Další dějství privatizační agónie Alitalie. Bude posledním?

  • 22.03.2019 08:00

Konsorcium Delta Air Lines, easyJet a italských státních železnic Ferrovie dello Stato Italiane zůstalo podle dostupných informací jediným a posledním zájemcem o privatizaci zbankrotované Alitalie. EasyJet nyní z účasti v privatizaci odstoupil.

Alitalia měla původně v prosinci splatit překlenovací úvěr od vlády, který drží společnost nad vodou. Ztráty Alitalie za každý den provozu se odhadují na 500 tis. EUR.  Splatnost úvěru byla posunuta do poloviny roku, takže společnosti, resp. vládě již moc času k záchraně zkrachovalé firmy nezbývá.

Společnost, která hospodaří prakticky po celou dobu své existence se ztrátou, provozuje 97 letadel a obsluhuje 94 destinací. Populistická italská vláda ji považuje, neznámo proč, za národní ikonu, a chce, aby Alitalia zůstala italskou. Proto také účast Ferrovie dello Stato Italiane.

V roce 2014 investoval Etihad do společnosti 1,4 mld. USD a převzal 49% podíl. Vypracoval ozdravný program, který počítal s masovým propouštěním. Ten Alitalia zavrhla a Etihad proto odmítl do společnosti dále investovat, čímž poslal v roce 2017 firmu do bankrotu.

Privatizační plán současného konsorcia předpokládal 15% podíl Delta Air Lines, které by Alitalie využily k posílení svého profilu na transatlantických linkách. Ferrovie dello Stato Italiane měla kontrolovat 30 % společnosti, a easyJet měl získat zbývající podíl. Stát si ve společnosti chtěl ponechat asi 15 %.

Plán prodeje Alitalie měl být předložen do 14 dní.

Pokud tedy Delta zůstane ve hře, zřejmě jedinou cestou k záchraně bude navýšit podíl státních železnic nebo přesvědčit Deltu, aby svůj podíl také navýšila nad 15 %. Nebo rychle najít další zájemce. Alitalii už moc času nezbývá.

Další prodloužení termínu splatnosti nebo další kapitálová injekce od vlády by nepochybně narazily na velký odpor ze strany Evropské komise i účastníků trhu. To však ještě neznamená, že k nim nedojde. (Foto: Alitalia, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Petr - nepřihlášený host (...139.140...)
25.03.2019 14:48

Kulica: Na druhou stranu zase je potřeba přiznat, že pokud jediný způsob, jak management umí dosáhnout zisku, je, že mizerně platí zaměstnancům, pak to není dobrý management. A pokud firma neumí dosáhnout zisku, aniž by dřela vlastní lidi, pak není důvod litovat jejího krachu. Celé je to o nalezení rovnováhy mezi oprávněnými zájmy; dobrý management i dobré odbory tohle vědí.

A jako pax navíc ještě sobecky říkám, že dobré odbory dokážou vymoci, že zaměstnanci nemusejí lítat v ledadlech se zanedbanou údržbou a přetíženou posádkou, a s tím se já jako pasažér také svezu; když letadlo nespadne a nezabije pilota, nezabije ani mne.

Jen - nepřihlášený host (...14.232...)
22.03.2019 19:57

Jen tak mimochodem, air france byla za minuly rok take v plusu ... ackoli (treba v porovnani s klm) nenzrovna kdovi jakem.

kulica - nepřihlášený host (...175.190...)
22.03.2019 16:04

To jirp: není to jen o řízení - když máš ve firmě odbory, které jsou silné a odmítají jakékoliv návrhy tak máš tak ruce svázané, že sebelepší manažer s tím nic neudělá. Podobný případ je i Air France ...

jirp (...48.34...)
22.03.2019 13:29
zisky

Vetsina spolecnosti vydelava, a to docela slusne. Takze zavisi na right rizeni - Alitalie ztrary, AF ztraty. KLM, LH, BA, atd. v zisku. Etihad ztraty vz Qatar v zisku.
Ryanair, easyjet, Wizz v zisku, Norwegian a Wow na hrane bankrotu.

Kdo umi ten umi a ti co neumi by meli z trhu vypadnout.

JUJ - nepřihlášený host (...114.240...)
22.03.2019 11:18

Columbo: podle me je v dnesni dobe silenstvi investovat vicemene do jakykoliv letecky spolecnosti co se zivi primarne pravidelnou leteckou dopravou.
V dobe kdyby chtel kazdej litat za 15€ a pri zpozdeni nad 3h by chtel 250€ kompenzaci. Tech par aerolinek co je v zisku, jsou bud aerolinky typu emirates, qatar (a to jen protoze maj na dvorku pred barakem ropu) nebo jsou to statem dotovany aerolinky ktery jsou ve ztrate pekne dlouhou radku let. (RYR je vyjimka, ktera spoliha na to ze vas odrbe na jinejch poplatkach nez na cene za letenku)

Bohuzel mi se soucasnejma zakonama a cenama neprijde uplne rentabilni investovat v letecky doprave. A dost verim tomu ze nektery veci a umluvy by zaslouzily predelat.

jirp (...48.8...)
22.03.2019 09:53
silenstvi

Myslim, ze jde uz primo o sebevrazdu. To uz se ani neda nazvat dobrodruzstvim.

Columbo - nepřihlášený host (...14.88...)
22.03.2019 09:20

Investor musí mít velký smysl pro dobrodružství, pokud jde do businessu, ve kterém drží 15% italská vláda přímo a dalších 30% prostřednictvím státní železnice. Navíc, když ten business je chronicky ztrátový.

Celkem 7 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace