Vickers Viscount 800

Počátky vývoje Viscountu 800, který vznikl na základě požadavku britské BEA jako pokračovatel úspěšné verze -700, oproti níž měl trup delší o 4,04 m, se datují do roku 1952. Tehdy motorářská firma Rolls Royce představila svůj modernizovaný motor Dart řady R.Da.5 se zvýšeným výkonem. To umožnilo m.j. i zvýšit počet sedadel až na maximálních 86 sedadel. Oproti předchůdci zmizely u "osmistovky" problematické oválné vstupní dveře, nyní nahrazené obdélníkovými. Již zmíněná BEA objednala prvních 12 letadel, označených Viscount 801, v únoru 1953. Následně se projevily některé nedostatky nového letounu. Především se ukázalo, že kapacita sedadel je značně nadhodnocená na úkor provozních výkonů. Výrobce proto záhy přistoupil ke konstrukčním zásahům, na jejichž konci stál zmenšený Viscount 800 poháněný čtyřmi turbovrtulovými motory Dart 510. Takto vybavený připomínal stroj spíše dřívější model -700D. Oproti němu měl však kabinu prodlouženou o 2,82 m, čehož se dosáhlo posunutím zadní přetlakové přepážky dozadu. Takto upraven mohl nový stroj pojmout 52 - 65 cestujících, maximálně pak až 71. Přední část prodloužené kabiny mohla být v případě potřeby využita i k dopravě nákladu. Na základě provedených úprav objednala BEA novou verzi Viscountu v nezměněném počtu 12 letadel v dubnu 1954. První letoun verze -802, výr.č. 150, vzlétl s poznávací značkou G-AOJA poprvé 27. 7. 1956 a BEA jej se jménem "Sir Samuel White Baker" převzala 14. 2. 1957. Vzápětí jej nasadila na tradiční prestižní linku z Londýna do Paříže.V její flotile létal pouze do 23. října téhož roku, kdy havaroval na letišti v Belfastu a následně byl zrušen. V parku společnosti se vystřídalo ještě dalších 23 letadel verze 802 a 19 strojů verze -806 s výkonnějšími motory Dart 520. Verze 806 představovala v "rodokmenu" Viscountů jakýsi vývojový mezičlánek. Za základ byla použita konstrukce V.800, avšak pro pohon byly zvoleny motory Dart řady R.Da.7 s upravenou turbínou, později dále upravené pro použití na Viscountech řady 810. První letoun této verze, poznávací značky G-AOYF, výr.č. 255, vzlétl poprvé 9. 8. 1957 a zůstal v majetku výrobce jako předváděcí letoun. Jeho velmi krátká kariéra se završila již po dvou měsících, kdy havaroval na letišti v Johannesburgu. Kromě BEA provozovaly tuto verzi ještě společnosti New Zealand National Airways ve verzi -807 a Aer Lingus (V.808). Vraťme se však k původním "osmistovkám". Zanedlouho po BEA se u Vickerse přihlásila s objednávkou na devět strojů holandská KLM. Svůj první letoun verze -803 poznávací značky PH-VIA, výr.č. 172 převzala se jménem "Sir Sefton Brancken" 6.6. 1957. Po ní se přihlásily British United a Eagle Aviation. Finální verzí těchto oblíbených letadel se staly Viscounty řady -810 s motory Dart 525 s některými konstrukčními změnami, vynucenými především zvýšením maximální vzletové hmotnosti na 30 618 kg a posléze až na 32 886 kg. Cestovní rychlost se zvýšila z původních 445 km/h až na 587 km/h. První Viscount 810 s poznávací značkou G-AOYV, výr.č. 316, vzlétl poprvé 23. 12. 1957 a zůstal u výrobce jako létající zkušebna a předváděcí letoun. Prvním uživatelem Viscountů 810 se stala americká společnost Continental Airlines, která zakoupila 15 letadel verze -812. Další stroje objednali např. Lufthansa s deseti stroji verze -814, South African Airways se sedmi letouny verze -813, Austrian Airlines se šesti Viscounty 837, Trans Australia Airlines, All Nippon Airways, atd. Vůbec posledním dodaným Viscountem se stala celkově 86. vyrobená "osmistovka" výrobního čísla 456. Byla zalétána v Hurnu 2. 1. 1964 a jako Viscount 843 ji s číselným označením 412 převzala 16. 4. 1964 čínská CAAC. Celkem bylo vyrobeno 68 letadel řady 800 a 86 strojů řady 810. Závěrečná část přinese informace o vojenských a speciálně upravených Viscountech.

Autor: MC



Související kategorie

Komentáře



UFbwozmU6G - nepřihlášený host
26.10.2006 07:19
UFbwozmU6G

sZHIavkdtUhG Sjq7atL6goWTd RYxq1JvrbVE

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace