Czech Airlines Technics zadržují kvůli nezaplaceným opravám dvě letadla ATR ČSA, Smartwings současně žádají o státní pomoc.

  • 05.02.2021 12:30

Společnost Czech Airlines Technics (CSAT) zadržuje kvůli neuhrazení nákladů za opravy dvě letadla ATR-72 provozovaná společností ČSA. Smartwings považují zadržení letadel za protiprávní a hrozí arbitráží. CSAT provozuje Letiště Praha.

„Vzhledem k neuhrazeným závazkům za údržbu letadel a další služby provedené pro České aerolinie přistoupila společnost Czech Airlines Technics po důkladném zvážení situace v souladu s občanským zákoníkem k uplatnění zadržovacího práva ke dvěma letadlům aktuálně provozovaným ČSA,“ uvedla mluvčí CSAT Kateřina Pavlíková.

Smartwings žádají „sedačkovné“ a pro ČSA také nevratnou státní pomoc ve výši 1,1 miliardy

Smartwings momentálně žádají nevratnou státní pomoc pro dceřinou společnost ČSA ve výši 1,1 miliardy korun, jinak podle informací portálu Seznam Zprávy hrozí po ukončení mimořádného moratoria insolvenční řízení. Žádost o nevratnou pomoc pro ČSA potvrdil i spolumajitel Smartwings Jiří Šimáně.

Smartwings zároveň požadují půl miliardy „sedačkovného“ za lety Smartwings Group zrušené v době nouzového stavu na jaře loňského roku. Smartwings uvádějí, že pokud bude požadavku na „sedačkové“ pro ČSA vyhověno, „adekvátně“ sníží požadavek na nevratnou státní pomoc. „Sedačkové“ za ČSA bylo vypočteno na 274 milionů korun.

Smartwings Group již delší dobu vyjednává s bankami úvěr ve výši 2 miliard se státní garancí. V rámci programu COVID Plus je poskytována státní garance do výše 80 % jistiny úvěru. Státní pomoc byla vydělena přesto, že čínský akcionář CITIC držící 49,9% podíl ve společnosti se na záchraně odmítá podílet.

Udělení státní pomoci společnosti s 49,9% podílem čínského akcionáře tak přenáší většinu rizik na českého daňového poplatníka. Zřejmě nelze očekávat, že by stát mohl poskytnout privátní společnosti vlastněné takřka z poloviny zahraničním vlastníkem nevratnou státní pomoc, byť vyloučit to nelze.


Související fotky


Související články

Komentáře



MichalC (...63.98...)
09.02.2021 15:25
Pomoc SW

to Krys: jenom pro shrnutí - SW pozaduji od statu nevratnou pomoc 1.1 mld., sedackovne 0.5 miliardy. Pokud to dostanou, tak to cele plati cesky danovy poplatnik a "zatahne" to i za cinskeho vlastnika. To vam pripada spravedlive?

Garance 80% uveru znamena, ze cesky danovy poplatnik ponese riziko uveru ve vysi 1.6 miliard korun. A cinsky vlastnik opet nic. Stale vam to pripadne ferove?

Jano - nepřihlášený host (...156.122...)
05.02.2021 20:14
Tunel

Tunel na Čsa? Myslíte tunel na prenajaté kancelárie na Evropskej. A ešte na to ďalšie nič s dlhami? Ja neviem ,alebo že by to bolo nejak ináč. ?

Komárek - nepřihlášený host (...42.239...)
05.02.2021 13:16

Tak snad se stát nebude kroutit a všechno to pěkně zacáluje. Ať nemáme zbytečně mezinárodní ostudu.

Krys - nepřihlášený host (...85.233...)
05.02.2021 13:12
...

Zase takový hezky "nestranný" článek. Ani slovo o tom, kolik desítek miliard dostaly od států ostatní evropské aerolinky, ani o tom, že i ony mají zahraniční vlastníky, ani o tom, jakou pomoc dostávají ostatní dopravní odvětví v ČR.

Letmech - nepřihlášený host (...98.72...)
05.02.2021 12:54
To kulica

Ne to je padesát procent. Jinak vrchol drzosti. Napřed ČSA vytunelují a potom nastaví dlaň.

kulica - nepřihlášený host (...75.191...)
05.02.2021 12:36

2 letadla? To je cca 30% flotily ČSA?

Celkem 6 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace