Druhá létající DC-3 (reg. SE-CFP) ve Švédsku je ve vlastnictví spolku "Flygande veteraner" (Létající veteráni), který je částečně sponzorován společností SAS. Spolek má asi 2000 členů a roční členský poplatek je 250 SEK (865 Kč). Spolek vydává 4x do roka členský časopis. Během roku 2003 se vykonalo celkem 35 členských letů. Ceny letů pro členy byly mezi 300 až 2850 SEK, podle toho, kam se letělo. Nejdražší byla letenka na Hamburg Airport Classics 2003. Ta stála tam a zpět oněch 2850 švédských korun. Cestujícím je povoleno si brát s sebou jen 8 kilogramů zavazadel na osobu kvůli omezenému nákladnímu limitu letadla. Spolek, který minulý rok oslavil 20 let své letecké činnosti, sídlí na letišti Stockholm-Bromma. Tam má i vlastní prodejnu v terminálu. Internetová adresa je daisys.sida.nu.
Foto: MP |
Letoun má přezdívku "Daisy", i když oficiální jméno bylo a je "Fridtjof Viking". "Daisy" byla postavena v roce 1943 v Long Beach, California jako C-47. V roce 1944 byla předána U.S. Army Air Force s číslem 43-30732. Tam létala do srpna 1946. Později v roce 1946 byla modifikována na DC-3 u Canadair Ltd. v Kanadě. Modifikace zahrnovala mimo jiné změnu dveří, zesílení podlahy, zastavení sedaček, zvětšení palivových nádrží atd. Ve stejném roce byla zakoupena norskou společností D.N.L a zaregistrována jako LN-IAF. V roce 1948 se společnost D.N.L sloučila s dánskou D.D.L a švédskou A.B.A a vytvořily Scandinavian Air System - S.A.S. Letounu byla ponechána registrace LN-IAF a Douglas dostal jméno "Fridtjof Viking" (během let 1948-57 sloužilo u společnosti SAS celkem 47 letounů typu DC-3). V roce 1957 byl letoun předán švédské vnitrostátní společnosti Linjeflyg, kde létal až do roku 1960 s registrací SE-CFP. V roce 1960 převzalo letoun Švédské královské letectvo s registračním číslem 79006. Vojenské letectvo vyměnilo u letadla staré motory za nové typu STW-C3. V armádě se letoun zúčastňoval letů pro pomocné organizace. Tak například v Etiopii během 3 měsíců nalétal 340 letových hodin a dopravil 325 tun potravin a 826 cestujících.V roce 1982 byl odstaven a ve stejném roce předán spolku "Flygande veteraner". Uveden do provozu byl opět v roce 1983.
Foto: MP |
Foto: MP |
Foto: MP |
Foto: MP |
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém