Ruzyni vždy panovalo jisté sektářství, nejlépe jsme to viděli když jsme udržovali JAKy 40 v letuschopném stavu ze zapr... buňky u hasičárny.

F - nepřihlášený host
14.09.2007 06:58
Prezentace

Na prezentaci mě nejvíc potěšilo, že Otík nakonec nešel k Turkovi, ale zametá křídla u ČSA (10. obrázek) :D

Honza Čech - nepřihlášený host
10.09.2007 10:33
Janovi

Jano, musím přiznat, že jsem si neuvědomil, že bych mohl urazit slušné lidi, myslel jsem, že je to jenom vtipné vyprávění. Omlouvám se a mrzí mě to. Citát "letadlo je chytřejší, než vetšina pilotů" pochází z mého působení v zahraničním žoldu, kde asi 50%kapitánů bylo na úrovni našeho "exota K.K.", který ovšem vrhá špatné světlo i na vás ostatní. Necítím se povolán hodnotit pilotní umění, nejsem pilot a o létání vím příslovečné "kulové" a tak mé postřehy spíš pramení ze vztahu kokpit-země. Fotografie ze šrotování A320-100 BA jsou na www.airliners.net.

Jano Sobinovský - nepřihlášený host
08.09.2007 15:53
Potrefená husa II

Ahoj Honzo,
od podzimu 2004 som čítal mnoho článkov v roznych médiach na ktoré som mal chuť odpovedať, ale nereagoval som z 2 dovodov. Prvý je, že to boli anonymy a niekomu, kto sa nie je schopný pod svoj názor podpísať nebudem oponovať, prípadne to boli názory ľudí, kde som očakával odpoveď aby som si uvedomil odkiaľ pochádzam. Na Čechoviny 47 však odpovedať chcem. Prosím Ťa už vydaj tú knihu, avšak musíš ju naísať trochu doveryhodnejšie ako Čechoviny 47, prípadne v komickom duchu.
K spominanému článku mám niekoľko pripomienok. Neviem odkiaľ si zobral, že piloti A320 ohrnujú nos nad pilotmi z B737. máš na to nejaký príklad? Predsa vieš, že prevažná vačšina pilotov A320 sú z typu B737. Ja som fakt nezaznamenal za posledné 2,5 roka, že by sa nejaký pilot A320 sa akokoľvek vyjadril k typu B737. Opačne bolo o A320 na roznych fórach napísaných mnoho múdrostí. Momentálne je situácia taká, že na už A320 sedia vľavo práve títo ľudia, ktorí presne vedeli, alebo vedia ako je to zlé lietadlo. Najvačší odborníci sú pochopiteľne ešte na B737. Tí dúfam na toto nintendo nikdy nepojdu.
Či A320 preto, že sú tak špatné končia na šrotovištiach o tom nič neviem, verím, že keď sa stretneme tak mi to vysvetlíš. Verím, že do týždňa.
Honzo, čo sa týka všeobecnej závadovosti A320, nemám presné údaje, Ty zrejme áno, možno máš pravdu. Podľa aktuálnych štatistických údajov TÚ ČSA si myslím, že to s A320 neni tak špatné v porovnaní s inýni typmi.
Píšeš ďalej, že A320 je chytrejšie ako vačšina ich pilotov. Toto sú podľa mňa pomerne silné slová. Myslíš si, že je správne ak mechanik hodnotí úroveň práce pilotov? Ja by som si nikdy nedovolil sa vyjadrovať k výkonnostnej úrovne práce ľudí, ktorej nerozumiem. Viem, že mi odpovieš, že niektorí piloti to tak robia. Ale Ty to robíš tiež? Čo sa týka toho, že A320 je múdre lietadlo pre blbcov a B737 blbé lietadlo pre múdrych pilotov, to nebolo v Týdnu, ale v EURU. Osobne som rozprával s týmto novinárom a po pojom stretnutí s ním mám trochu iný názor na EURO, pretože som mu povedal, že keď v oblastiach ktorým nerozumieme sú takí odborníci ako v letectve tak je to katastrofa. Okrem iného mi povedal, že túto múdrosť má od pilota ČSA z B737 ktorého meno samozrejme nepovedal.
Záležitosť ohľadne "zmaškni start a pak enter" sa mi páči. To je super, že to niekoho tak rýchlo napadne. S tým nemám problém. Prevažne však tieto průpovidky pochádzajú zo zahraničia. Ja som o tom absolútne nevedel, ale je to fajn. Musím Ťa však ubezpečiť, ze žiadna posádka nežiadala vyšetrenie a potrestanie viníka. O tom by som určite niečo vedel. Ak by sa to stalo, tak to si možeš byť istý, že určite by som takúto vec neriešil. Mne sa totiž okamžitá a vtipná reakcia páči.

Ahoj.

Jano Sobinovský

Honza Čech - nepřihlášený host
08.09.2007 15:10
Michalovi Škývarovi

Historka o Airbusu na dráze se udála, ale dialog jsem napsal, jak jsem koupil. Jistěže to je nekázeň v éteru, ale myslím si, že to vystihuje postoj posádek B737 vůči Airbusům. Dovolil bych si citovat časopis Týden, že Boeing je blbé letadlo pro dobré piloty, zatímco Airbus je chytré letadlo pro blbé piloty, konec citátu... Cena generálky A320 asi skutečně bude neúnosně vysoká proti B737, ale to je to o čem píši.

Karlos - nepřihlášený host
07.09.2007 11:21
To: Michal

Velmi pekny komentar Michale, take jsem uvazoval neco takoveho napsat, ale nakonec jsem se do to ho nepoustel, nebot to tu nema cenu a brzy se ozve nejaky tzv: Brouk pytlik, ktery do teto problematiky vidi, nebot pracuje na letisti a vsechno vi a zna....viz komentare z predchozich Cechovin...:-))

Michal Škývara - nepřihlášený host
07.09.2007 00:20
Potrefená husa

Docela by mě zajímalo jaké výhody posádkám A320 přinese členství v onom elitním klubu, do kterého se tak snaží podle autora článku dostat, když již více než 15 let může věci, které nebyly dříve k dostání ani v Tuzexu, koupit každá uklízečka v prvním Tescu za městem...články pana Čecha jsou čtivé a vtipné, ale občas mám pocit, že si autor trošku přidá. O aféře s take-off & enter toho moc nevím,ale že by si kdokoliv z kolegů dovolil říct do éteru "ty vole" a "do hajzlu" se mi moc nezdá. Jestli někdo z posádek A320 ohrnuje nos nad posádkami B737 tak jde maximálně o jedince. Většina ze současných posádek A320 létala dříve na B737 a má na něj dobré vzpomínky. Spíše mě občas zaráží kolik bludů o A320 mezi ostatními piloty a laiky koluje...ano i s A320 se dá kromě AUTOLANDu přistát i manuálně. Pokud si ale někdo dělá názor na A320 a jeho posádky na základě takovýchto článku tak už mě to zas až tak nezaráží. S tím sešrotováváním A320 je to ale docela zajímavá situace. Nedávno se ptali čtenáři časopisu Airliner World, jak je možné, že Northwest už dal dva A320 sešrotovat, když mnohem starší DC-9 u něj dál létají a redaktoři se sami přiznali že přesnou odpověď neznají, až v dalším čísle jiný čtenář přispěchal s odpovědí že pravděpodobně cena nadcházejícího velkého "checku" přesáhla hodnotu celého letadla. Takže si myslím, že pes bude zakopán u stále létajících 40-ti letých letadel a sešrotovaných A320 spíše v ceně těžké údržby než ve spolehlivosti jednotlivých typů. A na závěr...piloti A320 (kupodivu i samotní instruktoři Airbus Industrie) mezi sebou mluví o letadle jako o Nintendu, nikoliv Playstationu.

pixel - nepřihlášený host
06.09.2007 22:33
Nevidite?

Pane Cechu, ty srouby pod nekolikamilimetrovou vrstvou laku jsou videt az ze sedadel cestujicich, podivejte se poradne. A kladivo? Na srouby?

Celkem 41 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace