Smartwings žádají o „sedačkovné“. Připravují se na obnovení provozu MAXů v únoru.

  • 04.02.2021 13:00

Smartwings žádají o kompenzace za lety zrušené nouzovým stavem

Smartwings požádaly Ministerstvo dopravy o kompenzaci ve výši asi půl miliardy korun. Společnost poukazuje na fakt, že např. provozovatelé zájezdových autobusů pobírají tzv. „sedačkovné“. Společnost proto požaduje analogicky náhradu za zrušené letenky za období loňského jara, kdy vláda v rámci nouzového stavu zastavila leteckou dopravu. V rozhovoru pro Seznam Zprávy to uvedl spolumajitel Smartwings Jiří Šimáně.

Společnost nyní vyjednává s bankami úvěr, na který získala státní garance v rámci programu COVID Plus, a to až do výše 80 % jistiny. Garanci na úvěr zajišťuje státní pojišťovna EGAP. Nové podmínky státní podpory platné od prosince navíc splatnost úvěru prodlužují z pěti na šest let.

Situaci společnosti dlouhodobě komplikuje postoj čínského akcionáře CITIC, který drží 49,9% podíl ve společnosti, avšak na záchraně se podle všechno nechce podílet. Čeští akcionáři v čele s Jiřím Šimáněm jsou podle svého vyjádření připraveni do záchrany Smartwings dále investovat. Největší riziko spojené se státní pomocí však ponese český daňový poplatník.

Pro budoucnost firmy bude klíčový konec února, kdy skončí mimořádné moratorium a skupina Smartwings bude muset začít splácet dluhy svým věřitelům.

Smartwings vrátí 737 MAX do provozu již tento měsíc

Smartwings plánují první Boeingy 737 MAX vrátit do komerčního provozu ještě během tohoto měsíce. To je podmíněno úpravou letadel podle podmínek evropského regulátora EASA, přeškolením pilotů a zkušebním letem. Zřejmě větším problémem než dostat letadla do vzduchu bude kvůli zpřísněným restrikcím v cestování získat na linky cestující.

Stojí za připomenutí, že Smartwings byly zřejmě vůbec poslední evropskou společností, která měla MAXy ve vzduchu dne 12. března 2019, kdy EASA rozhodla typ 737 MAX uzemnit. Dva MAXy se k termínu uzemnění letadel 12. března 2019, 20:00 hod. do Prahy již nedostaly. Jeden byl nucen na cestě z Kapverdských ostrovů přistát v Tunisu, druhý MAX z Dubaje přistál v Ankaře. Cestující obou letů dorazili do Prahy náhradními spoji.

Smartwings se nyní mohou stát naopak první nebo přinejmenším jednou z prvních evropských společností, která vrátí Boeingy 737 MAX do provozu. Většina evropských provozovatelů 737 MAX zatím míří s nasazením letadel do provozu na období duben/květen.

MAXy má (znovu) v provozu již šest aerolinek

První společností, která vrátila Boeingy 737 MAX do komerčního provozu, byl brazilský GOL, a to dne 9. prosince, poté následovaly American Airlines 29. prosince. MAXy v době psaní příspěvku mají v provozu GOL, Aeromexico, American Airlines, Copa Airlines, WestJet a Air Canada. United Airlines obnoví komerční provoz Boeingů 737 MAX dne 11. února, Alaska Airlines a Southwest plánují postupně uvádět MAXy do provozu od března. (Foto: planes.cz)


Související fotky


Komentáře



Pepa Jetel - nepřihlášený host (...113.55...)
05.02.2021 12:06
nikdo nemá prachy

Peníze už nemají nejenom letecké společnosti ale vůbec žádný podnikatel, protože rok na 0-5% obratu nemá nikdo rezervy.
takže zbytečně plácáš nesmysly. A bude hůř, bohužel....

las - nepřihlášený host (...103.188...)
04.02.2021 22:43

Největší riziko spojené se státní pomocí však ponese český daňový poplatník. - to jsem se od srdce zasmál :D na planesech očividně a vyloženě bolí psát v souvislosti se SW nezaujatě :D

to Lada:
žádná airline na světě nemá takové rezervy aby tohle přežila dlouhodobě bez pomoci....čekal bych že někdo kdo chodí na tento web bude mít aspoň základní přehled

Lada - nepřihlášený host (...30.64...)
04.02.2021 22:14

Je nesporné že pandemická opatření omnoha kterých lze diskutat, ovlivnila téměř veškerý život a biznis. Pořád ale platí pravidlo kapitalizmu "Zisky jsou soukromé, stráty veřejné". Každý zodpovědný hospodář si yvtváří zásoby - rezervy na horší časy, lze to pozorovat i ve světě zvířat. Bohužel ani současná vláda, údajně řízená jako firma? se tímto pravidlem v časech hojnosti neřídila, tak vytváří dluhy, které ona ale řešit již nebude. Řečeno feltkurátem Katzem "to se nám to rozhazuje, když nám lidi půjčují", otázka do kdy? a z čeho?.

AD Josef Novák - nepřihlášený host (...177.140...)
04.02.2021 16:11

Reakce na pana Nováka: Pokud dostávají “české” skiareály sedačkovné (ski areál Ještěd je ve vlastnictví TMR - Tatra Mountain Resorts - kde jediný akcionář je z Liptovského Mikuláše) tak nevidím důvod proč by se mělo rozhodovat o spodobné podpoře v letectví dle akcionářské struktury. To samé přece platí pro hotely. Dostávají peníze za nevyužité ubytování a není podmínkou aby byl majitel z ČR. Nadnárodní hotely v ČR taky nevlastní Češi. I malé hotely mohou vlastnit cizí společnosti/osoby a na dotaci dosáhnou.

Josef Novák - nepřihlášený host (...176.195...)
04.02.2021 15:18

On si Šimáně s Číňany nemá co vyčitat. Chování aerolinek pod jeho vedením je velmi odpudivé. Dost by mi vadilo, kdyby někomu takovému stát pomáhal. A koneckonců, doufám, že pomáhat firmě s čínským akcionářem si v dnešním srabu politici rozmyslí.

kulica - nepřihlášený host (...75.191...)
04.02.2021 13:46

"Situaci společnosti dlouhodobě komplikuje postoj čínského akcionáře CITIC, který drží 49,9% podíl ve společnosti, avšak na záchraně se podle všechno nechce podílet."

Tohle mě na tom celém štve nejvíc.
Vstoupí do společnosti a pak ji nechají bez hnutí prstu klidně padnout? Když se společnosti opět zadaří, tak naopak přijdou s nataženou rukou pro peníze?
Kopnout je do pr ....

Celkem 6 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace