Stala se největší katastrofa sovětského letectví ?

V těchto dnech by uplynulo 20 let od katastrofy v sovětském/ruském letectví, která si vyžádala nejvíce obětí. Podíváme-li se do cizích seznamů leteckých katastrof, archívů médií nebo do knih o sovětsko-afghánském válečném konfliktu v letech 1979 - 1988, dozvíme se přibližně následující: 28.10.1984 - největší letecká katastrofa ve vojenském letectvu. Brzy po startu z kábulského letiště byl sestřelen Antonov An-22, registrace CCCP-08837. Na palubě se nacházelo 240 vojáků, všichni zahynuli.

Začne-li však zájemce bádat hlouběji, objeví rozpory. První pochybnosti začínají již při užívání letadel Antonov 22, létajících pro sovětskou armádu do Kábulu. Letadla byla využívána především na začátku válečného konfliktu, kdy se účastnila transportů vojska a bojové techniky. S přibývajícím časem, kdy začalo být afghánské nebe pro sovětské piloty čím dál více nebezpečné, bylo v roce 1982 rozhodnuto letadla Antonov 22 do Afghanistánu posílat co nejméně a transporty provádět s letadly Iljušin 76 a Antonov 12. Navíc v Kábulu bylo letiště s velmi těžkým přibližovacím manévrováním, které se provádělo strmým klesáním mezi horami. To samozřejmě nevylučuje, že by v daný den z Kábulu mohl Antonov 22 startovat. Rozhodně to však nebyl stroj registrace CCCP-08837, patřící 81. vojensko-transportnímu pluku. Jeho historie je totiž poměrně dobře zpracována, i když jeho fotografie po roku 1984 se nalézt nepodařilo. Letoun létal od roku 1975 u 81. vojensko-transportního pluku, bázovaného na letišti Ivanovo. Byl hojně využíván při přeškolování pilotů z letadel An-12 na An-22. Věrně je popsána mimořádná situace z roku 1987. Při cvičném letu pod vedením kapitána Abašina si palubní inženýr nevšiml, že se tlačítko pro vysunutí podvozku vrátilo hned zpět a nebyl vysunut  hlavní podvozek. Letoun šel na přistání pouze s vysunutým předním podvozkem. Toho si naštěstí všiml ze země službukonající řídící letů a stačil ještě informovat posádku, která přerušila přistání a šest metrů nad zemí letoun začal stoupat k dalšímu okruhu a následnému již bezproblémového přistání. V roce 1988 mu skončila životnost a byl dán do 308. leteckého opravárenského závodu na letišti Ivanovo. Tam bez jakýchkoliv zásahů prostál jeden rok, což se podepsalo na jeho životnosti. V souvislosti s nedostatkem financí a jeho očekávané další nepotřebě bylo rozhodnuto jeho životnost dále neprodlužovat. Kvůli nedostaku stojánek byl přesunut na nevyužívanou část letiště, kde byl kanibalizován a v roce 1997 definitivně rozebrán

Stojánka letiště Ivanovo, nachází se někde i CCCP-08837 ?

Co se tedy v okolí Kábulu 28.10.1984 stalo? Doloženo je sestřelení letadla Iljušin 76 reg. CCCP-86739 protiletadlovou raketou 20 km od Kábulu (27.10.1984). Na jeho palubě byla posádka, deset cestujících a náklad. Mohlo tedy dojít k záměně s touto nehodou, i když většina zdrojů uvádí nehody obě.

Žádný Antonov 22 se však v Afghanistánu nezřítil. Těchto letadel bylo ztraceno sedm. 18.07.1970 se zřítil 47 minut po startu z Keflavíku letoun reg. CCCP-09303 (výr. č. 00340207), letící do Limy. 19.12.1970 40 minut po startu z Dháky vysadily letounu reg. CCCP-09305 všechny čtyři motory, jeden se posádce podařilo uvést do chodu, avšak při nouzovém přistání na letišti Panagarch letoun již nedosedl, prolétl metr nad dráhou, zavadil křídlem o zem a byl zničen. 21.12.1976 se letadlo reg. CCCP-09318 kapitána Jefremova poblíž Brjansku ve vzduchu po nesprávném manévru rozlomilo. 08.06.1977 An-22 reg. CCCP-09349 nezvládl start, přejel dráhu letiště Brjansk - Sešče a skončil v lese. 06.06.1980 vznikl na palubě CCCP-09311 požár, letadlo bylo zničeno při nouzovém přistání bez podvozku u letiště Moskva - Vnukovo. 11.11.1992 se zřítil letoun reg. CCCP-09303 (druhé použití této registrace, výr.č. 053483299) při stoupání po startu z letiště Tver - Migalovo, důvodem bylo přetížení maximální vzletové hmostnosti o více než 20 tun. 19.01.1994 po startu z letiště Tver-Migalovo došlo z důvodu technické závady ke zřícení letadla reg. RA-09331.

Vykládka bojového vrtulníku v Afghanistánu (1979)

Vysvětlením může být mimořádná situace, ke které (v dané době?) došlo na palubě Antonovu 22, patřícímu 566. pluku z letiště Brjansk - Sešče. Antonovu 22 kapitána eskadry podplukovníka Tuguševa na letu z Kábulu. Po nastoupání do letové hladiny 6000 metrů a přechodu z nominálního výkonu motorů na ještě menší došlo k přestavení vrtulí všech motorů. Příčinou toho byl provozně-konstrukční nedostatek na automatickém přestavování vrtulí ve vzletovém režimu. Posádky byly o tomto problému informovány a podle provozního manuálu měly před přechodem pod nominální režim motorů po nastoupání letové hladiny na pultu palubního inženýra nejdříve vypnout automatické přestavování vrtulí a potom přestavit páky ovládání motorů RUD na polohu pod nominální výkon. Při tomto letu to neudělaly. Letoun začal padat. Palubní inženýr neztratil duchapřítomnost a opět nahodil motory. Přitom Antej ztratil asi 2,5 km výšky, ale všechny motory opět běžely a posádka dosáhla předepsané hladiny. Pro ty co neznají AN-22: U An-22 se vrtule přestavují podle kroutícího momentu motoru. Vzletový automat přestavení vrtulí (EAF) na vzlet dá povel k přestavení na vzlet při kroutícím momentu na hřídeli motoru +120kgm a při poloze plynových pák (86-102% RUD), hydraulické automatické přestavování vrtulí (GAF) při kroutícím momentu -120kgm(36-865%RUD) a -700kgm(0-36%RUD). Nedostatek byl posléze u Anteje odstraněn a podobným případům tím bylo zamezeno. V nastalé nepřehledné situaci se mohla ven dostat zpráva o zřícení tohoto Antonovu, kterou se posléze nepodařilo (nebo nebylo chtěno) dementovat. V Rusku se hovoří také o pádu letadla Antonov 12 v daný den, které mohlo být překlepem pak již navždy uváděno jako pád Antonovu 22. V tomto případě však zase není jasné, kde se vzala zpráva o tak velkém počtu obětí.

S velkou jistotou tak můžeme tvrdit, že ke katastrofě Antonov 22 v Afghanistánu nedošlo, ale proč se ven dostala tato dezinformace a byla/je tolik let udržována, to je záhadné. Katastrofou s největším počtem obětí v sovětském letectvu tak je pád Tupolevu 154B-2 Aeroflotu (CCCP-85311), letícího 10.07.1985 z Karshi do Leningradu. Při ní zahynulo všech 200 osob na palubě. Nejhorší katastrofou s účastí letadla, vyrobeného v SSSR/Rusku, je zřícení Iljušinu 76 vojenského letectva Iránu (15-22) s 275 lidmi na palubě u Kermanu dne 19.02.2003.

Poděkování za spolupráci Petru Popelářovi a Vitalijovi.
Foto autor a http://www.vta81vtap.narod.ru

Autor: DV



Související kategorie

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace